Qigong en de Buteyko adem methode

Meer dan 15 jaar geleden startte ik met het beoefenen van qigong. Deze bewegende vorm van meditatie beoefen ik in m’n vrije tijd. In 2018 heb ik een tijdje qigong les gegeven. Ik was hier enthousiast over richting m’n cursisten van de Buteyko cursus. Vervolgens wilde een aantal van hen een Qigong cursus bij me volgen. Omdat ik deze beweegvorm al 15 jaar beoefen voelde ik me zeker om daar les in te geven. 

In dit blog artikel heb ik het eerst over Qigong in het algemeen. Daarna over de relatie tussen qigong en de Buteyko adem Methode en vervolgens vertel ik meer over de Zhineng Qigong vorm.

Wat is Qigong?

Qigong is zeg maar de gootmoeder van Tai Chi. Net als Tai Chi bestaat Qigong uit zachte bewegingen en meditatie. Via deze bewegingen vinden er lichte stretches plaats in het lichaam en wordt de stroming van lichaamsvloeistoffen gestimuleerd. Het gaat hier om lichaamsvloeistoffen zoals het bloed, lymfe en het synoviale vloeistof in de gewrichten. Terwijl je qigong beoefent wordt je bewust van hoe je lichaam zich door de ruimte beweegt.

Waarom Qigong?

Voor veel mensen ligt het voordeel van Qigong in het verlichten of voorkomen van chronische gezondheidsproblemen. De reeks kwalen waarbij Qigong helpt zijn onder meer een slechte bloedsomloop, zenuwpijn, rug-en gewrichtsproblemen en zelfs kanker1

Hieronder zie je een video over de effectiviteit van Zhineng qigong (een vorm van qigong) bij kanker. Via oefeningen kun je de levensenergie / Qi van jezelf vergroten. In deze video wordt er op een andere manier met Qi gewerkt. Je ziet dat artsen een patiënt met kanker helpen door met intentie helende Qi naar een kankertumor te sturen. 

Het beoefenen van Qigong helpt ook bij het beheersen van stress, woede, depressie  en verwarring. Zodra je een gezonde geest in een gezond lichaam hebt kan qigong je helpen om nog meer uit het leven te halen. Qigong is dus niet alleen voor zieke mensen, maar ook voor iemand die continu topprestaties wil (en moet?) leveren. Qigong is makkelijker te leren dan Yoga en je hoeft er niet atletisch voor te zijn. 

Qigong is voor iedereen.

Qigong of Tai Chi?

Qigong wordt vaak vergeleken met Tai Chi omdat deze beweegvormen veel overeenkomsten hebben. Ze kunnen allebei beoefend worden door jong en oud, vergroten de flexibiliteit en verbeteren de bloedcirculatie. Toch zijn er ook verschillen. Die zie je hieronder weergegeven.

Qigong Tai Chi
Makkelijk om te leren Steile leercurve
Gericht op gezondheid Vorm van zelfverdediging
Weinig ruimte nodig Veel ruimte nodig
Sneller meer energie Duur langer voordat het je energie geeft

Waarom zijn er zoveel verschillende qigong vormen?

In de vechtkunst werd de toegevoegde waarde van qigong al snel erkend. Deze beweegvorm werd echter geheim gehouden zodat de vijand niet hetzelfde voordeel had. De geheimhouding rondom Qigong leidde tot duizenden verschillende stijlen. Elk gezin, of dorp en elke religieuze, of vechtsport groep ontwikkelde een eigen qigong vorm.

Welke vorm van qigong moet ik dan beoefenen?

Ik ben in Zhineng Qigong gerold en ik vind het een geweldige vorm van qigong beoefening. Mijn advies voor Zhineng Qigong is gebaseerd op m’n persoonlijke ervaring. Hieronder lees je meer over Zhineng qigong en daarna deel ik mijn persoonlijke ervaring.

