Hoe kom je van de hik af?

De hik, we hebben er allemaal wel eens last van. In de meeste gevallen gaat het vanzelf binnen een paar minuten over. De hik kan erg ongelegen komen, bijvoorbeeld als je een presentatie moet houden of als je een gesprek probeert te voeren. Er zijn echter ook extreme situaties van mensen die langdurig de hik hebben. Dan is hulp van een arts noodzakelijk. Maar wat is het nu precies? Hoe krijg je het en, belangrijker: hoe kom je er zo snel mogelijk van af?

Wat is de hik?

Dat het hebben van de hik vervelend is, dat weten we allemaal. Maar wat is het nu precies? Als je de hik hebt dan trekt je middenrif krachtig en onwillekeurig samen. Hierdoor stokt je ademhaling even. Het middenrif is een spiergroep, deze scheidt je buikholte van je borstholte. De slokdarm loopt er doorheen op zijn weg via de borstholte naar de maag.

Het bijzondere is dat de hik geen functie heeft. Het is dus niet zo dat je de hik krijgt omdat je lichaam constateert dat er iets mis is en dat hier iets aan gedaan moet worden. Dit onder andere wel het geval bij hoesten of niezen en ook bij het laten van winden.

Hoe krijg je de hik?

Soms zeggen mensen bij wijze van grap als je de hik hebt ‘Heb je gedronken?’. Maar alcohol drinken is zeker niet de enige oorzaak van de hik. Het heeft ook lang niet altijd met eten of drinken te maken. Je kunt als gevolg van bepaalde aandoeningen vaker last hebben van de hik. Maar ook een plotselinge temperatuurwisseling van warm naar koud of andersom kan ervoor zorgen dat je de hik krijgt. Roken, maar ook het eten van pittig gekruide voeding kan ervoor zorgen dat last krijgt van de hik. In de meeste gevallen verdwijnt de hik binnen enkele minuten.

Oorzaken van langdurige hik

Zoals in de inleiding vermeld duurt het als je niets bijzonders doet meestal maar een paar minuten. Slechts in uitzonderlijke gevallen is er sprake van wat artsen ‘persisterend hikken’ noemen. Hier is sprake van als het hikken langer dan 48 uur aanhoudt. Aandoeningen aan je longen, nieren, maag en darmen maar ook de hersenen kunnen er de oorzaak van zijn dat je langdurig of zelfs permanent last hebt van het hikken. Ook kunnen sommige medicijnen je gevoeliger maken voor het krijgen van de hik.

Prednison en de hik

Een bijwerking van predison is hikken. Wist je dat de Buteyko methode een medicatieprotocol heeft waarbij je prednison geleidelijk kunt afbouwen. Dit protocol is ontwikkeld door dokter Konstantin Pavlovich Buteyko. Je zult niet de eerste zijn die volledig astma vrij is geworden via dit protocol. Met als bijvangst: het stoppen van hikken als bijwerking.

Hoe kom je van de hik af?

Hoe het hikken ontstaat is interessant om te weten. Maar nog belangrijker is: hoe kom je weer van de hik af? Er zijn bekende tips die kunnen helpen om het hikken te laten stoppen. De adem inhouden is daarvan de bekendste. Ook kan het helpen om voorover te buigen omdat hierdoor het middenrif ontspant. 

Sommige mensen hebben baat bij het drinken van kleine slokjes water. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Eet en drink niet te gehaast. Dit maakt de kans kleiner dat je gaat hikken. Als het langdurig aanhoudt of als je heel vaak last hebt van het hikken dan is het verstandig om hierover met de huisarts te spreken. Die kan je indien nodig doorverwijzen naar een specialist.

Remedies tegen chronische hik

Als je last hebt van chronische hikken dan kan dit je leven ernstig belemmeren. Als je kampt met dit probleem dan is het belangrijk om te proberen hier de oorzaak van te achterhalen. Als deze bekend is dan kan er in bepaalde gevallen wel wat aan worden gedaan. Zo zijn er medicijnen die kunnen helpen. Deze middelen hebben soms wel ongewenste bijwerkingen.

Ook zijn er mensen die baat hebben bij acupunctuur, hypnotherapie, psychotherapie en ademtherapie. Over ademhaling en hikken lees je meer in de volgende paragraaf. Bij patiënten die zeer veel hinder ondervinden van persisterend hikken kan een operatie worden uitgevoerd. Daarbij wordt een zenuw geblokkeerd die van invloed is op het hikken. Deze ingreep is echter risicovol en kan leiden tot ernstige complicaties.

