Veel dromen moe wakker

Veel dromen moe wakker worden. Onrustig slapen en veel dromen. Elke nacht nachtmerries. Een grote groep mensen heeft hier veel last van. Dit heeft te maken met twee oorzaken: het niet goed voltooien van de droomslaapfase en de ademhaling. Laten we bij het begin beginnen. 

Veel dromen moe wakker worden

In de droomslaapase verwerk je de emotionele gebeurtenissen van de dag. Als je deze slaapfase goed doorloopt dan krijgen deze gebeurtenissen letterlijk een plekje in je brein. De feitelijke gebeurtenis wordt namelijk opgeslagen in je heugen, terwijl de emotie word verwerkt. Als deze slaapfase niet goed wordt afgerond dan kunnen er vermoeidheidsklachten ontstaan.

Onrustig slapen en veel dromen, veel dromen moe wakker worden

Onrustig slapen is een vorm van stress. In de praktijk zie ik dat zich dat uit in een hoge, snelle, diepe, onregelmatige en stressvolle borstademhaling. Die onrust wil je niet meenemen wanneer je gaat slapen. Je kunt dan je draai niet vinden, waardoor je continu ligt te woelen.

Het volgende is belangrijk om te weten:
Ieder mens gaat sneller ademen tijdens de droomslaap. Als je voordat je deze slaapfase ingaat al snel, hoog en stressvol via de borst ademt dan gaat je ademhaling helemaal op turbo tijdens de droomslaap. Want zoals je weet: tijdens de droomslaap versnelt de ademhaling. Het gevolg is wakker worden in het tweede deel van de nacht.

Het tweede deel van de nacht is waar de droomslaapfase het meeste voorkomt. M’n cursisten vertellen me continu dat ze tussen 03:00 en 07:00 wakker worden. Vaak zelfs met hartkloppingen, een trillend gevoel of zelfs een paniekaanval. De reden hiervoor is dus dat ze al verkeerd ademen voordat ze de droomslaapfase in gaan.

In dit blogartikel houd ik de term droomslaap aan, maar dat is hetzelfde als je R.E.M. slaap.

Elke nacht nachtmerries, veel dromen moe wakker worden

De droomslaapfase is noodzakelijk voor het verwerken van dagelijkse emotionele gebeurtenissen. Zonder een goede droomslaap is het brein niet in staat om emoties te verwerken. Dan zal het brein in de volgende nacht opnieuw een poging wagen om de emotionele schil om de gebeurtenissen op te lossen. 

Zolang dit proces van de droomslaapfase niet wordt afgerond zal het brein dit iedere nacht herhalen. Hierdoor kunnen nachtmerries iedere nacht weer terugkeren. Dit komt bijvoorbeeld voor bij mensen met een Post Traumatische Stress Stoornis. (PTSS) Daar lees je straks meer over.

Slecht slapen door dromen en het stresshormoon noradrenaline

Bij een goede kwaliteit van de droomslaapfase is het stresshormoon noradrenaline compleet afwezig.  Noradrenaline is ook bekend onder de naam  norepinephrine. 
Door de afwezigheid van dit stresshormoon droom je tijdens de droomslaapfase vanuit ontspanning over emotionele gebeurtenissen. Vanuit die ontspanning lost je brein als het ware de schil van emoties om deze gebeurtenissen op. Vervolgens worden de feitelijke gebeurtenissen in het brein opgeslagen. 

Neurologisch gezien wordt hiermee als het ware de angel uit de emotie gehaald. Wanneer je de volgende dag aan dezelfde gebeurtenis denkt ervaar je niet dezelfde heftige lichamelijke reactie.

Er ligt hier overigens ook een raakvlak met een rustige ademhaling als gewoonte, ofwel ademen binnen de medische norm. Bij zo’n ademhaling ervaar je minder heftige emoties wanneer je aan een stressvolle gebeurtenis denkt. Bij een hoge, snelle, stressvolle ademhaling als gewoonte trigger je jezelf onnodig de emotie in.