Zhineng qigong

Het bijzondere aan Zhineng Qigong is dat het door de Chinese overheid is verkozen tot meest effectieve qigong vorm voor de gezondheid. De grondlegger van Zhineng Qigong is de dr. Pang Ming, opgeleid in de westerse en Chinese geneeskunde. Deze achtergrond heeft hem geholpen om het beste uit de verschillende qigong vormen bij elkaar te brengen.

Dr. Pang Ming had een medicijnloos ziekenhuis opgezet in China. Daar beoefenden mensen dagelijks intensief Zhineng Qigong. Men vond daar verlichting, of genezing van vele chronische aandoeningen. Dat leidde ertoe dat duizenden mensen bij elkaar kwamen om Zhineng Qigong te beoefenen. Helaas is het medicijnloze ziekenhuis om politieke redenen gesloten.

In totaal hebben zo’n 300.000 mensen dit medicijnloze ziekenhuis bezocht. Uit onderzoek blijkt hoe effectief Zhineng Qigong is bij tal van chronische aandoeningen. Sinds het medicijnloos ziekenhuis in 2001 is gesloten blijft het aantal mensen dat Zhineng Qigong beoefent stijgen. Zowel in China, maar ook wereldwijd.

Mijn ervaringen met Zhineng qigong

De positieve gewaarwordingen bij het beoefenen van Zhineng Qigong kunnen divers zijn en diep gaan. Je ervaart het niet alleen met je hoofd,  maar met je hele lichaam. Hieronder staan een aantal ervaringen van mij met Zhineng qigong. Dit noem ik nog oppervlakkige ervaringen. Dat zeg ik niet omdat ik mystiek, of spiritueel wil doen. Qigong kan gewoon diep gaan. 

Sterker worden

Van qigong wordt je sterker. Zo beoefen ik regelmatig de Lift Chi Up Pour Chi Down qigong oefening. (Soms meerdere malen per dag) Bij deze oefening activeer je verschillende spieren. Via de langzame en herhalende bewegingen maak je bijvoorbeeld gebruik van het lichaamsgewicht van je arm. Daarmee versterk je o.a. je schouderspieren. Ik merk dat ik daardoor moeiteloos m’n push ups uitdruk. Dit is een lichamelijk effect, maar qigong is veel meer dan een vorm van gymnastiek.

Gejaagdheid

Voel jij je vaak een soort van gejaagdheid waardoor je niet tot rust kan komen?
Ik kan soms helemaal in iets opgaan. Dat kan een goede eigenschap zijn, maar als dat te lang voortduurt kan het je onrustig maken. Stel dat ik een dag neem om een blogartikel te schrijven. Dan kan ik tot s’avonds laat blijven doorgaan met lezen, onderzoeken, verbanden leggen en het combineren met m’n eigen ervaringen. Daar geniet ik van, maar daarna wil ik ook kunnen slapen.

Als ik dan superlangzaam qigong beoefen komt m’n lichaam en geest in een ontspannen stand. Dan verwonder ik me dat ik mezelf zo snel in diepe ontspanning kan brengen. Zonder overdrijven bijna magisch, omdat het zo’n prettig gevoel is. Dat is iets wat ik geleerd heb en jij kunt dat ook. Daar hoef je geen jaren voor geoefend te hebben.

Prikkels

Bij mij kunnen er soms veel prikkels binnen komen. Hoewel dat zeker ook z’n voordelen heeft kan dat tot onbalans leiden. Dat heeft natuurlijk een achtergrondverhaal, maar dat vind ik eigenlijk niet zo belangrijk om te vertellen. Het gaat mij er vooral om dat ik weet hoe ik daarmee kan omgaan. Dat leer ik ook aan mijn studenten. 

