Qigong en de Buteyko adem methode

Meer dan 15 jaar geleden begon ik met het beoefenen van qigong. In 2018 heb ik ook nog een tijdje qigong les gegeven. Ik was hier enthousiast over richting m’n cursisten van de Buteyko cursus. Vervolgens wilde een aantal van hen een Qigong cursus volgen. Omdat ik deze beweegvorm al bijna 20 jaar beoefen voelde ik me zeker om daar les in te geven. 

In dit blogartikel heb ik het eerst over Qigong in het algemeen. Daarna over de relatie tussen qigong en de Buteyko adem Methode. Vervolgens vertel ik meer over de Zhineng Qigong en Zhan Zhuang Qigong. Deze namen hoef je niet te onthouden 😉
Kom maar terug naar deze website.

Wat is Qigong?

Net als Tai Chi bestaat Qigong uit zachte meditatieve bewegingen. Via deze bewegingen vinden er lichte stretches plaats. Zo wordt de doorstroming van lichaamsvloeistoffen geactiveerd. Het gaat hier om lichaamsvloeistoffen zoals het bloed, lymfevocht en het synoviale vloeistof in de gewrichten. Tijdens het beoefenen word je bewust van je lichaam en hoe je lichaam zich door de ruimte beweegt.

Waarom Qigong?

Qigong kan helpen bij het voorkomen en verlichten van chronische aandoeningen. De reeks kwalen waarbij Qigong helpt zijn onder meer een slechte bloedsomloop, zenuwpijn, rug-en gewrichtsproblemen en zelfs kanker. De mensen die in China genazen van kanker hadden een uitgebreid behandelprogramma waarin qigong beoefend werd. Van 20 minuten per dag qigong genees je niet van kanker. Na chemo kan 20 minuten per dag wel helpen om te herstellen en je energie niveau terug te brengen.

Hieronder zie je een video over Zhineng qigong. Dit is een vorm van Qigong. In qigong wordt levensenergie Qi genoemd. In deze video zie je dat artsen een patiënt een Qi behandeling geven. Je ziet dat artsen een patiënt met kanker helpen door met intentie Qi naar een kankertumor te sturen. Ik ben ook niet van dat hele zweverige, maar kijk maar even.

Het beoefenen van Qigong helpt ook bij stress waaronder woede, depressie, angsten, verwarring, een slecht concentratievermogen etc.. Met een gezonde geest in een gezond lichaam kun je het maximale uit je leven halen. Qigong is niet alleen voor zieke mensen, maar ook voor iemand die continu topprestaties wil leveren. Qigong is makkelijker te leren dan Tai Chi, of Yoga. Je hoeft er niet atletisch voor te zijn.

Qigong is voor iedereen.

Qigong of Tai Chi?

Qigong wordt vaak vergeleken met Tai Chi omdat deze beweegvormen veel overeenkomsten hebben. Ze kunnen allebei door jong en oud beoefend worden en beide beweegvormen vergroten de flexibiliteit en verbeteren de bloedcirculatie. Toch zijn er ook verschillen. Die zie je hieronder weergegeven.

Qigong Tai Chi
Makkelijk om te leren Steile leercurve
Gericht op gezondheid Vorm van zelfverdediging
Weinig ruimte nodig Veel ruimte nodig
Sneller meer energie Duur langer voordat het je energie geeft

Waarom zijn er zoveel verschillende qigong vormen?

In de vechtkunst werd de toegevoegde waarde van qigong al snel erkend. Deze beweegvorm werd echter geheim gehouden zodat de vijand niet hetzelfde voordeel had. Deze geheimhouding rondom Qigong leidde tot duizenden verschillende stijlen. Elk gezin, dorp, religieuze, of vechtsport groep ontwikkelde een eigen qigong vorm.

Ik ben in Zhineng Qigong gerold. Best bijzonder als ik daaraan terugdenk. Ik herinner me dat ik destijds ergens een advertentie op een bord zag voor deze vorm van qigong. Toen ben ik lessen gaan volgen.

Later ben ik ook Zhan Zhuang Qigong gaan beoefenen. Over mijn ervaringen vertel ik straks meer. Eerst wil ik je graag vertellen over de medische toepassing van qigong.

