info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Qigong en de Buteyko adem methode

Vijftien jaar geleden ontdekte ik qigong. Dat is een bewegende vorm van meditatie die ik nog steeds graag beoefen. Onlangs ben gestart met het geven van qigong lessen als aanvulling op de Buteyko adem Methode . Daarom leek het me tijd voor een blogartikel over qigong.

Daarin heb ik het eerst over Qigong in het algemeen. Daarna over de relatie tussen qigong en de Buteyko adem Methode en vervolgens vertel ik meer over de Zhineng Qigong vorm.

Wat is Qigong?

Qigong is zeg maar de gootmoeder van Tai Chi. Net als Tai Chi bestaat Qigong uit zachte bewegingen en meditatie. Via deze bewegingen vinden er lichte stretches plaats in het lichaam en wordt de stroming van lichaamsvloeistoffen gestimuleerd. (bloed, lymfe en het synoviale vloeistof in de gewrichten). Via qigong wordt je bewust hoe je lichaam zich door de ruimte beweegt.

Waarom Qigong?

Voor de meeste mensen ligt het eerste en belangrijkste voordeel van Qigong in het verlichten of voorkomen van chronische gezondheidsproblemen. De reeks kwalen waarbij Qigong heeft geholpen zijn onder meer een slechte bloedsomloop, zenuwpijn, rug-en gewrichtsproblemen en zelfs kanker1

Hieronder zie je een video over de effectiviteit van Zhineng qigong (een vorm van qigong) bij kanker. Via oefeningen kun je de levensenergie / Qi van jezelf vergroten. In deze video wordt er op een andere manier met Qi gewerkt. Je ziet dat artsen een patiënt met kanker helpen door met intentie helende Qi naar een kankertumor te sturen. 

Het beoefenen van Qigong helpt ook bij het beheersen van stress, woede, depressie  en verwarring. Zodra je een gezonde geest in een gezond lichaam hebt kan qigong je helpen om nog meer uit het leven te halen. Qigong is dus niet alleen voor zieke mensen, maar ook voor iemand die continu topprestaties wil (en moet?) leveren. Qigong is makkelijker te leren dan Yoga en je hoeft er niet atletisch voor te zijn. 

Qigong is voor iedereen.

Qigong of Thai Chi?

Qigong wordt vaak vergeleken met Tai Chi omdat deze beweegvormen veel overeenkomsten hebben. Ze kunnen allebei beoefend worden door jong en oud, vergroten de flexibiliteit en verbeteren de bloedcirculatie. Toch zijn er ook verschillen. Die zie je hieronder weergegeven.

Qigong Thai Chi
Makkelijk om te leren Steile leercurve
Gericht op gezondheid Vorm van zelfverdediging
Weinig ruimte nodig Veel ruimte nodig
Sneller meer energie Duur langer voordat het je energie geeft

Waarom zijn er zoveel verschillende qigong vormen?

In de vechtkunst werd de toegevoegde waarde van qigong al snel erkend. Deze beweegvorm werd echter geheim gehouden zodat de vijand niet hetzelfde voordeel had. De geheimhouding rondom Qigong leidde tot duizenden verschillende stijlen. Elk gezin, of dorp en elke religieuze, of vechtsportgroep ontwikkelde hun eigen qigong vorm.

Welke vorm van qigong moet ik dan beoefenen?

Ik ben in Zhineng Qigong gerold en ik vind het een geweldige vorm van qigong beoefening. Mijn advies voor Zhineng Qigong is gebaseerd op m’n persoonlijke ervaring. Hoewel ik ook een andere vorm van qigong beoefen zal ik nooit stoppen met Zhineng Qigong. Hieronder lees je meer over Zhineng qigong en daarna deel ik mijn persoonlijke ervaring.

Zhineng qigong

Het bijzondere aan Zhineng Qigong is dat het door de Chinese overheid is verkozen tot meest effectieve qigong vorm voor de gezondheid. De grondlegger van Zhineng Qigong is de dr. Pang Ming, opgeleid in de westerse en Chinese geneeskunde. Deze achtergrond heeft hem geholpen om het beste uit de verschillende qigong vormen bij elkaar te brengen.

