Pijn tussenribspier ⎟ontsteking tussenribspier ⎟gekneusde tussenribspier

Tussenribspier. Tijdens het ademhalen gebruik je veel verschillende spieren. Ook de spieren tussen je ribben. Tussen elk van je twaalf ribben zitten namelijk spieren. Dit zijn je tussenribspieren, ook wel intercostale spieren genoemd. Ze helpen je bij het in- en uitademen. Ze werken mee bij elke ademhaling. Bij een rustige ademhaling een klein beetje, maar als je gaat sporten moeten ze hard werken.

Een probleem is dat veel mensen in rust vergelijkbaar met een sporter ademen. Dan is er sprake van chronische hyperventilatie en dat kan spierspanning in de tussenribspieren veroorzaken. Dat probleem wordt aan het einde van dit blogartikel beschreven, maar eerst vind je meer informatie over de tussenribspieren.

Tussenribspier ⎜ Waar liggen de intercostale spieren?

De intercostale spieren liggen tussen de ribben, zoals je op het onderstaande plaatje kunt zien. Er bestaan twee verschillende typen. De interne intercostale spieren liggen als een ring aan de binnenkant van je ribbenkast. Zoals de binnenvoering van je jas. De externe intercostale spieren liggen aan de buitenkant van de ribben. Dit kun je vergelijken met de buitenlaag van diezelfde jas. Bij het inademen gebruik je de externe intercostale spieren. Bij het hard uitblazen gebruik je de interne intercostale spieren.

intercostale spieren

intercostale spieren

De interne intercostale spieren ⎟ Tussenribspier 

De Latijnse naam voor deze spieren is de mm. intercostales interni. De benaming geeft aan waar de spier ligt. Mm. is de afkorting voor musculi, het meervoud voor musculus. In het Nederlands is dit spier. Inter betekent tussen. Costales staat voor ribben. Interni betekent aan de binnenkant. Voeg je dit samen, dan krijg je tussenribspieren aan de binnenkant.

Deze spieren lopen vanaf je borstbeen (het sternum) schuin naar beneden naar je ribben. Als je voor iemand zou staan, lijkt het alsof ze schuin naar buiten toe lopen. De binnenste tussenribspieren trekken de borstkas naar beneden. Deze gebruik je vaak bij een hele diepe uitademing. Als je binnenste tussenribspieren zich aanspannen, trekt je borstkas nog meer naar beneden en naar binnen dan onder invloed van de zwaartekracht gebeurt.

Diepe zucht en opblazen ballonnen ⎟ tussenribspier

De interne intercostale spieren worden aangespannen via een diepe zucht. Veel mensen denken dat ze in dit geval ontspannen, maar dat is niet waar. Bij een diepe zucht wordt er meestal geforceerd lucht uitgedrukt. De interne intercostale spieren spannen dan aan. Dat is ook het geval bij het opblazen van ballonnen. De interne intercostale spieren worden echter overspannen als er veel gezucht wordt bij stress. Dat is geen feest, want dat kan spanningsklachten zoals stijve, of pijnlijke tussenribspieren veroorzaken.

Ballonnen opblazen

Ballonnen opblazen

De externe intercostale spieren ⎜tussenribspier

De Latijnse naam voor deze spieren is de mm. intercostales externi. De benaming geeft aan waar de spier ligt. Het eerste gedeelte legde ik hierboven al uit. Het laatste woord, externi betekent aan de buitenkant. Voeg je dit samen, dan krijg je tussenribspieren aan de buitenkant.

Deze spieren lopen vanaf de buitenkant van je lichaam schuin naar beneden naar je ribben. Als je voor iemand zou staan, lijkt het alsof ze schuin naar binnen toe lopen. De buitenste tussenribspieren trekken de borstkas omhoog en naar buiten. Daardoor zet je borstkas uit, waardoor er meer lucht naar binnen stroomt. Ze helpen je vooral bij het inademen. Zodra je buitenste tussenribspieren zich ontspannen, zakt je borstkas door de zwaartekracht weer naar beneden. Daarom heb je voor je uitademing minder kracht nodig dan voor de inademing.