Qigong al in 1944 ingezet in een ziekenhuis

Dokter Yu was 21 toen hij afstudeerde aan de Universiteit van Tokio en terugkeerde naar China. Als arts heeft hij zich destijds gespecialiseerd in tandheelkunde. Na zijn afstuderen werkte hij voor het Beijing Railway General Hospital.
Drie jaar later was hij uitgeput door zijn drukke werk in zijn tandartspraktijk.

Om zijn gezondheid te verbeteren begon hij hij te trainen onder grootmeester Wang Xiang Zhai. Na jarenlang Zhan Zhuang qigong beoefend te hebben heeft hij Zhan Zhuang geïntroduceerd als onderdeel van de behandeling van verschillende ziekten. Zijn successen leidden tot een grote medische conferentie in 1950 in het Beijing Capital hospital. Het plan was om deze vorm van qigong in alle Chinese ziekenhuizen te introduceren.

Als je hier meer over wilt weten dan kun je dit boekje lezen. Een absolute parel die gewoon voor iedereen beschikbaar is op het internet. Je kunt hierin ook lezen over het onderzoek dat dokter Yu heeft gedaan naar Zhan Zhuang qigong. 

Op youtube staat ook een serie video’s over Zhan Zhuang Qigong. Laat je denken niet beïnvloeden door de achtergrondmuziek en de commentator.  Voor een concrete fysiologische uitleg verwijs ik nogmaals naar het boekje hierboven. Dokter Yu heeft hierover geschreven zoals een arts in Nederland dat ook zou doen. 

Mijn ervaring met Zhan Zhuang Qigong

Ik begon met vijf minuten Zhan Zhuang en bouwde dat op tot een uur. Een uur lang stilstaan… Dat is op zich al een bijzondere ervaring. Er gebeurd dan ontzettend veel in je lichaam. Je kunt de oefening zo zwaar maken als je wilt door bijvoorbeeld in een diepere houding te gaan staan. Deze vorm van qigong kan een goede fysieke training zijn.

Deze vorm van qigong kan ook een goede geestelijke training zijn. Je moet veel geduld hebben om een uur stil te blijven staan. Je gaat dan door verschillende onrustige emoties. Het is heel interessant om deze emoties voorbij te zien gaan totdat je in een diepere staat van rust belandt.

Qigong beoefening in medicijnloos ziekenhuis

Het bijzondere aan Zhineng Qigong is dat het door de Chinese overheid is verkozen tot meest effectieve qigong vorm voor de gezondheid. De grondlegger van Zhineng Qigong is de dr. Pang Ming. Deze arts is ook opgeleid in de westerse en Chinese geneeskunde. 

Dr. Pang Ming heeft in 1988 het Huaxia Zhineng Qigong Clinic & Training Center. Dit was een medicijnloos ziekenhuis. Daar beoefenden mensen dagelijks intensief Zhineng Qigong. Men vond daar verlichting, of genezing van vele chronische aandoeningen.  Dat leidde ertoe dat duizenden mensen bij elkaar kwamen om Zhineng Qigong te beoefenen. Helaas is het medicijnloze ziekenhuis om politieke redenen gesloten.

In totaal hebben zo’n 300.000 mensen dit medicijnloze ziekenhuis bezocht. Uit onderzoek blijkt hoe effectief Zhineng Qigong bij chronische aandoeningen kan zijn. Sinds het medicijnloze ziekenhuis in 2001 is gesloten blijft het aantal mensen dat Zhineng Qigong beoefent stijgen. Zowel in China, maar ook wereldwijd.

Qigong beoefening door patiënten in het ziekenhuis

In België wordt qigong therapie inmiddels ook toegepast in het UMC Sint Pieter. Patiënten kunnen in het ziekenhuis Qigong lessen volgen. Een geweldige ontwikkeling.  Als je op de link naar het UMC Sint Pieter ziekenhuis klikt zie je op de foto dat patiënten zittend qigong beoefenen. 

Voor sommige patiënten is het te zwaar om Qigong staand te beoefenen. Zij kunnen dan zittend oefeningen doen. Ik heb cursisten gehad die al moeite hadden met een uur rechtop zitten. Voor hen zijn zelfs de zittende qigong oefeningen te zwaar. Voor deze groep mensen kan de Buteyko ademhaling ideaal zijn. Daar hoef je niet bij te bewegen.

