IJzertekort oorzaak stress ⎜symptomen ijzertekort

IJzertekort oorzaak stress. We kennen ijzer als een stevig materiaal dat we ‘staal’ noemen. Staal vinden we in allerlei toepassingen die wij in het dagelijks leven gebruiken. Van een boodschappenkarretje tot de televisie. Van een fotolijstje tot de meubels. In de meeste gevallen vinden we in mindere of meerdere mate ijzer terug. Scheikundig geschreven als ‘Fe’ (ferrum).

IJzer is echter zoveel meer. In veel levende organismen speelt ijzer namelijk ook een belangrijke rol. Het komt dus niet als een verrassing dat ook in ons lichaam ijzer aanwezig is. Dit mag dan in minuscule hoeveelheden zijn, toch heeft ijzer veel invloed op de werking in ons lichaam. Zo is ijzer een belangrijk onderdeel van enzymen en kan hemoglobine niet werken zonder de hulp van ijzer. Hoe werkt dat? En wat gebeurt er als we een ijzertekort in het lichaam hebben?

Hemoglobine ⎟ ijzertekort oorzaak stress

IJzer stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen. Zoomen we nog verder in op de rode bloedcellen, dan zien we hemoglobine. Dat is een eiwit dat in elke rode bloedcel zit. Sterker nog, een derde van elke rode bloedcel bestaat uit hemoglobine! Het zorgt ervoor dat zuurstofrijk bloed naar onze organen stroomt als we inademen.

Anderzijds voert het koolstofdioxide weg van onze organen door de bloedbaan. Dat ademen we uit met de longen.  Kortom, het hele functioneren van ons lichaam is afhankelijk van rode bloedcellen en de hemoglobine erin.

Hemoglobine en de ijzerkern

We kunnen het niet met het blote oog zien maar hemoglobine heeft een structuur. Je moet het je voorstellen als een bolletje met vier ketens die twee aan twee identiek zijn. Deze ketens heten de alfa- en bètaketen en kronkelen om een bolletje van ijzer heen. Hieruit kun je opmaken dat deze ijzerkern onontbeerlijk is voor de hemoglobine.

Het zorgt voor de aanmaak van nieuwe rode bloedcellen. Wist je dat ons bloed rood kleurt door die ijzerkern? Naast het belang van ijzer in hemoglobine, vind je ijzer ook terug in vele enzymen in ons lichaam. Enzymen zorgen voor allerlei processen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat we genoeg energie gedurende de dag hebben. Kortom, ijzer is onmisbaar in het lichaam. Hoe krijgen we er genoeg van binnen en hoe kunnen we een goede balans houden?

Waar zit veel ijzer in ⎟ IJzertekort voeding

IJzer zit in vlees, vis, granen, aardappelen, peulvruchten, bonen en verschillende groenten. Er zijn echter meerdere vormen van ijzer. Dat heeft te maken met de lading van een ijzer ion. In vlees zitten ijzerionen die twee positieve geladen deeltjes hebben. Dit is Fe2+, ofwel ‘heem-ijzer’. Een vorm van ijzer dat ons lichaam goed opneemt.

In groenten zit voornamelijk Fe3+, ook wel ‘non-heemijzer’ genoemd.
Ons lichaam is minder goed in staat dit soort geladen ijzerdeeltjes op te nemen. Wel kunnen we Fe3+ goed opnemen in een ‘zure omgeving’. Drink je bijvoorbeeld een glaasje sinaasappelsap (vitamine C, ofwel ascorbinezuur!) erbij, dan kan je lichaam beter de ijzerionen uit de groentes op te nemen.

Voor vegetariërs en veganisten is het aan te raden extra ijzersupplementen en vitamine C in te nemen. Zo kan een eventueel ijzertekort opgevangen worden. Voordat je extra ijzertabletten neemt, is het raadzaam dit eerst met de huisarts te bespreken.

IJzertekort voeding ⎟ ijzertekort oorzaak stress

Hoeveel ijzer een lichaam nodig heeft, verschilt van persoon tot persoon. Zo heeft leeftijd maar ook geslacht invloed. Daarbij komt dat menstruerende en zwangere vrouwen een grotere behoefte aan ijzer hebben. Menstruerende vrouwen verliezen immers rode bloedcellen tijdens de menstruatieperiode.

Gemiddeld genomen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (adh) ijzer voor mannen tussen de 22 en 50 jaar 11 milligram en voor vrouwen in dezelfde leeftijd 15 milligram. Sommige mensen hebben dus een grotere behoefte aan ijzer. Wanneer het lichaam een ijzertekort heeft, kunnen er allerlei symptomen optreden. Een ijzertekort heet in de volksmond ‘bloedarmoede’. Al kan bloedarmoede ook wijzen op een tekort aan vitamine B12 of foliumzuur. In deze context duidt bloedarmoede op een ijzertekort.

Oorzaak ijzertekort mannen⎟ ijzertekort oorzaak stress

Vaak wordt een ijzertekort aan vrouwen toegedicht. Toch kunnen mannen ook met een ijzertekort kampen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zoals genoemd kan bloedarmoede komen door bijvoorbeeld een vlees-vrij dieet. Het lichaam kan dan niet genoeg heemijzer uit de voeding halen waardoor ijzertekort ontstaat.

Naast een aanpassing van het dieet zijn er allerlei vitamines en voedingssupplementen om bloedarmoede aan te pakken. Toch kan een ijzertekort bij mannen ook andere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een chronisch bloedverlies in het maag-darmkanaal.

Dat kan komen door ontstekingen, poliepen, zweren, tumoren of soms zelfs door aambeien. Het is daarom belangrijk om bloedonderzoek te doen als je symptomen van een ijzertekort vermoedt. Daarmee kunnen er namelijk onderliggende ziektes opgespoord worden.