Bij chronische stress blijft het noradrenaline aanwezig tijdens de droomslaap

Uit onderzoek blijkt dat er bij chronische stress nog noradrenaline in het brein aanwezig is tijdens de droomslaap. Hierdoor wordt de functie van het verwerken van emoties als het ware uitgezet. Het brein zal dan de volgende dag weer proberen om de emotionele gebeurtenis te verwerken. Zolang er echter sprake is noradrenaline in het brein zullen de nachtmerries terug blijven komen en wordt de droom slaap niet goed voltooid.

Wil je de bovenstaande uitleg in neurologische termen lezen? Dan raad ik het boek “Why We Sleep” van de neuroloog Matt Walker aan. Zijn achternaam is net geen Sleepwalker 😉 Echt een fantatstisch boek, waarin hij ook zijn onderzoeken beschrijft. Het is leuk om te lezen en de passie van de schrijver klinkt er duidelijk in door. De online cursus “Sleep, Neurolobiology, Medicine and Society” van de Universiteit van Michigan zou ik ook zeker aanraden. Deze engelstalige cursus kun je gratis volgen via Coursera. 

Chronische stress, Veel dromen moe wakker worden

Na het lezen van het boek “Why We Sleep” was ik wel verbaasd. Er werd namelijk geen verband gelegd met ademhaling. En dat terwijl bekend is dat stress samengaat met sneller en dieper ademen. Bij chronische stress is er continu sprake van een snelle, diepe, hoge, gespannen borstademhaling in combinatie met veel gapen en zuchten. 

Het is ook bekend dat het lijf noradrenaline aanmaakt bij stress. Dus ook bij chronische stress waarbij er sprake is van een chronische verkeerde ademhaling.

Ben je benieuwd geworden naar je ademhaling? En wil je jouw ademconditie meten? Doe dan gelijk even de chronische hyperventilatie test

Verkeerd ademen / Veel dromen moe wakker worden

Dus door de chronische stress van verkeerd ademen stijgt de noradreline productie in je lichaam. Zodra je weer binnen de medische norm ademt zal de aanwezigheid van dit stresshormoon dalen.

In de regel zie ik een verbetering van de slaapkwaliteit van cursisten. Ze slapen beter in, ze slapen beter door en worden uitgerust wakker. Ook snurken kan opgelost worden zonder dat je iets in je mond hoeft te stoppen zoals een snurkbeugel. Ademen binnen de medische norm geeft op verschillende manieren meer energie:

– Meer energie als gevolg van beter slapen
– Als gevolg van helder denken, dus minder piekeren, of angstgedachten.
– Meer energie omdat je spieren 24 uur per dag rustiger zijn.

(Continu verkeerd ademen is erg vermoeiend)

Zodra je beseft tot hoeveel klachten verkeerd ademen leidt hoeveel zou er dan in het verschiet liggen zodra je medisch gezien gezond ademt? Dit zeg ik om je een voorstelling te laten maken, maar het valt fysiologisch allemaal uit te leggen. De uitvinder van de Buteyko adem methode was immers een westers opgeleid arts. (Dr. Konstantin Pavlovich Buteyko)

Veel dromen moe wakker worden verhelpen door goed te ademen.

Door binnen de medische norm te leren ademen kun je dezelfde resultaten halen als m’n cursisten. Dit is mogelijk via het leren van de Buteyko methode. Deze methode kun je leren via de online Buteyko cursus. De offline persoonlijke cursus is ook een optie. Zie ook ervaringen in de Buteyko methode.

Zodra je rustig ademt als gewoonte plof je heerlijk op je bed. Dan ben je te lui om nog te gaan draaien, of ook maar een vinger te verroeren. Je spieren zijn dan zo ontspannen dat je gelijk goed ligt. Deze vorm van zijn is echt genieten. Dat is mijn persoonlijke ervaring. 

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus

     247,00
    Bestel Nu!

Gerelateerde blogartikelen veel dromen moe wakker worden

Slaapapneu
Hartoverslagen door stress
REM slaap, meer informatie
Traumatische ervaring en ademhaling

 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 247,-
Info en aanmelden

OFFLINE 1 OP 1 BUTEYKO CURSUS
Locatie: Utrecht
 € 375,-
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl
Meer info

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.