Snel buiten adem bij inspanning

Snel buiten adem bij inspanning: “Als ik een trap opgelopen ben sta ik bovenaan te hijgen”. Dat hoor ik vaak van cursisten met stress, longklachten en chronische hyperventilatie. Snel buiten adem zijn is een beperkende factor om meer te gaan bewegen. De oorzaak daarvan en de mogelijke oplossing kun je vinden in de ademconditie in rust. Waneer er dus geen sprake is van inspanning.

Snel buiten adem bij inspanning

Snel buiten adem bij inspanning

Ademhaling in rust

Wat een goede ademhaling in rust is hangt vooral af van hoe dat voor jou voelt. Toch kunnen criteria voor een gezonde ademhaling houvast bieden. Daarvoor kunnen we kijken naar de medische normen voor een gezonde ademhaling. Daarbij maak ik vaak gebruik van het voorbeeld met deze flessen. 

Snel buiten adem

Snel buiten adem

Bij een medisch gezien gezonde ademhaling stroomt er zes liter lucht per minuut door de longen. Dat zijn vier anderhalve liter flessen gevuld met lucht. Bij chronische hyperventilatie wordt er vaak meer dan het dubbele geademd. (Ik wilde niet de hele tafel volzetten met flessen) Wat je hieruit kunt begrijpen is dat je bij chronische hyperventilatie twee of drie mensen tegenover jou kunt zetten. Jij ademt dan evenveel als hen.

Snel buiten adem bij inspanning 

Hierbij een voorbeeld om dit te verduidelijken. De ene persoon ademt in rust vier flessen lucht per minuut. De andere persoon ademt tot wel 12 flessen lucht per minuut. We laten ze allebei een trap oplopen. Wie zal eerder buiten adem bij inspanning zijn? Precies de 2e persoon. Dit is geen overdreven voorbeeld, ik heb nog een slag om de arm genomen. Iemand die chronisch hyperventileert heeft eerder last van kortademigheid tijdens inspanning. Door chronische stress zijn er tegenwoordig veel mensen die chronisch hyperventileren en dus kortademigheid ervaren. Die kortademigheid veroorzaakt bij veel mensen een gebrek aan motivatie om te gaan bewegen / sporten.

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus

     197,00
    Add to Cart

Snel buiten adem en moe 

Of je nu wilt gaan sporten, of meer wilt bewegen bij ademhalingsproblemen: Een ontspannen en rustige ademhaling maakt het makkelijker. Mensen vragen me vaak: “René, ik ben tijdens het bewegen snel buiten adem en moe. Is er een ademhalingstechniek die me helpt tegen snel buiten adem zijn tijdens het bewegen?”. Zo’n techniek bestaat helaas niet.

Het antwoord op die vraag ligt in de rustademhaling. Wanneer je dus niet in beweging bent. Als je rustig ademt in rust, dan zul je automatisch ook rustiger ademen wanneer je in beweging komt. Ik leer mensen om rustiger te ademen in rust. Daardoor zal er automatisch ook rustiger geademd worden tijdens beweging / sport. 

Snel buiten adem snelle hartslag

Wanneer je sneller gaat gaat ademen dan stijgt je hartslag. Dat klinkt logisch, maar dat is ook onderzocht. Daar kun je meer over lezen in hartoverslagen door stress. Als je in rust een snelle ademhaling hebt dan zul je ook een versnelde hartslag hebben. Vanuit die basis zal je hartslag verder stijgen bij inspanning. Dat betekent dus dat je last kunt hebben van hartkloppingen nadat je een trap op bent gelopen.

Snel buiten adem en sporten: consistent sporten begint met je belangrijkste ademhalingsspier.

De belangrijkste ademhalingsspier die je in leven houdt is je middenrif. Bij chronische hyperventilatie raakt die spier gespannen. Iedere personal trainer (ik ben ook opgeleid als personal medical trainer) zal je vertellen hoe belangrijk de vaardigheid van het ontspannen is. Helaas is dat voor veel mensen geen vanzelfsprekendheid meer. Bij chronische stress vergeet je dat.

Bij een gespannen middenrif mis je een voorwaarde om effectief te kunnen bewegen / sporten. Veel mensen verdoen dan ook hun tijd in de sportschool. Of ze kopen een abonnement en missen de motivatie om te gaan sporten. Dat kan namelijk best een opgave zijn als je snel buiten adem bent.

Test of je chronische hyperventileert

Snel buiten adem zijn is een symptoom van chronische hyperventilatie.
Via de onderstaande video kun je vaststellen of er bij jou sprake is van chronische hyperventilatie.
 

Long-, of hartklachten kunnen ook een rol spelen in het snel buiten adem zijn. De ontdekking van longarts Konstantin Pavlovich Buteyko was echter dat de onderliggende aandoening van deze gezondheidsproblemen chronische hyperventilatie is. Deze arts heeft zich meer dan vijftig jaar beroepshalve bezig gehouden met de ademhaling. Daarbij stond hij tien jaar long aan het hoofd van een laboratorium in experimentele geneeskunde en biologie. Daar zijn o.a. 40 wetenschappelijke werken uit voortgekomen.

Snel buiten adem bij inspanning

Individuele Buteyko cursus

Via de deze cursus leer ik je in drie afspraken van 1,5 uur de Buteyko Methode. Daarna is het aan jou om al het geleerde te gaan toepassen. 

Levenslange coaching garantie

Nadat je deze training gevolgd hebt kun je me altijd nog benaderen. Dat wordt als nuttig gezien omdat er na de cursus vaak nog vragen zijn.

Online Buteyko training

Via de online Buteyko kun je vanuit huis en in jouw tempo de Buteyko Methode leren. Deze training is ook geschikt als je geen tijd, of energie hebt om de deur uit te gaan. Deze training bevat ook persoonlijke begeleiding via de telefoon, mail, Zoom, of Skype.

Ontspanning

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus

     197,00
    Add to Cart

Gerelateerde blogartikelen

Het gevoel dat je niet kan door ademen
Wat is een normale ademhalingsfrequentie?
Brok in keel wegkrijgen
Tussenribspieren, uitgebreide informatie

 

 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact
Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.