Dan is het hup, ik ga m’n qigong of Buteyko oefeningen doen. (Buteyko is ook een vorm van qigong) Dat betekent niet per se dat je uit het niets op je werk, of een verjaardag allerlei sierlijke bewegingen gaat maken. Dat zou wat zijn 😆 Qigong kun je ook beoefenen door via concentratie en visualisatie als het ware te zakken in je lichaam, in je kern. Zo kun je je weer gronden en beter ontspannen.

Via Qigong maak ik onrust in mij geen probleem van iemand anders. Met de opgedane kalmte via qigong heb ik iets te geven ipv dat ik wat nodig heb. Via qigong kan ik me goed voelen  zonder reden. 

Emoties / stress

Bij stress ervaren we emoties. Emoties zijn normaal, ze maken ons mens. De engelse verwoording van emotie is emotion. Het woord emotion kun je opdelen in E-motion. Ofwel Energy in Motion. Naar het Nederlands vertaald is dat energie in beweging. En dat is het. Energie moet in beweging blijven. Energie wil stromen. Als energie en emoties vast gaan zitten in ons lichaam krijgen we gezondheidsproblemen. Naarmate we meer grip krijgen op onze emoties krijgen we meer grip op onze energie. Dat maakt je stressbestendiger. Ik heb dat in verschillende situaties ervaren. 

Stress leidt tot onrust en vaak ook illusies. Van een mug wordt een olifant gemaakt. Na qigong beoefening begrijp je niet meer  waarom je je zo druk maakte.

Is de Buteyko adem Methode een vorm van qigong?

Voor het antwoord op de bovenstaande vraag moeten we kijken naar de betekenis van het woord Qigong. Qi betekent energie. Gong betekent werk. Qigong is dus werken met energie. De Buteyko adem methode werkt via de ademhaling ook met energie. Als je puur naar de betekenis van qigong kijkt zou je de Buteyko adem Methode ook kunnen zien als een vorm van Qigong.

Qi = betekent energie. Gong betekent werk. Aan energie moet je werken.

Niets blijven doen, denken dat je uitrust en hopen dat je energie terug komt gaat niet werken. Afhankelijk van je belastbaarheid moet je iets gaan doen om je energie te verhogen. De Buteyko Methode, of Qigong kan daarbij helpen.

Wat is effectiever. Buteyko, of qigong?

Op basis van mijn ervaring zeg ik dat de Buteyko adem Methode op korte termijn effectiever is bij ademhalingsproblemen, hartklachten, angstklachten, slaapklachten en allergien. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat iemand met astma, COPD en andere ademhalingsproblemen al binnen een week de gezondheid kan verbeteren. 

Synergie tussen Buteyko en Qigong

Via de Buteyko adem methode leer je weer gezond te ademen. Een gezonde ademhaling vergemakkelijkt een rechte en ontspannen lichaamshouding. Het internettijdperk is echter pas tegen het einde van het leven van dr. Buteyko, de uitvinder van de Buteyko methode, op gang gekomen.  Door overmatig schermwerk op laptops, tablets en smartphones zie ik veel mensen met een verkeerde lichaamshouding. Dat verstoord het functioneren van lichaam en geest.

Technologie is waardeloos als je geen verbinding met jezelf hebt.

Zhineng Qigong is effectief in het uitlijnen van je lichaam. Je Qi / energie kan dan weer gaan stromen. Energie wil stromen. Je las eerder al dat geblokkeerde energie leidt tot gezondheidsproblemen. Vind je dat zweverig klinken? Concreter dan; Via Zhineng qigong leer je o.a. om via een correcte lichaamshouding optimaal gebruik te maken van je longcapaciteit.  

Qigong, of Buteyko. Wat is het beste voor mij?

Bij ademhalingsproblemen, hartklachten, slaapstoornissen, paniekaanvallen en allergien is m’n algemene advies om eerst de ademhaling te hertrainen. Daar is de Buteyko adem methode het meest geschikt voor. Bij een CP onder de 20 seconden raad ik ook aan om eerst de Buteyko adem methode te volgen. Eerst het fundament op orde. Daarna kan Qigong je kwaliteit van leven verder verbeteren.