Klachten ijzertekort ⎪ symptomen ijzertekort

Maar hoe kom je erachter dat je kampt met een ijzertekort? De meeste mensen merken dat ze in toenemende mate vermoeid zijn. Dit verergert vaak met de tijd. Daarnaast zijn kortademigheid, duizeligheid, hartkloppingen, opgezwollen voeten, oorsuizen en pijn op de borst  ook klachten die horen bij een ijzertekort. (Er staat linkjes bij de vorige symptomen, omdat dit ook symptomen van chronische hyperventilatie zijn).

Dit rijtje klinkt misschien als algemene symptomen. Toch is het verstandig als je luistert naar de signalen van je lichaam. Een bloedonderzoek kan nooit kwaad om erachter te komen of jouw klachten door een ijzertekort komen. Mocht dat het geval zijn, dan kan er vervolgonderzoek plaatsvinden.

Symptomen ijzertekort vrouwen

De symptomen van een ijzertekort bij vrouwen zijn soortgelijk maar kunnen andere oorzaken hebben. Zo ervaren veel vrouwen tijdens hun menstruatieperiode in toenemende mate klachten. Veel vrouwen kampen dan met vermoeidheid en duizeligheid. Het innemen van speciale voedingssupplementen voor vrouwen is dan geen overbodige luxe.

Deze bevatten iets meer ijzer en vitamine C dan de reguliere supplementen. Zwangere vrouwen kunnen ook symptomen van ijzertekort hebben. Al kan dit ook door een tekort aan foliumzuur komen. Ook daar zijn speciale foliumzuur supplementen verkrijgbaar voor. Mochten de klachten niet verminderen, dan is het verstandig een arts te raadplegen.

Symptomen ijzertekort kinderen

Ook de symptomen van een ijzertekort bij kinderen zijn soortgelijk. Veel kinderen voelen zich snel moe en uitgeput. Ook een bleke huid en koude handen zijn symptomen om op te letten. Dat komt doordat het lichaam niet genoeg rode bloedcellen aanmaakt. Zo stroomt er weinig zuurstof naar de organen en ontstaat de uitputting.

Mocht jouw kind symptomen van ijzertekort vertonen, dan is het verstandig eerst naar de huisarts te gaan voor onderzoek. De ijzerbalans bij kinderen is precair. Dat wil zeggen, kinderen hebben minder ijzer dan een volwassene nodig maar wel voldoende. Ook is het leeftijdsafhankelijk hoeveel een kind nodig heeft.

Het is daarom niet verstandig met ijzersupplementen te starten. Dit kan al snel tot een overschot leiden. Een arts kan helpen met het herstellen van de ijzerbalans door bijvoorbeeld een ander dieet voor te schrijven.

IJzertekort en psychische symptomen

Er is geen onderzoek dat onomstotelijk bewijst dat ijzertekort direct tot psychische stoornissen leidt. Wel weten we dat een ijzertekort de werking van de hersenen beïnvloedt. We weten dat er ijzer in enzymen zit. Enzymen staan aan de basis van belangrijke processen in ons lichaam. Zo ook de neurologische werking van onze hersenen. Het is daarom aannemelijk dat een ijzertekort invloed heeft op de werking van onze hersenen. 

IJzertekort de oorzaak van stress?

Aannemelijk is het dus dat een ijzertekort invloed heeft op de hersenen (maar ook andere organen!).  Kun je wel zeggen dat een ijzertekort de oorzaak is van stress? Ook dat staat niet vast. Wel kunnen we lichaam en geest niet los van elkaar zien.

Andersom kan stress dus wél tot een ijzertekort leiden. Een voorbeeld: Stress kan ontstekingen in het lichaam veroorzaken. Bevindt zich een ontsteking in het maag-darmkanaal, dan kun je interne bloedinkjes krijgen met ijzertekort tot gevolg. Kortom, stress is immens slecht voor het lichaam. Door de wisselwerking tussen lichaam en geest versterken de stress en het ijzertekort elkaar waardoor je in een negatieve spiraal zit. 

De situaties waarin stress indirect tot een ijzertekort kan leiden kun je voorkomen. Vooral bij chronische stress, want gewone stress is onderdeel van het leven. Bij chronische stress is er altijd sprake van chronische hyperventilatie. Dat kun je verhelpen. In verband met een ijzertekort lees je hierna nog een reden waarom het goed is om ontspannen te ademen als gewoonte.

Chronische stress verhelpen door chronische hyperventilatie te verhelpen

Bij chronische stress is er altijd sprake van chronische hyperventilatie. Bij chronische hyperventilatie worden mineralen niet goed opgedaan in het lichaam. Dat blijkt uit het werk van longarts en professor Konstantin Pavlovich Buteyko. Door chronische hyperventilatie te verhelpen verbetert je capaciteit om ijzer op te nemen weer.

Toch is het misschien een beetje ver gezocht om specifiek voor dit probleem (ijzertekort) een ademtraining te volgen. Verscheidene stress gerelateerde zijn echter te verklaren vanuit de ademhaling. Daarom is het wellicht toch interessant voor je om te verdiepen in de symptomen van chronische hyperventilatie. Dan kom je er misschien achter dat de Buteyko adem therapie je kan helpen met je gezondheid. 

Gerelateerde blogartikelen

Chronische hyperventilatie test
PH waarde bloed
Hemoglobine (komt nog)
Bohr effect (komt nog)

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

INDIVIDUELE BUTEYKO CURSUS
Fysieke offline variant
In de stad Utrecht
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.