Ontsteking tussenribspier

Als er een scheurtje in de tussenribspier zit of deze overbelast is, zorgt je lichaam ervoor dat er een ontstekingsreactie ontstaat. Dat heeft niets te maken met bacteriën, maar is een natuurlijke reactie van je lichaam op schade. Het gebeurt bijvoorbeeld als er een sneetje in je huid komt, of als je je been hebt gebroken. De ontstekingsreactie zorgt ervoor dat de wond goed geneest. Daarbij zijn er drie verschillende fasen die elkaar opvolgen: de ontstekingsfase, de regeneratiefase en de rijpingsfase. 

De ontstekingsfase

De ontstekingsfase bij ontstekingen bestaan uit vier symptomen. Dat is ook het geval voor een ontsteking aan de tussenribspier: Zwelling: er komt vocht in het gebied waar de wond zit, dus het zwelt op. Roodheid: de huid in het omliggende gebied krijgt een rode kleur. Warmte: de plek waar de wond zit wordt warmer. Zo kunnen de stofjes die de genezing versnellen beter hun werk kunnen doen. Pijn: je voelt pijn op de plek waar de wond zit. Als je het gevoelige gebied aanraakt, wordt de pijn erger. Soms wordt de pijn ook erger zodra je bepaalde bewegingen maakt. Die pijn zorgt ervoor dat je voorzichtig doet. Het is een soort alarmsignaal om je te waarschuwen dat je voorzichtig moet zijn met de pijnlijke plek. Zo krijgt de wond de tijd om te genezen. Want als je pijn hebt, probeer je de pijnlijke plek zo min mogelijk te gebruiken. Deze fase is na 3-5 dagen op het hoogtepunt. De pijn en de zwelling worden daarna langzaam minder.

De regeneratiefase ⎟ reparatiefase

Bij deze fase begint het lichaam het kapotte weefsel te herstellen. Dit begint een paar dagen na het ontstaan van de wond. Het lichaam maakt nieuw weefsel aan, zodat het wondgebied kleiner wordt. In het begin is dit weefsel nog niet klaar voor het werk dat het moet doen. Eerst maakt je lichaam namelijk alleen weefsel met als doel om de wond helemaal dicht te maken. Daarna begin je langzaam weer het beschadigde gebied te gebruiken. Ook aan het begin van deze fase, dus binnen een paar dagen, is het belangrijk om het weefsel te gaan gebruiken. Als je bijvoorbeeld een scheurtje in je tussenribspier hebt, kun je beginnen met rustige ademhalingsoefeningen. Daarbij mag de pijn tijdens het bewegen en oefenen niet erger worden. De regeneratiefase duurt tot ongeveer vier weken na het ontstaan van de wond.

De rijpingsfase

Zodra de wond dicht is, moet het weefsel zich nog specialiseren. Tijdens de regeneratiefase is de wond dichtgemaakt, maar het weefsel is nog niet sterk. Je kunt het vergelijken met het weven van een tapijt. Eerst worden de rechte draden neergelegd, dat is het weefsel wat je lichaam in de vorige fase heeft gemaakt. Daarna worden er overdwars draden doorheen geregen, zodat het tapijt niet uit elkaar valt als je eraan trekt. Door rustig te bewegen en weer langzaam je dagelijkse bezigheden op te pakken, zorg je dat je lichaam dwarse draden door de rechte draden van het nieuwe weefsel heen weeft. Daarna is het nieuwe weefsel weer net zo sterk als het oude weefsel was voordat de wond ontstond.

Het duurt minimaal zes maanden tot wel twee jaar voordat het nieuwe weefsel helemaal gewend is aan zijn nieuwe baan. Dat betekent niet dat je al die tijd heel voorzichtig moet zijn, maar wel dat je naar je lichaam moet luisteren. Als je het gevoel hebt dat het nieuwe weefsel nog niet sterk genoeg is voor de klus die je op dat moment wil doen, doe het dan rustig aan. Je kunt dit vergelijken met spiertraining. Als je voor het eerst naar de sportschool gaat, geef je je lichaam even de tijd om aan de nieuwe bewegingen te wennen. Je gaat niet gelijk met 100 kilo aan de slag.