Op deze manier kan het energie level toch opgebouwd worden. Zo kan via de ademhaling het herstellend vermogen worden geactiveerd. En zodra de patiënt meer energie heeft en langer kan zitten, dan kunnen er zittend qigong oefeningen gedaan worden. Daarbij kan dan weer de keuze gemaakt worden tussen statische en dynamische qigong oefeningen.

Op deze manier is er perfect een beweegprogramma op te stellen om te herstellen van ernstige ziekte. 

Mijn ervaringen met Zhineng qigong

De positieve gewaarwordingen bij het beoefenen van Zhineng Qigong kunnen divers zijn en diep gaan. Je ervaart het niet alleen met je hoofd,  maar met je hele lichaam. Hieronder staan een aantal ervaringen van mij met Zhineng qigong. Dit noem ik nog oppervlakkige ervaringen. Dat zeg ik niet omdat ik mystiek, of spiritueel wil doen. Qigong kan gewoon diep gaan. 

Sterker worden

Van qigong wordt je sterker. Zo beoefen ik regelmatig de Lift Chi Up Pour Chi Down qigong oefening. Soms meerdere malen per dag. Bij deze oefening activeer je verschillende spieren. Via de langzame en herhalende bewegingen maak je bijvoorbeeld gebruik van het lichaamsgewicht van je armen. Daarmee versterk je o.a. je schouderspieren. Ik merk dat ik daardoor moeiteloos m’n push ups uitdruk. Dit is een lichamelijk effect, maar qigong is veel meer dan een vorm van gymnastiek.

Gejaagdheid

Voel jij vaak een soort van gejaagdheid waardoor je niet tot rust kan komen?
Ik kan soms helemaal in iets opgaan. Dat kan een goede eigenschap zijn, maar als dat te lang voortduurt kan het je onrustig maken. Stel dat ik een dag neem om een blogartikel te schrijven. Dan kan ik tot s’avonds laat blijven doorgaan met lezen, onderzoeken, verbanden leggen en het combineren met m’n eigen ervaringen. Daar geniet ik van, maar daarna wil ik ook kunnen slapen.

Als ik dan super langzaam qigong beoefen komt m’n lichaam en geest in een ontspannen stand. Dan verwonder ik me dat ik mezelf zo snel in diepe ontspanning kan brengen. Zonder overdrijven bijna magisch, omdat het zo’n prettig gevoel is. Dat is iets wat ik geleerd heb en jij kunt dat ook. Daar hoef je geen jaren voor geoefend te hebben.

Prikkels

Bij mij kunnen er soms veel prikkels binnen komen. Hoewel dat zeker ook z’n voordelen heeft kan dat tot onbalans leiden. Dat heeft natuurlijk een achtergrondverhaal, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk om te vertellen. Het gaat mij er vooral om dat ik weet hoe ik daarmee kan omgaan. Dat leer ik ook aan mijn studenten. 

Maar als ik me dus niet goed voel dan is het hup: ik ga m’n qigong of Buteyko oefeningen doen. Dat betekent niet per se dat je uit het niets op je werk, of een verjaardag allerlei sierlijke bewegingen gaat maken. Dat zou wat zijn 😆 Qigong kun je ook beoefenen door via concentratie en visualisatie als het ware te zakken in je lichaam, in je kern. Zo kun je je weer gronden en beter ontspannen.

Via Qigong en ademhaling maak ik onrust in mij geen probleem van iemand anders. Met de opgedane kalmte via qigong heb ik iets te geven i.p.v dat ik wat nodig heb. Via qigong kan ik me goed voelen  zonder reden. 

Emoties / stress

Bij stress ervaren we emoties. Emoties zijn normaal, ze maken ons mens. De engelse verwoording van emotie is emotion. Het woord emotion kun je opdelen in E-motion. Ofwel Energy in Motion. Naar het Nederlands vertaald is dat energie in beweging. En dat is het.