Qigong beoefening door patiënten in het ziekenhuis

In België wordt qigong therapie toegepast in het UMC Sint Pieter. Patiënten kunnen in het ziekenhuis Qigong lessen volgen. Een geweldige ontwikkeling.  Als je op de link naar het UMC Sint Pieter ziekenhuis klikt zie je op de foto dat patiënten zittend qigong beoefenen. Er zijn patiënten die dat kunnen, maar bij ernstig zieke mensen kunnen de bewegende oefeningen al snel te zwaar worden.

Voor deze groep mensen kan “Buteyko qigong” passend zijn. De ademhalingsoefeningen uit de Buteyko Methode worden namelijk zittend gedaan. Het zijn ademhalingsoefeningen, dus je hoeft er niet bij te bewegen. Sommige mensen zijn echter zo ziek en vermoeid dat het voor hen al een uitdaging kan zijn om een uur rechtop te zitten. Laat staan de bewegende oefeningen uitvoeren. Voor hen is dit een manier om te werken aan meer levensenergie en om het zelfhelden vermogen van de ademhaling aan te spreken. 

Mijn meesters

Qigong, tai chi, of Kung fu leraren noemen vaak een rij grootmeesters waarbij ze in de leer zijn geweest. Misschien wil je dit ook van mij weten.

De cursus in Nieuwegein, Utrecht 

De beginnerscursus heb ik in 2003 in Nieuwegein gedaan. Ik weet de naam niet meer van de docent. We trainden aan huis en zijn partner was er ook bij. Verder herinner ik hem niet (wel z’n uitleg), want ik had geen enkel gevoel bij hem. Dat had niks met hem te maken, want ik was zelf niet goed in balans. In die tijd had ik vaak een verdoofd gevoel, was niet aanwezig en wilde geen contact maken. Ik kwam alleen voor de lessen en leefde in een hele andere wereld. We veranderen met de tijd, maar o.a. qigong hielp me de goede richting op te veranderen.

Middle Kingdom Kungfu School

In China heb ik me drie weken in Qigong verdiept bij de Middle Kingdom Kungfu school. Hier zie je de leraar (master Huang). Hij wist hoe graag ik qigong wilde leren, dus nam hij na het middag- en avondeten extra tijd voor uitleg. (zijn vrije tijd) 

Retreat in Sicilie

In het prachtige Sicilie heb ik deelgenomen aan het retreat van Jianshe Liu. Zijn thuisbasis is het Hexianju Qigong Center op Hainan Island in de Zuid Chinese Zee. Met deze Zhineng Qigong grootmeester hebben we niet alleen de bewegingen geoefend. We hebben het ook uitgebreid gehad over de kracht van onze gedachten en intenties. Ook daarmee kun je je levensenergie versterken.

Master mington Gu

Op het moment volg ik online cursussen van Mington Gu. Mington Gu en Jianshe Liu hebben beide gewerkt in het medicijnloze ziekenhuis in China. Dus in die zin leer ik het vanuit de bron.

Hervatting Healing Dao bij René Paul Hageman

Zo’n vijftien jaar geleden volgde ik healing Dao taoïstische qigong lessen bij instructeur René Paul Hageman in Utrecht. Daar ben ik mee gestopt. Deze lessen waren in de avond, ik kreeg er te veel energie van en kon daardoor niet goed slapen. Daarom ben ik destijds Zhineng qigong gaan doen. Zhineng qigong is meer ontspannend i.p.v. activerend voor mij. Sinds oktober 2018 volg ik ook weer lessen bij René Paul Hageman in Utrecht. Met veel plezier.

Ik vind het gewoon super relaxed. Ik merk ook dat ik m’n Buteyko cursisten veel beter dan voorheen kan helpen met ontspanning. In de tijd van dr. Buteyko was er niet zoveel stress als tegenwoordig. Daarom blijf ik me ook richten op ontspanningstechnieken.