Dr. Pang Ming had zelfs een medicijnloos ziekenhuis opgezet in China. Daar beoefenden mensen dagelijks intensief Zhineng Qigong. Men vond daar verlichting, of genezing van vele chronische aandoeningen. Dat leidde ertoe dat duizenden mensen bij elkaar kwamen om Zhineng Qigong te beoefenen. Helaas is het medicijnloze ziekenhuis om politieke redenen gesloten.

In totaal hebben zo’n 300000 mensen dit medicijnloze ziekenhuis bezocht. Uit onderzoek blijkt hoe effectief Zhineng Qigong is bij tal van chronische aandoeningen. Sinds het medicijnloos ziekenhuis in 2001 is gesloten blijft het aantal mensen dat Zhineng Qigong beoefent stijgen. Zowel in China, maar ook wereldwijd.

Mijn ervaringen met Zhineng qigong

De positieve gewaarwordingen bij het beoefenen van Zhineng Qigong kunnen divers zijn en diep gaan. Je ervaart het niet alleen met je hoofd,  maar met je hele lichaam. Hieronder staan een aantal ervaringen van mij met Zhineng qigong. Dit noem ik nog oppervlakkige ervaringen. Dat zeg ik niet omdat ik mystiek, of spiritueel wil doen.  Qigong kan gewoon diep gaan. 

Fitness

Van qigong wordt je sterker. Zo beoefen ik dagelijks de Lift Chi Up Pour Chi Down qigong oefening. (Soms meerdere malen per dag) Bij deze oefening activeer je verschillende spieren. Via de langzame en zichzelf herhalende bewegingen maak je bijvoorbeeld gebruik van het lichaamsgewicht van je arm. Daarmee versterk je o.a. je schouderspieren. Ik merk dat ik daardoor moeiteloos m’n push ups uitdruk. Dit is een lichamelijk effect, maar qigong is veel meer dan een vorm van gymnastiek.

Gejaagdheid

Ik kan soms helemaal in iets opgaan. Dat kan een goede eigenschap zijn, maar als dat te lang voortduurt kan het je onrustig maken. Stel dat ik een dag neem om een blogartikel te schrijven. Dan kan ik tot s’avonds laat blijven doorgaan met lezen, onderzoeken, verbanden leggen en het combineren met m’n eigen ervaringen. Daar geniet ik van, maar daarna wil ik ook kunnen slapen.

Als ik dan superlangzaam qigong beoefen komt m’n lichaam en geest in een ontspannen stand. Dan verwonder ik me dat ik mezelf zo snel in diepe ontspanning kan brengen. Zonder overdrijven bijna magisch, omdat het zo’n prettig gevoel is. Dat is iets wat ik geleerd heb en jij kunt dat ook. Daar hoef je geen jaren voor geoefend te hebben.

Prikkels

Bij mij kunnen er soms veel prikkels binnen komen. Hoewel dat ook z’n voordelen heeft kan dat tot onbalans leiden. Dat heeft natuurlijk een achtergrondverhaal, maar dat vind ik eigenlijk niet zo belangrijk om te vertellen. Het gaat mij er vooral om dat ik weet hoe ik daarmee kan omgaan. Dat leer ik ook aan mijn studenten. Waar overprikkeling bij anderen tot onbalans kan leiden merk ik dat snel op.

Dan is het hup, ik ga m’n qigong doen. Dat betekent niet per se dat je uit het niets op je werk, of een verjaardag allerlei sierlijke bewegingen gaat maken. Dat zou wat zijn 😆 Qigong kun je ook beoefenen door als het ware te zakken in je lichaam, je kern. Zo kun je je weer gronden en beter ontspannen.

Via Qigong maak ik onrust in mij geen probleem van iemand anders. Met de opgedane kalmte via qigong heb ik iets te geven ipv dat ik wat nodig heb. Via qigong kan ik me goed voelen  zonder reden.