Tussenribspier pijn

Pijn aan je tussenribspieren kan komen door een beschadiging. In dat geval komt de pijn door het begin van het genezingsproces (zie hierboven ontstekingsreactie). Daarnaast kunnen je tussenribspieren overbelast zijn. In dat geval ontstaan er een of meerdere triggerpoints in je spier. Dit zijn gevoelige plekken in de spier waarvan de pijn kan uitstralen naar het omliggende gebied. Vaak voel je een steek in je zij of heb je last van kortademigheid als er een triggerpoint in je tussenribspieren zit. Ook heb je dan last van een stekende pijn bij het draaien van je bovenlijf. De pijn kan uitstralen naar je borstkas, arm of schouder. Overbelasting en schade aan de tussenribspieren kan komen door veel te hoesten (astma), of door een bepaalde extreme yogahouding of danshouding. Soms begint de tussenribspier pijn ook tijdens het spelen van bijvoorbeeld tennis of golf. Bij deze sporten maak je veel bewegingen met je ribbenkast.

Tussenribspier pijn

Gekneusde tussenribspier

Een gekneusde tussenribspier heeft dezelfde oorzaak als een gebroken of pijnlijke rib. Meestal komt het door een val of een ongeluk. Het duurt ongeveer twee tot zes weken tot de gekneusde spier is genezen. Soms duurt het langer, zeker als de rib ook gekneusd of gebroken is.

Chronische hyperventilatie⎟ tussenribspier

Bij chronische hyperventilatie worden de tussenribspieren overbelast. Bij chronische hyperventilatie worden de tussenribspieren tot wel 300% meer aangespannen dan normaal. Iemand met chronische hyperventilatie kan ademt soms tot wel drie maal zoveel als een persoon die niet chronisch hyperventileert. Het is dan ook niet vreemd dat een cursist me onlangs vertelde dat haar bovenlichaam helemaal vast zat. Dat is dus vanuit de tussenribspieren te verklaren. Door het overspannen van de tussenribspieren ontstaan spanningsklachten. Een massage kan ontspannend werken. Als je daarna weer gaat hyperventileren heeft dat slechts een tijdelijk effect.

Buteyko Methode ⎟ chronische hyperventilatie verhelpen

Professor Konstantin Pavlovich Buteyko heeft de Buteyko ademtherapie ontwikkeld. Deze longarts heeft de ademhaling tientallen jaren onderzocht. Deze methode is vooral bekend geworden vanwege de effectiviteit bij astma, maar is ook effectief bij vele andere klachten. Je kunt daarover lezen via het blogartikel chronische hyperventilatie symptomen. Dat vind je onderaan deze pagina. 

Buteyko Methode leren⎟ Buteyko cursus volgen.

René van den Heuvel

René van den Heuvel

Ik ben René en oefen het mooie vak van Buteyko therapeut uit. Via de individuele Buteyko cursus kunnen wij samen aan de slag gaan om je gezondheid te verbeteren. Als je dat liever vanuit huis doet dan is dat ook mogelijk. Daarvoor bied ik de online cursus i.c.m online begeleiding aan. Dat helpt o.a. om je tussenribspieren lekker te kunnen ontspannen.

Gerelateerde blogartikelen

Chronische hyperventilatie
Hyperventilatie test
Astma door stress
Hoesten door stress
Hartoverslagen door stress
Pijn borst
Pijn in nek schouder stress
Zere onderrug
Strottenhoofd
Trachea
Waar zit je middenrif?
Gekneusd sternum

De foto met de ballonnen is afkomstig van Designed by Freepik

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

INDIVIDUELE BUTEYKO CURSUS
Fysieke offline variant
In de stad Utrecht
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.