Energie moet in beweging blijven. Energie wil stromen. Als energie en emoties vast gaan zitten in ons lichaam krijgen we gezondheidsproblemen. Naarmate we meer grip krijgen op onze emoties krijgen we meer grip op onze energie. Dat maakt je stressbestendiger. Ik heb dat in verschillende situaties ervaren. 

Stress leidt tot onrust en vaak ook illusies. Van een mug wordt een olifant gemaakt. Na qigong beoefening, of Buteyko ademhaling begrijp je niet meer  waarom je je zo druk maakte.

Is de Buteyko adem Methode een vorm van qigong?

Voor het antwoord op de bovenstaande vraag moeten we kijken naar de betekenis van het woord Qigong. Qi betekent energie. Gong betekent werk. Qigong is dus werken met energie. De Buteyko adem methode werkt via de ademhaling ook met energie. Daarom zie ik de Buteyko ademhaling als een vorm van Qigong.

Qi = betekent energie. Gong betekent werk. Aan energie moet je werken.

Niets blijven doen, denken dat je uitrust en hopen dat je energie terug komt gaat niet altijd  werken. Afhankelijk van je belastbaarheid is het van belang om iets te doen om je energie level te verhogen. De Buteyko Methode, of Qigong kan daarbij helpen.

De Buteyko Methode is overigens veel breder dan qigong. Deze Methode leert je ook hoe je in het dagelijks leven binnen de medische norm kunt blijven ademen. In de Buteyko cursus krijg je daar verschillende leefstijl adviezen over. Bijvoorbeeld op het gebied van voeding, slapen en beweging.

Wat is effectiever. Buteyko, of qigong?

Op basis van mijn ervaring zeg ik dat de Buteyko adem Methode op korte termijn effectiever is bij ademhalingsproblemen, hartklachten, angstklachten, slaapklachten en allergiën. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat iemand met astma, COPD en andere ademhalingsproblemen al binnen een week de gezondheid kan verbeteren. 

Qigong lijkt niet te helpen bij chronische hyperventilatie. Dat zeg ik omdat ik regelmatig cursisten heb die graag qigong beoefenen. Als qigong zou helpen bij chronische hyperventilatie dan zouden zij geen Buteyko cursus bij me volgen.

Een groot deel van m’n cursisten bestaat uit mensen die naast de aandoening van chronische hyperventilatie ook een chronische ziekte hebben. In qigong worden er voor verschillende aandoeningen medische qigong oefeningen voorgeschreven. M.i. is de Buteyko ademhaling de beste qigong vorm om voor te schrijven bij chronische ziekten. 

De ontdekking van dokter Konstantin Pavlovich Buteyko was namelijk dat chronische hyperventilatie de onderliggende aandoening is van chronische ziekten.
Als je deze aandoening wegneemt, of vermindert dan kan de leefkwaliteit aanzienlijk verbeteren.

Synergie tussen Buteyko en Qigong

Via de Buteyko adem methode leer je om weer binnen de medische norm te ademen. Een medisch gezien normale ademhaling draagt bij aan een rechte lichaamshouding. Zo helpt een middenrifademhaling de rompstabiliteit te verbeteren. Dat draagt bij aan een betere lichaamshouding en coördinatie.

Een goede lichaamshouding wordt echter vaak verstoord door het gebruik van laptops, tablets en smartphones. Ontwikkelingen in de technologie zijn geweldig. Toch mist iemand het punt als dit ten koste gaan van het menselijk functioneren. Een verkeerde lichaamshouding verstoort een goede functie van lichaam en geest.

Gelukkig helpt Qigong ook bij het uitlijnen van het lichaam. Dat leidt tot een rechte lichaamshouding wat bijdraagt aan het optimaal gebruikmaken van je longcapaciteit.

Technologie is waardeloos als je geen verbinding met jezelf hebt.

Qigong, of Buteyko. Wat is het beste voor mij?

Bij ademhalingsproblemen, hartklachten, slaapstoornissen, paniekaanvallen en allergieën is m’n algemene advies om eerst de ademhaling te hertrainen. Daar is de Buteyko adem methode het meest geschikt voor. Bij een CP onder de 20 seconden raad ik ook aan om eerst de Buteyko adem methode te volgen. Eerst het fundament (de ademhaling) op orde brengen. Daarna kan Qigong je kwaliteit van leven verder verbeteren. 