Emoties / stress

Bij stress ervaren we emoties. Emoties zijn normaal, ze maken ons mens. De engelse verwoording van emotie is emotion. Het woord emotion kun je opdelen in E-motion. Ofwel Energy in Motion. Naar het Nederlands vertaald is dat energie in beweging. En dat is het. Energie moet in beweging blijven. Energie wil stromen. Als energie en emoties vast gaan zitten in ons lichaam krijgen we gezondheidsproblemen. Naarmate we meer grip krijgen op onze emoties krijgen we meer grip op onze energie. Dat maakt je stressbestendiger. Ik heb dat in verschillende situaties ervaren. 

Stress leidt tot onrust en vaak ook illusies. Van een mug wordt een olifant gemaakt. Na qigong beoefening begrijp je niet meer  waarom je je zo druk maakte.

Is de Buteyko adem Methode een vorm van qigong?

Voor het antwoord op de bovenstaande vraag moeten we kijken naar de betekenis van het woord Qigong. Qi betekent energie. Gong betekent werk. Qigong is dus werken met energie. De Buteyko adem methode werkt via de ademhaling ook met energie. Als je puur naar de betekenis van qigong kijkt zou je de Buteyko adem Methode ook kunnen zien als een vorm van Qigong.

Qi = betekent energie. Gong betekent werk. Aan energie moet je werken.

Niets blijven doen, denken dat je uitrust en hopen dat je energie terug komt gaat niet werken. Afhankelijk van je belastbaarheid moet je iets gaan doen om je energie te verhogen. De Buteyko Methode, of Qigong kan daarbij helpen.

Wat is effectiever. Buteyko, of qigong?

Op basis van mijn ervaring zeg ik dat de Buteyko adem Methode op korte termijn effectiever is bij ademhalingsproblemen, hartklachten, angstklachten, slaapklachten en allergien. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat iemand met astma, COPD en andere ademhalingsproblemen al binnen een week de gezondheid kan verbeteren. 

Synergie tussen Buteyko en Qigong

Via de Buteyko adem methode leer je weer gezond te ademen. Een gezonde ademhaling vergemakkelijkt een rechte en ontspannen lichaamshouding. Het internettijdperk is echter pas tegen het einde van het leven van dr. Buteyko, de uitvinder van de Buteyko methode, op gang gekomen.  Door overmatig schermwerk op laptops, tablets en smartphones zie ik veel mensen met een verkeerde lichaamshouding. Dat verstoord het functioneren van lichaam en geest.

Technologie is waardeloos als je geen verbinding met jezelf hebt.

Zhineng Qigong is effectief in het uitlijnen van je lichaam. Je Qi / energie kan dan weer gaan stromen. Energie wil stromen. Je las eerder al dat geblokkeerde energie leidt tot gezondheidsproblemen. Vind je dat zweverig klinken? Concreter dan; Via Zhineng qigong leer je o.a. om via een correcte lichaamshouding optimaal gebruik te maken van je longcapaciteit.  

Qigong, of Buteyko. Wat is het beste voor mij?

Bij ademhalingsproblemen, hartklachten, slaapstoornissen, paniekaanvallen en allergien is m’n algemene advies om eerst de ademhaling te hertrainen. Daar is de Buteyko adem methode het meest geschikt voor. Bij een CP onder de 20 seconden raad ik ook aan om eerst de Buteyko adem methode te volgen. Eerst het fundament op orde. Daarna kan Qigong je kwaliteit van leven verder verbeteren.

Qigong beoefening door patiënten in het ziekenhuis

In België wordt qigong therapie toegepast in het UMC Sint Pieter. Patiënten kunnen in het ziekenhuis Qigong lessen volgen. Een geweldige ontwikkeling.  Als je op de link naar het UMC Sint Pieter ziekenhuis klikt zie je op de foto dat patiënten zittend qigong beoefenen. Er zijn patiënten die dat kunnen, maar bij ernstig zieke mensen kunnen de bewegende oefeningen al snel te zwaar worden.

Voor deze groep mensen kan “Buteyko qigong” passend zijn. De ademhalingsoefeningen uit de Buteyko Methode worden namelijk zittend gedaan. Het zijn ademhalingsoefeningen, dus je hoeft er niet bij te bewegen. Sommige mensen zijn echter zo ziek en vermoeid dat het voor hen al een uitdaging kan zijn om een uur rechtop te zitten. Laat staan de bewegende oefeningen uitvoeren. Voor hen is dit een manier om te werken aan meer levensenergie en om het zelfheldend vermogen van de ademhaling aan te spreken. 

