Emotie eten en jezelf volproppen met lucht

Emotie eten de baas. Onlangs deed een cursist van de Buteyko adem cursus melding dat ze twee kilo is afgevallen. Binnen 4 weken, dat is best netjes. Het was overigens niet haar bedoeling om af te vallen. Ze vertelde dat ze geen specifieke dingen heeft veranderd aan haar voeding. Ze is alleen iets bewuster gaan letten op wat ze eet. Afvallen kan een positieve bijwerking van de Buteyko adem methode zijn. Daar lees je hier meer over. Ook wordt het onderwerp emotie eten besproken.

Emotie eten de baas

Eigen ervaring met afvallen en ademtraining

In de periode dat ik Buteyko beoefende ben ik 8 kilo afgevallen. Omdat ik fanatiek en frequent oefende at ik automatisch minder. De oefeningen worden namelijk gedaan op een lichte maag. Door de oefeningen verminderde m’n hongergevoel. Dat zorgde ervoor dat ik minder ging eten. Ik merkte ook dat ik eerder vol zat en een natuurlijke voorkeur voor gezonde voeding kreeg.

Ook heb ik uit ervaring een inzicht opgedaan. Dat is iets wat veel mensen eigenlijk wel weten, maar tussen iets weten en doen zit natuurlijk een wereld van verschil. Mijn inzicht was dat veel en ongezond eten stress alleen maar verergerd. Veel en ongezond eten jaagt de ademhaling aan en dat zorgt voor onnodige spanning. 

Ik ben doorleefd van dit inzicht. Daardoor ga ik bij stress en heftige emoties juist minder eten. Niet omdat ik niet kan eten bij stress, maar omdat ik het niet wil. Door een maaltijd (of maaltijden) over te slaan ga ik me licht voelen en voel ik me helder. Zo kan ik stress en emoties verwerken. Dat heldere en lichte gevoel vind ik sowieso heel prettig. Hoewel ik mezelf niet uithonger ben ik op m’n best met een lege maag. 

Ja, maar ik krijg dan een suiker dip!

Ik hoor het wel vaker van mensen: “Ik moet gewoon iedere paar uur iets eten, anders krijg ik een dip”. Dan zouden mijn vragen zijn? Is dat zo? En hoe weet je dat? Denken dat je iedere paar uur iets moet eten is vaak een onjuiste overtuiging. Ik snap dat je je na een paar uur niet goed voelt (jouw ervaring) als je niets gegeten hebt. Dat betekent meestal niet gelijk dat het noodzakelijk is om te eten. Dit gevoel  heeft meer te maken met gewenning / gewoonten. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, zoals bij hypoglycemie.

Emotie eten

Emotie eten de baas: eerst emotie eten herkennen

De meeste mensen weten wel dat stress tot emotioneel eten kan leiden. De link met ademhaling wordt minder snel gelegd, terwijl deze zo voor de hand ligt. Bij stress verzwaard de ademhaling en bij chronische stress is er continu sprake van zwaar ademen. Dan is er sprake van chronische hyperventilatie. Symptomen van chronische hyperventilatie komen overeen met wat bij emotie eten ervaren wordt. Voorbeelden daarvan zijn:

[     ]  Nervositeit, spanning
[     ]  Bezorgdheid
[     ]  Paniekgevoelens, angst zonder reden
[     ]  Overgewicht
[     ]  Geestelijke vermoeidheid
[     ]  Snel emotioneel
[     ]  Snel geïrriteerd zijn

In de praktijk zie ik de onderstaande persoonskenmerken van mensen met chronische hyperventilatie. Welke van de onderstaande persoonskenmerken kun jij aanvinken? Realiseer je dat je met de vinkjes hieronder automatisch ook de bovenstaande punten afvinkt. Is dat een bewuste keuze? Ik heb nog geen mensen gezien die daar bewust voor kiezen.

[     ] Perfectionisme
[     ] De lat te hoog leggen
[     ] Een echte doorzetter zijn
[     ] Aan verwachtingen van anderen willen voldoen
[     ] Anderen willen pleasen
[     ] Moeite hebben met nee zeggen
[     ] Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben

Waar zet jij je vinkjes?

Emotie eten en jezelf volproppen met lucht.

Gezien de symptomen in de vorige paragraaf kun je jezelf afvragen of jezelf volproppen met lucht kan leiden tot jezelf volproppen met eten. Bij chronische hyperventilatie prop je jezelf letterlijk vol met lucht. Je ademt dan namelijk meer dan je metabolische behoefte. Hierboven heb je gelezen tot welke stress-symptomen dat kan leiden. Op deze stress-symptomen wordt (afhankelijk van de persoon) gereageerd met emotioneel eten. 

Waarom chronische hyperventilatie niet herkend wordt.

Chronische hyperventilatie wordt in de meeste gevallen niet eens opgemerkt. Dat komt omdat veel mensen totaal uit contact zijn geraakt met hun lichaam. Want contact met je lichaam hebben.. Wat is dat eigenlijk? Veel mensen vinden dit zweverig. Mannen vinden dit vaak soft. Die kunnen heel zenuwachtig worden als je het daarover hebt. Vrouwen ook trouwens.

