info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Afvallen: de sociale en psychologische kant

Een tijdje terug had ik een cursist die het sportvasten dieet heeft gevolgd. Een sportieve man die meedeed met Mud Master sportevenementen en fanatiek boksen heeft beoefend. Over het sportvasten dieet wordt geclaimd dat het je fit maakt en extra energie geeft. Dat gold in ieder geval niet voor hem. Kort na dat dieet kreeg hij veel last van hyperventilatie. In de sportschool kon hij een (met hem vergeleken) oude langzaam fietsende man niet meer bijhouden.

Sportvasten

Sportvasten is best een extreem dieet. Het dieet duurt tien dagen. Daarbij wordt er dagelijks gesport en vier van de tien dagen worden er alleen maar sapjes gedronken. Er zullen vast ook mensen zijn die goede ervaringen hebben met dit dieet, maar ik raad iemand met chronische hyperventilatie niet aan om het te volgen.

De CP ademtest

Als je aan zo’n dieet begin zou ik in ieder geval eerst de CP test doen. Er is sprake van zware hyperventilatie als je CP s’ochtends net na het wakker worden 15  seconden, of lager is. Dan zou ik het sportvasten afraden. Bij chronische hyperventilatie ben je al minder belastbaar. Als je daar een schepje bovenop doet met zo’n dieet gaat het waarschijnlijk geen fijne ervaring worden. Ik zou het niet overdrijven.

Hieronder vind je de CP test op video

Sleutels tot gewichtsverlies

Ik las een leuk artikel van iemand die vier kilo is afgevallen via het sportvasten. Dat is mooi, maar hoe gaat het dan na zo’n dieet? Een citaat uit dat artikel gaat over wat de schrijfster daarna in haar vrije tijd deed. “…Dan begint de zon te schijnen en liggen de verleidingen van de stad op de loer. Terwijl we in het park zitten met kaas, stokbrood en wijn, verzucht een vriendin: ,,Schat, wij hebben levenslang…”.

Sociale eetgewoonten

Uit het bovenstaande citaat kun je opmaken dat ze toch weer terugvalt in haar oude gewoonten. Hoewel ze ook gezellig met haar vriendin in het park kon zitten met gezonde snacks en drinken. Hoe er omgegaan wordt met sociale gewoonten is misschien wel belangrijker dan alle verschillende diëten uit te pluizen. Als er in een gezin bijvoorbeeld regelmatig wordt gefrituurd, cola wordt dronken, ships gegeten etc… Dan wordt het moeilijk om je dieet om te gooien. 

Aansluiten bij wat iemand al weet, of wat eerder een gewoonte is geweest

Als ik het met iemand over voeding heb sluit ik aan op wat die persoon al weet. Bijvoorbeeld welke gezonde voeding er al geconsumeerd wordt in het betreffende gezin. Mensen zijn echt niet dom en weten over het algemeen best wel wat een beetje gezonde voeding is. In veel situaties hoeft er niet zoveel geneuzeld te worden in tal van diëten. Al die discussies daarover zijn vaak onnodig. Zeker als je nog maar net op weg bent richting een gezond voedingspatroon.

Qua voeding kun je via kleine stapjes grote verbeteringen realiseren. Als dat eenmaal op gang is kan er een verdieping plaatsvinden. Het is vaak een te grote verandering als je in één keer een heel eetpatroon probeert om te gooien. Dat veroorzaakt stress. Je kunt dus het beste beginnen met kleine veranderingen die consistent zijn vol te houden.

Portiecontrole

Dit is eigenlijk heel simpel. Ben jij een grote opschepper? Dan zul je grote porties voeding consumeren. Probeer eens een kleiner bord. Dan eet je automatisch minder. Je kunt natuurlijk ook gewoon minder opscheppen, of vooraf minder eten koken. 

Stress / emotie eten

Wat ik regelmatig in m’n praktijk hoor is dat mensen uit stress eten. Er moet als het ware iets in. Een poging om een behoefte te vervullen wat niet lukt. Wanneer eet jij uit stress? Neem je na je werk snel de afslag bij de benzinepomp om wat lekkers te snaaien? Eet je wanneer je je alleen voelt, of troost nodig hebt? Wellicht probeer je een emotie te onderdrukken? Hoewel ik geen overgewicht heb was ik soms ook een beetje een emotie eter. Daar ben ik helemaal vanaf. Het kan echt anders. 

Wat zit er in de kastjes?

Spreekt voor zich he? Als je allemaal ongezond eten in huis hebt zul je het opeten ook. Dat is ook waarom personal trainers / vitaliteitscoaches bij mensen thuis komen kijken naar wat ze in huis hebben. Bovendien gaan ze mee met het boodschappen doen. Bijvoorbeeld om de etiketten met voedingswaarden te leren lezen. Ik ben overigens ook opgeleid tot post HBO personal trainer en vitaliteitscoach.

Buteyko ademtraining

Ademhalen is de brug tussen lichaam en geest. Wil jij afvallen, maar zitten je emoties in de weg? Dan is het van belang om eerst tot rust te komen. Eerst die stress eruit via ontspanning en rustig ademen. Dat is de eerste stap. Ontspanning is de basis voor gewichtsbeheersing. Afsluitend een filmpje waarin ik uitleg dat je 17280 keer meer per dag kunt ontspannen via een rustige ademhaling als gewoonte. 🙂

Bij het plaatsen van dit blogartikel in social media komt er een afbeelding tevoorschijn. Deze afbeelding is Food photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Personal Buteyko training
4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko training
€ 197,-
Meer info

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)