Mijn meesters

Qigong, tai chi, of Kung fu leraren noemen vaak een rij grootmeesters waarbij ze in de leer zijn geweest. Toen ik startte met qigong had ik daar weinig mee, want ik kon geen betekenis geven aan al die Chinese namen. Toch merk ik dat mensen dit ook van mij willen weten. En terecht. Op video’s zie je een beetje hoe ik ben als persoon, maar je wilt natuurlijk ook weten wat je aan me hebt als je qigong docent.

De cursus in Nieuwegein, Utrecht 

De beginnerscursus heb ik in 2003 in Nieuwegein gedaan. Ik weet de naam niet meer van de docent. We trainden aan huis en zijn partner was er ook bij. Verder herinner ik hem niet (wel z’n uitleg), want ik had geen enkel gevoel bij hem. Dat had niks met hem te maken, want ik was zelf niet goed in balans. In die tijd had ik vaak een verdoofd gevoel, was niet aanwezig en wilde geen contact maken. Ik kwam alleen voor de lessen en leefde in een hele andere wereld. We veranderen met de tijd, maar o.a. qigong hielp me de goede richting op te veranderen.

Middle Kingdom Kungfu School

In China heb ik me drie weken in Qigong verdiept bij de Middle Kingdom Kungfu school. Hier zie je de leraar (master Huang) waar ik een goed contact mee had. Hij wist hoe graag ik qigong wilde leren, dus nam hij na het middag- en avondeten extra tijd voor uitleg. (zijn vrije tijd) Zie het shirt van hem, dat komt overeen met het logo van de school in China.

Retreat in Sicilie

In het prachtige Sicilie heb ik deelgenomen aan het retreat van Jianshe Liu. Zijn thuisbasis is het Hexianju Qigong Center op Hainan Island in de Zuid Chinese Zee. Met deze Zhineng Qigong grootmeester hebben we niet alleen de bewegingen geoefend. We hebben het ook uitgebreid gehad over de kracht van onze gedachten en intenties. Ook daarmee kun je je levensenergie versterken.

Master mington Gu

Op het moment volg ik online cursussen van Mington Gu. Mington Gu en Jianshe Liu hebben beide gewerkt in het medicijnloze ziekenhuis in China. Dus ik leer het vanuit de bron.

Hervatting Healing Dao qigong van grootmeester Mantak Chia

Zo’n vijftien jaar geleden volgde ik healing Dao taoïstische qigong lessen bij instructeur Rene Paul Hageman in Utrecht. Daar ben ik mee gestopt. Deze lessen waren in de avond, ik kreeg er teveel energie van en kon daardoor niet goed slapen. Daarom ben ik destijds Zhineng qigong gaan doen. Zhineng qigong is meer ontspannend i.p.v. activerend. In oktober ga ik weer lessen volgen bij Rene Paul Hageman. 

Qigong met Rene

Omdat ik al vijftien jaar ervaring heb met Zhineng qigong ben ik gaan lesgeven. Nee, wacht ff.. Ik ben gaan lesgeven omdat ik dat leuk vind 🙂 Op het moment geef ik drie mensen privé qigong training. Zij hebben ook de Buteyko training bij me gevolgd. Daarbij is er voldoende animo om binnenkort te starten met groepslessen. Qigong met Rene. Doe je mee?

Uitspraken van m’n cursisten.

“Ik merk dat m’n onderrug ontlast wordt” 
“Het bowlen ging beter omdat ik m’n lichaam beter kan ontspannen”
“Ik merk wat er nu allemaal vast zit in m’n lichaam” (dat is iets goeds)
“M’n bewegingen worden soepeler”
“Het lukt beter om m’n elleboog te strekken”

  1. De mensen die in China genazen van kanker oefenden heel intensief. Van 20 minuten per dag qigong genees je niet van kanker. Na chemo kan 20 minuten per dag je wel helpen herstellen en kan het vele andere gezondheidsvoordelen brengen

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Join on facebook

De CP test – meet je ademconditie

Een indruk van de online Buteyko training.

Een les uit de online training.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Symptomen ongezond ademen – luchtwegen