Een andere reden dat chronische hyperventilatie niet wordt opgemerkt is dat lucht licht is en de ademhalingsspieren relatief sterk zijn. Je ademt dan al snel te veel lucht in. Zonder dat je dit door hebt. De meeste mensen weten überhaupt niet wat chronische hyperventilatie is. In de reguliere zorg heb je geluk als hierop gewezen wordt. En dat terwijl je veel last kunt hebben van chronische hyperventilatie. Het kan je leven belemmeren en doorslaggevend zijn voor de koers van je leven.

Maar laten we het makkelijk maken. Er bestaat een simpele ademconditie test waarmee je heel concreet jouw ademconditie kunt meten. Hier is geen apparatuur voor nodig. Dat betekent dat je NU deze ademconditie test  kunt doen. Met deze ademconditie test kun je chronische hyperventilatie vaststellen.

Onderliggende behoeften van emotie eten.

Bij emotie eten hoor ik dat er sprake is van een innerlijk gevoel van onrust, gejaagdheid, nervositeit, of irritatie. Onderliggende behoeften kunnen dan rust, ontspanning, comfort, veiligheid, of troost zijn. 

Cursist Buteyko adem training: “Ik heb het gevoel dat er altijd iets in moet”. “Dat ik er iets in moet stoppen”. Deze cursist at vooral s’avonds erg veel. Interessant was wel weer dat ze vooral veel gezonde voeding at.

De onderliggende behoefte van emotie-eten op een andere manier vervullen

Via de Buteyko ademhaling oefeningen kun je ontzettend veel rust in jezelf creëren. Daar is ook niks zweverigs aan. Door het her-trainen van je automatische ademhalingspatronen kun je al je ademhalingsspieren 24 uur per dag meer ontspannen. Er vind ook een dieper gelegen ontspanning van het gladde spierweefsel om de bloedvaten en de darmen plaats. Alles gaat dan letterlijk beter stromen. 

De mindset van gezond eten

Als je emotie eten wilt verhelpen dan is het van belang om jezelf te doordrenken van alle effecten van emotie-eten. Dit is hoe ik René , Leefstijlcoach en Buteyko therapeut over emotie-eten denk:

Hoe gaat emotie eten me aan meer energie helpen? Niet dus. Na emotie eten wordt je alleen maar moe en sloom. Waar moet ik dan de energie vandaan halen om de dingen te doen die ik graag wil doen? Waar moet ik dan de energie vandaan halen om er te zijn voor mensen die belangrijk voor me zijn? En om vriendschappen te onderhouden? Dat lukt mij niet met ongezond eten. Daarom is emotie eten een no go voor mij.

Door emotie eten heb je een minder fijne stoelgang waarbij je veel keer je bips moet vegen. 🤢  Bij gezond eten hoef je weinig te vegen. Wel zo prettig. 

Volgende mindset motivatie: Door emotie-eten slaap ik minder goed. Dat betekent dat ik minder uitgerust ben, vatbaarder ben voor stress en dus ook voor emotie eten. Ik eet beperkt in hoeveelheid, wel heel lekker en gezond. Daardoor merk ik dat ik dat m’n slaapkwaliteit verbetert en dat ik minder slaap nodig heb.

En tuurlijk eet ik wel eens wat ongezonds. Lekker hoor. Maar nooit vanuit emotie. Ik ben geen perfect mens en heb natuurlijk ook m’n kwetsbaarheden. Die hebben we allemaal. Maar ik heb wel manieren gevonden die heel goed werken om met m’n emoties om te gaan. Daar heb ik m’n leven lang wat aan. Het betekent veel voor mij dat ik dit aan mijn cursisten kan en mag overdragen.

Buteyko adem therapie

De ademhaling is een goede tool om jezelf tot rust te brengen. Er wordt weleens gezegd dat je de bron van stress moet aanpakken en dat de ademhaling dan vanzelf rustiger wordt. Dat is deels zo, maar er is een andere kant van dit verhaal. De manier waarop je ademt is een vorm van gedrag, een automatisme. Door stress leer je jezelf een verkeerde automatische ademhaling aan.

Externe stressoren veroorzaken de interne stress van chronische hyperventilatie. Je kunt vervolgens de externe stressoren oplossen, maar dan zit de interne stress van chronische hyperventilatie nog in je systeem.

Ik kan je via de Buteyko Methode helpen om chronische hyperventilatie uit je systeem te halen. I.p.v. een hoge en gespannen ademhaling leer je stapsgewijs om ontspannen te ademen als gewoonte. Door rustig te leren ademen als gewoonte kun je stress symptomen van chronische hyperventilatie verhelpen.

Gerelateerde blogartikelen

De psychologie van afvallen
Boeren oprispingen en afvallen
Symptomen PDS verminderen via stressreductie
Colitis ulcerosa en ademhaling

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

OFFLINE 1 OP 1 BUTEYKO CURSUS
De cursus is nog steeds te volgen.
In de stad Utrecht.
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.