R.E.M-slaap dromen

Hoe komt het dat dromen vaak zo vreemd en oncontroleerbaar zijn? De delen van de hersenen die betrokken zijn bij rationeel denken en hoger cognitief functioneren worden tijdens deze slaapfase gedeactiveerd. Hierdoor zijn rationele aspecten als zelfbewustzijn en analytisch vermogen tijdens het dromen onderdrukt. Allerlei zaken kunnen dan met elkaar in verband worden gebracht zonder logica.

We dromen over het algemeen vaak over dingen die we overdag hebben meegemaakt. Ook kan een droom gaan over nog onverwerkte zaken uit het verleden. Dromen geven als het ware boodschappen door van ons onderbewustzijn. Zo kunnen dromen helpen om je onbewuste drijfveren bewust te maken en te herkennen.

Hoe lang duurt REM-slaap?

De hoeveelheid REM-slaap verschilt per slaapcyclus. De duur van deze slaapfase tijdens een slaapcyclus varieert van 5 tot 45 minuten. Deze slaapfase duurt aan het begin van de nacht relatief kort. Naarmate de nacht vordert worden ze steeds langer. We dromen dus ook meer tijdens het tweede deel van de nacht. Dit zijn meestal de dromen die je je herinnert.

Geen REM-slaap

Wat gebeurt er als je deze slaapfase niet doorloopt. Als mensen een aantal nachten achter elkaar steeds tijdens deze slaapfase gewekt worden dan ontstaat er een toenemende behoefte aan REM-slaap. Als ze vervolgens een normale nacht slaap hebben, neemt de hoeveelheid REM-slaap drastisch toe. Er is sprake van een zogenaamd ‘rebound fenomeen’ waarbij het tekort aan deze slaapfase weer wordt hersteld of aangevuld.

Een tekort aan deze slaapfase zorgt voor geestelijke uitputting en kan schadelijke gevolgen hebben voor de geestelijke gezondheid. Het kan bijdragen aan het ontwikkelen van angst- of stemmingsstoornissen. Psychische stoornissen gaan vaak samen met een abnormaal slaappatroon en verstoring van deze slaapfase. Ook wordt een tekort aan deze slaapfase in verband gebracht met migraine en overgewicht. Slaapstoornissen zoals slaapapneu zorgen vaak voor een verstoorde REM-slaap.

REM-slaap bevorderen

REM-slaap is essentieel voor je mentaal functioneren en het ‘verfrissen’ van de geest. Enkele tips om REM-slaap te bevorderen zijn:

Geen alcohol voor het slapen:

Alcohol drinken voor het slapengaan helpt misschien om sneller in slaap te vallen, maar zorg er ook voor dat de slaap in de tweede helft van de nacht minder diep en onrustiger is. Hierdoor wordt het begin van de REM-slaap vertraagd en de totale hoeveelheid REM-slaap verminderd.

Geen cafeïne aan het eind van de dag

Cafeïne is een stimulerend middel en onderdrukt de REM-slaap. Houdt er rekening mee dat cafeïne een halveringstijd van ongeveer 5 uur heeft in je lichaam. Koffie drinken in de avond is dus niet bevorderlijk voor de REM-slaap.

Voorzichtig met slaapmedicatie:

Met slaapmedicatie val je sneller in slaap, maar het verandert de kwaliteit van de slaap. Je slaapt minder diep en de REM-slaap wordt onderdrukt waardoor je minder droomt. 

Geen elektronica voor het slapen:

Het licht van tv’s, smartphones en computers werkt stimulerend op het brein. Het onderdrukt de productie van melatonine dat de REM-slaap bevordert. Je kunt dus het beste een paar uur voordat je gaat slapen geen elektronica meer gebruiken.