Kun je Buteyko en Qigong tegelijk combineren?

Hoe dit per persoon uitwerkt weet ik niet precies. Iemand die niet bekend is met Buteyko ademhaling, of met Qigong zou ik niet aanraden om deze vormen tegelijk te beoefenen.

Omdat ik ervaring het met Buteyko ademhaling en Qigong ben ik ze gaan combineren. Als ik de Qigong oefeningen heel langzaam doe, dan lukt het me om luchthonger op te wekken en vast te houden. Voor mij is dit fijn en ik merk dat m’n ademconditie test erdoor verbetert.

Toch moet je hiermee oppassen. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je luchthonger zo zwaar maakt dat je bloedsaturatie te ver daalt. Ga hier niet zomaar mee oefenen.

Mijn leraren

Qigong, tai chi, of Kung fu leraren noemen vaak een rij grootmeesters waarbij ze in de leer zijn geweest. Misschien wil je dit ook van mij weten.

De cursus in Nieuwegein, Utrecht 

De beginnerscursus heb ik in 2003 in Nieuwegein gedaan. Ik weet de naam niet meer van de docent. We trainden aan huis en zijn partner was er ook bij. Verder herinner ik hem niet (wel z’n uitleg), want ik had geen enkel gevoel bij hem. Dat had niks met hem te maken, want ik was zelf niet goed in balans. In die tijd had ik vaak een verdoofd gevoel, was niet aanwezig en wilde geen contact maken. Ik kwam alleen voor de lessen en leefde in een hele andere wereld. We veranderen met de tijd, maar o.a. qigong hielp me de goede richting op te veranderen.

Middle Kingdom Kungfu School

In China heb ik me drie weken in Qigong verdiept bij de Middle Kingdom Kungfu school. Hier zie je de leraar (master Huang). Hij wist hoe graag ik qigong wilde leren, dus nam hij na het middag- en avondeten extra tijd voor uitleg. (zijn vrije tijd) 

Retreat in Sicilië

In het prachtige Sicilië heb ik deelgenomen aan het retreat van Jianshe Liu. Zijn thuisbasis is het Hexianju Qigong Center op Hainan Island in de Zuid Chinese Zee. Met deze Zhineng Qigong grootmeester hebben we niet alleen de bewegingen geoefend. We hebben het ook uitgebreid gehad over de kracht van onze gedachten en intenties. Ook daarmee kun je je levensenergie versterken.

Master mington Gu

Op het moment volg ik online cursussen van Mington Gu. Mington Gu en Jianshe Liu hebben beide gewerkt in het medicijnloze ziekenhuis in China. Dus in die zin leer ik het vanuit de bron.

Inmiddels geef ik geen qigong lessen meer. Ik draag dit namelijk niet actief uit en het gaat niet vanzelf om een groep vol te krijgen. Als er in de toekomst op een natuurlijke manier interesse ontstaat dan zal ik wellicht weer Qigong lessen gaan geven. 

Toch vind je hier wel al een aantal uitspraken van de mensen waar ik qigong les aan gegeven heb;

“Ik merk dat m’n onderrug ontlast wordt” 
“Het bowlen ging beter omdat ik m’n lichaam beter kan ontspannen”
“Ik merk wat er nu allemaal vast zit in m’n lichaam” (dat is iets goeds)
“M’n bewegingen worden soepeler”
“Het lukt beter om m’n elleboog te strekken”

Gerelateerde blogartikelen

Ademtest, kun je gelijk doen
Yoga ademhaling
Humming bee breath
Transcedente meditatie
Chronische hyperventilatie symptomen
Stresshormoon
Oorsuisen
Druk op de borst
Zere onderrug

Pijn in rug, nek, schouders
Gebroken rib herstel
Astma door stress
Inspanningsastma
Burnout
Migraine
Powernaps
Wat is REM slaap
Longemfyseem
Voorzetkamer
6 minuten inspanningstest
Cyanose
Trommelstokvingers
Post intensive care syndrome
Colitis ulcerosa
Prikkelbare darm syndroom

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

OFFLINE 1 OP 1 BUTEYKO CURSUS
De cursus is nog steeds te volgen.
In de stad Utrecht.
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.