Snel buiten adem bij inspanning

Snel buiten adem bij inspanning:
“Als ik een trap opgelopen ben sta ik bovenaan te hijgen”.

Dat hoor ik vaak van cursisten met stress, longklachten en chronische hyperventilatie.
Snel buiten adem zijn houdt veel mensen tegen om meer te gaan bewegen.

De oorzaak daarvan wordt helder zodra je meer gaat begrijpen over je ademconditie in rust.
Dus wanneer er geen sprake is van inspanning.
Daar ligt de sleutel naar beter ademen tijdens inspanning.

Snel buiten adem bij inspanning

Snel buiten adem bij inspanning

Hoe moet je ademen? Ademhaling in rust

Duidelijke criteria voor de ademhaling bieden houvast.
Laten we daarom kijken naar de medische norm voor een gezonde ademhaling.
Dat leg ik je graag uit via het onderstaande voorbeeld.

Snel buiten adem
Snel buiten adem

Bij een medisch gezien normale ademhaling stroomt er zes liter lucht per minuut door de longen.
Dat zijn vier anderhalve liter flessen gevuld met lucht.
Bij chronische hyperventilatie wordt er vaak meer dan het dubbele geademd.
Ik wilde niet de hele tafel volzetten met flessen 🙂
Bij chronische hyperventilatie kun je twee, of drie mensen tegenover je neerzetten.
Je ademt dan evenveel lucht als hen.

Snel buiten adem bij inspanning 

Dus de ene persoon ademt in rust vier flessen lucht per minuut.
De andere ademt tot wel 12 flessen lucht per minuut.
Nu laten we ze allebei een trap oplopen.
Wie zal eerder buiten adem bij inspanning zijn?
De 2e persoon natuurlijk.
Dit is geen overdreven voorbeeld.
Ik heb nog een slag om de arm genomen.

Bij chronische hyperventilatie ontstaat er eerder last van kortademigheid tijdens inspanning.
Door chronische stress zijn er tegenwoordig veel mensen die verkeerd ademen.
Denk maar aan die hoge borstademhaling.
Of dat gevoel van te weinig lucht.
Niet goed door kunnen ademen etc.

Dat veroorzaakt dat je snel buiten adem bent.
Geen wonder dat je het moeilijk vind om een sportprogramma vol te houden.
Als je adem in de weg zit is dat niet heel fijn.
Als je ontspannen leert te ademen als gewoonte dan wordt beweging een plezier.

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus (info)

     247,00
    Add to Cart

Snel buiten adem en moe 

Of je nu wilt gaan sporten, of meer wilt bewegen bij ademhalingsproblemen:
Een ontspannen en rustige ademhaling maakt het makkelijker.
Mensen vragen me vaak: “René, ik ben tijdens het bewegen snel buiten adem en moe.
Is er een ademhalingstechniek die me helpt tegen snel buiten adem zijn tijdens het bewegen?”.
Zo’n techniek bestaat helaas niet.

Het antwoord op die vraag ligt in de rustademhaling.
Wanneer je dus niet in beweging bent.
Als je in rust ontspannen ademt dan zul je automatisch ook rustiger ademen wanneer je in beweging komt.
En dat is wat ik aan m’n cursisten leer.

Snelle hartslag ⎢ Snel buiten adem bij inspanning

Wanneer je sneller gaat gaat ademen dan stijgt je hartslag.
Dat klinkt logisch, maar dat is ook onderzocht.
Daar kun je meer over lezen in hartoverslagen door stress.
Als je in rust al snel ademt dan gaat je ademhaling op turbo wanneer je in beweging komt.
Dat stijgt je hartslag natuurlijk onnodig veel mee.
Zo kun je dus al hartkloppingen krijgen wanneer je een trap oploopt.

Consistent sporten begint met je belangrijkste ademhalingsspier ⎢Snel buiten adem bij inspanning

De belangrijkste ademhalingsspier die je in leven houdt is je middenrif.
Door verkeerd te ademen raakt die spier gespannen.
Iedere personal trainer zal je vertellen hoe belangrijk de vaardigheid van het ontspannen is.
Ik ben overigens ook opgeleid als personal trainer met als aanvulling personal medical training.
Ontspannen is voor veel mensen geen vanzelfsprekendheid meer.
Door op de juiste manier te ademen kun je weer leren ontspannen.

Bij een gespannen middenrif mis je een voorwaarde om effectief te kunnen te kunnen sporten.
En heel eerlijk: hierdoor verdoen veel mensen hun tijd in de sportschool
Er wordt een abonnement afgesloten en vervolgens ontbreekt de motivatie om te gaan sporten.
Als je snel buiten ademt bent is dat te begrijpen.
Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Ademhaling meten ⎢ Snel buiten adem bij bij inspanning

Snel buiten adem zijn is een symptoom van chronische hyperventilatie.
Via de onderstaande video kun je vaststellen of er bij jou sprake is van chronische hyperventilatie.
 

Long-, of hartklachten kunnen ook een rol spelen in het snel buiten adem zijn. De ontdekking van longarts Konstantin Pavlovich Buteyko was echter dat de onderliggende aandoening van deze gezondheidsproblemen chronische hyperventilatie is. Deze arts heeft zich meer dan vijftig jaar beroepshalve bezig gehouden met de ademhaling. Daarbij stond hij tien jaar long aan het hoofd van een laboratorium in experimentele geneeskunde en biologie. Daar zijn o.a. 40 wetenschappelijke werken uit voortgekomen.

Snel buiten adem bij inspanning

Individuele Buteyko cursus

Via de deze cursus leer ik je in drie afspraken van 1,5 uur de Buteyko Methode.
Daarna is het aan jou om al het geleerde te gaan toepassen. 

Levenslange coaching garantie

Nadat je deze training gevolgd hebt kun je me altijd nog benaderen.
Dat wordt als nuttig gezien omdat er na de cursus vaak nog vragen zijn.

Online Buteyko training

Via de online Buteyko kun je vanuit huis en in jouw tempo de Buteyko Methode leren.
Deze training is ook geschikt als je geen tijd, of energie hebt om de deur uit te gaan.
Deze training bevat ook persoonlijke begeleiding via de telefoon, mail en Zoom.

Ontspanning

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus (info)

     247,00
    Add to Cart

Gerelateerde blogartikelen

Het gevoel dat je niet kan door ademen
Wat is een normale ademhalingsfrequentie?
Brok in keel wegkrijgen
Tussenribspieren, uitgebreide informatie

 

 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact
Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.