Een regelmatig slaapschema:

Het aanhouden van een regelmatig slaapritme zorgt ervoor dat je voldoende REM-slaap krijgt. Zorg dat je op vaste tijden gaat slapen en opstaat. Gemiddeld heb je ongeveer 7 tot 9 uur slaap nodig, maar dit wisselt per persoon.

30 minuten extra slaap:

De REM-slaapfases zijn langer dichter bij de ochtend. Door 30 minuten eerder naar bed te gaan dan je gewend bent, kun je de totale REM-slaapduur verlengen.

In ieder geval 20 tot 30 minuten per dag bewegen:

Dagelijkse lichaamsbeweging is een bewezen methode om te helpen bij het slapen. Het zorgt ervoor dat je langer in de REM-slaapfase blijft. Pas op: trainen vlak voor je naar bed gaat kan je slaap juist verstoren. Probeer daarom om minimaal 5 uur voor je gaat slapen je dagelijkse lichaamsbeweging te krijgen.

Ontspanning voor het slapen:

Geef jezelf ‘s avonds voldoende tijd om tot rust te komen en de dag ontspannen af te bouwen. Vermijdt grote emoties, stressoren of conflicten voor het slapengaan.

Ontspanning en ademhaling

Het is natuurlijk goed als je de bovengenoemde adviezen opvolgt. Cruciaal voor een goede nachtrust is echter ontspanning. Een rustige en ontspannen ademhaling wordt  vaak over het hoofd gezien voor een goede nachtrust. Bij een verkeerde ademhaling is de ademhaling o.a. onregelmatig, via de mond, via de borst, hoorbaar en gespannen. 

Dat helpt niet om goed te kunnen slapen, want vaak gaat dit gepaard met symptomen zoals hartkloppingen. Daarom is het goed om eens een test te doen om te kijken hoe je ademhaling ervoor staat. Onder de gerelateerde blogartikelen vind je een test waarmee je jouw ademconditie kunt meten. Die kun je gelijk doen want daar zijn geen apparaten voor nodig.

Inmiddels geef ik geen qigong lessen meer. Ik draag dit namelijk niet actief uit en het gaat niet vanzelf om een groep vol te krijgen. Als er in de toekomst op een natuurlijke manier interesse ontstaan zal ik waarschijnlijk weer Qigong lessen gaan geven. Tot die tijd oefen ik qigong omdat ik dat prettig vindt.

Toch vind je hier wel al een aantal uitspraken van de mensen waar ik qigong les aan gegeven heb;

“Ik merk dat m’n onderrug ontlast wordt” 
“Het bowlen ging beter omdat ik m’n lichaam beter kan ontspannen”
“Ik merk wat er nu allemaal vast zit in m’n lichaam” (dat is iets goeds)
“M’n bewegingen worden soepeler”
“Het lukt beter om m’n elleboog te strekken”

Gerelateerde blogartikelen

Ademtest, kun je gelijk doen
Yoga ademhaling
Humming bee breath
Transcedente meditatie
Ademtest
Chronische hyperventilatie symptomen
Stresshormoon
Oorsuisen
Druk op de borst
Zere onderrug

Pijn in rug, nek, schouders
Gebroken rib herstel
Astma door stress
Inspanningsastma
Burnout
Migraine
Powernaps
Wat is REM slaap
Longemfyseem
Voorzetkamer
6 minuten inspanningstest
Cyanose
Trommelstokvingers
Post intensive care syndrome
Colitis ulcerosa
Prikkelbare darm syndroom

  1. De mensen die in China genazen van kanker oefenden heel intensief. Van 20 minuten per dag qigong genees je niet van kanker. Na chemo kan 20 minuten per dag je wel helpen herstellen en kan het vele andere gezondheidsvoordelen brengen

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

INDIVIDUELE BUTEYKO CURSUS
Fysieke offline variant
In de stad Utrecht
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.