info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Benauwheid en druk op de borst bij stress

Als Buteyko adem therapeut zie ik  mensen die het vaak, of continu benauwd hebben. Dat waren klachten waar ik zelf ook last van had. Ik benoemde dat destijds als het gevoel hebben dat er een olifant op je borst zit. Een druk op de borst, waarbij je niet ontspannen kunt ademen. Waarbij je je afvraag of je hart ermee zal ophouden. Toen ik mijn klachten via de Buteyko methode heb verholpen ben ik zelf Buteyko therapeut geworden. Sindsdien help ik anderen met hetzelfde soort klachten.

Chronische stress

Het hebben van chronische stress en ontspannen ademen is een onmogelijke combinatie. Bij chronische stress lukt het niet om ontspannen te ademen. Daarom voel ben je ook zo vaak benauwdheid en voel je druk op je borst. Daarom kan dit in veel gevallen ook chronische benauwdheid, of chronische druk op je borst genoemd worden. Op deze pagina leer je hoe deze klachten via chronische hyperventilatie veroorzaakt worden.

Laten we aansluiten op wat je over de ademhaling weet

Tijdens de Buteyko therapie probeer ik de kunst te beoefenen om niet zomaar iets over iemands denken of doen aan te nemen. Dat past bij hoe ik ben en bij ademtraining. Toch kan ik met zekerheid aannemen dat je het volgende weet over jouw ademhaling.

Je ademhaling gaat vanzelf

Sinds je geboorte komt je ademhaling en gaat je ademhaling. Je hoeft daar niets voor te doen. Dat is je automatische ademhaling. Ofwel je ademhaling wanneer je daar onbewust van bent. Hier gaat het mis wanneer je last hebt van stressklachten.

Je kunt jouw ademhaling sturen

Hoewel je ademhaling vanzelf gaat heb je ook invloed op je ademhaling. Dat ken je waarschijnlijk van het zwemmen.  Wanneer je een stukje onder water zwemt besluit je om je ademhaling in te houden. Je kunt er ook voor kiezen om diep te ademen wanneer je een ballon of een luchtbed opblaast. Het lijkt zo simpel en dat is het ook. Je ademhaling gaat vanzelf en je hebt invloed op je ademhaling. Nou de invloed die je via je ademhaling op je gezondheid hebt reikt veel verder dan je altijd gedacht hebt.

Chronische hyperventilatie

Acute stress = acute hyperventilatie
Onze natuurlijke reactie bij stress is dat we zwaarder gaan ademen. Deze reactie maakt je klaar om te vechten of vluchten. Bijvoorbeeld wanneer een krokodil een hap uit je bil wil nemen. Dat is een vorm van acute stress. Nadat zo’n gevaar geweken is kunnen we weer helemaal tot rust komen. (Dat kan anders zijn bij een traumatische ervaring)

Chronische stress = chronische hyperventilatie
Tegenwoordig is dat anders. Je ademhaling maakt namelijk geen onderscheid tussen een krokodil of een andere vorm van stress. In onze huidige moderne leefstijl worden er continu (chronisch) verschillende vormen van stress ervaren. Onze dan dan wordt onze natuurlijke stressreactie geactiveerd. We zullen dan weliswaar niet zo zwaar ademen als tijdens een acute stress reactie, maar de ademhaling verzwaart wel. Bij chronische stress wordt er continu veel geademd. Hyper betekent veel. Ventilatie betekent ademen. Chronische hyperventilatie is een vorm van chronische stress. Het ding is dat we dat van onszelf vaak niet doorhebben. 

Kenmerken chronische hyperventilatie
Chronische hyperventilatie kun je herkennen aan mondademhaling, borstademhaling, een gespannen middenrif, een hoorbare ademhaling, veel gapen, puffen en zuchten. De ademhaling wordt uitgedrukt, op de inademing wordt controle uitgeoefend (zonder het te laten gebeuren, de ademhaling is niet ritmische en vaak zijn de schouders en nek gespannen.

Je belangrijkste ademhalingsspier buitenspel 

Een gezonde ademhaling in rust betekent een slappe en ontspannen buikademhaling. Bij CHV wordt er overgeschakeld naar borstademhaling als gewoonte. Je hebt dan je belangrijkste ademhalingsspier (middenrif) buiten spel. Nu ben je je hulp ademhalingsspieren aan het overbelasten.

Overbelasting hulpademhalingsspieren

Om jouw benauwdheid en druk op de borst te verklaren bespreek ik alleen de hulpademhalingsspieren die relevant zijn voor deze klacht. Via het middenrif werd de inspanning van het ademen mooi over het lichaam verdeeld. Nu het middenrif niet goed meer functioneert zullen de hulpademingsspieren boven het middenrif zwaarder belast worden. Dan ga je dus hoog in je ademhaling zitten. Je intercostale spieren en borstspier zijn continu overgeactiveerd. Dat veroorzaakt het gevoel van benauwdheid en beklemming op de borst. 

Chronische hyperventilatie vaststellen

Via dit blogartikel en de onderstaande video kun je CHV vaststellen.

Chronische stress / hyperventilatie verhelpen

Door chronische hyperventilatie te verhelpen ontstaat er een medisch gezien gezonde ademhaling. Dat betekent dat je rustiger gaat ademen als gewoonte. Je ademhalingsspieren hoeven dan geen overuren meer te draaien. Het middenrif is ontspannen, de ademhaling is gelijkmatig en zacht. Wat de ademhaling betreft; zacht is kracht.

Oplossingen

Op deze pagina kun je jezelf opgeven voor de gratis online training. Het doel daarvan is om bewust te worden van de ademhaling. Bijna 2000 mensen hebben hieraan deelgenomen. Na die online training ben je ongetwijfeld bewuster van je ademhaling. Als je echt stappen wilt maken in het verbeteren van je gezondheid kun je de onderstaande opties overwegen.

Personal Buteyko training

De Buteyko adem therapie is effectief in het verhelpen van chronische hyperventilatie. Via de personal Buteyko training leer je de Buteyko methode in vier afspraken van 1,5 uur. De kosten van deze cursus bedragen € 375,-. In de sidebar vind je mee informatie.

Online Buteyko training

Deze oplossing is geschikt voor jou als je weinig tijd hebt om te reizen, of als je de Buteyko training op jouw tempo vanuit huis wilt volgen. Deze training wordt ook gevolgd door mensen die te weinig energie hebben om de deur uit te gaan. Deze training biedt twee uur persoonlijke begeleiding.

Chronische hyperventilatie

Bij het plaatsen van dit blogartikel in social media komt er een afbeelding tevoorschijn. Deze afbeelding is Designed by Freepik

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Aanmelden gratis online training

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Individuele cursus

4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko cursus

€ 197,-
Meer info