De hik komt vaker voor bij astma

Volgens Ehealth-me komt hikken vaker voor bij astma. En volgens MedicalMit gaat het samen met een laag gehalte aan koolzuur in het bloed. Daar kun je praktisch wat mee. De hoeveelheid koolzuur kun je namelijk verhogen door weer te gaan ademen binnen de medische norm.

Bij ademen buiten de medische norm ontstaat er een laag gehalte aan koolzuur in het bloed. Hoewel het niet waterdicht is bewezen wordt dit in verband gebracht met hikken. Bij een gespannen hoge borstademhaling is er sprake van ademen buiten de medische norm. Dit gaat in combinatie met veel gapen, zuchten en een stokkende ademhaling. Ademen buiten de medische norm wordt ook wel zwaar ademen, of disfunctioneel ademen genoemd.

Corona en de hik

Een cursist vertelde me dat hij voordat hij de Buteyko cursus volgde veel last had van de hik. Dit gebeurde tijdens het geeuwen. Sinds hij rustiger is gaan ademen als gewoonte heeft hij hier nog maar nauwelijks last van. Ook dit is geen waterdicht wetenschappelijk bewijs, maar het strookt wel met de hiervoor genoemde bronnen. Door rustiger te ademen heeft hij namelijk meer koolzuur in zijn bloed. Zoals je al las wordt een laag koolzuur gehalte in het bloed in verband gebracht met hikken. Inmiddels leer ik als ademtherapeut steeds meer over corona.

Misselijk en de hik

Misselijkheid kan worden veroorzaakt door bepaalde medicijnen. Medicatie die bij chemokuren tegen kanker wordt ingezet staan hier onder andere om bekend. Van een chemo behandeling kun je last krijgen van misselijkheid en overgeven, maar ook van hikken en een verminderde eetlust. Vaak zwakken deze verschijnselen na enkele dagen weer af. Het devies is om rustig te eten en te drinken. Vermijd koolzuurhoudende dranken en scherp gekruid eten. Eet kleine beetjes per keer. Zo houd je de maag en slokdarm zo rustig mogelijk en is de kans op het hikken ook een stuk kleiner.

Groei je van de hik?

Tegen kleine kinderen die dit hebben wordt wel eens gezegd dat ze ervan groeien. Dit is uiteraard een fabeltje. Het hikken heeft puur te maken met het ongecontroleerd samentrekken van het middenrif. Dit zal niet leiden tot een groeispurt.

De hik na het eten

Na een uitgebreide maaltijd is de kans groter dat je gaat hikken. Zeker als er tijdens de maaltijd ook alcohol is gedronken. Wil je voorkomen dat je gaat hikken dan is het belangrijk om rustig te eten. Hoe sneller je een maaltijd naar binnen werkt, des te groter is de kans dat je na afloop de hik krijgt. Het is dan ook van belang dat je vluchtig en emotioneel eten voorkomt. Als je gevoelig bent voor hikken, vermijd dan gerechten die pittig gekruid zijn. Drink bij voorkeur water in plaats van alcohol of limonade of water met koolzuur.

De hik stoppen bij volwassenen

De hik is erg hinderlijk en komt vrijwel altijd ongelegen. Dus wil je er zo snel mogelijk vanaf. Dat lukt helaas niet altijd. Vaak duurt de hik ook als je niets doet maar een paar minuten, al denk je misschien al na een minuut dat het een eeuwigheid is. Zeker als het hikken snel achter elkaar gebeurt is dat erg vervelend.

Schrik bij de hik

Vroeger werd gezegd dat het hielp om iemand met de hik te laten schrikken. Dat kan wel, maar doe het dan niet op de manier zoals een vriend van een Amerikaanse soldaat. Die wilde zijn hikkende vriend laten schrikken door een pistool op hem te richten en de trekker over te halen. Helaas zat er nog een kogel in het pistool. De soldaat overleed aan een schotwond in zijn hoofd. Wat wel kan werken is kleine slokjes water drinken of even de adem inhouden.

Drukpunt tegen de hik

Hoewel van veel ‘huismiddeltjes’ en ‘oma weet raad’ adviezen niet wetenschappelijk is bewezen dat ze werken, kun je ze doorgaans wel zonder risico proberen. Een lepel suiker eten bijvoorbeeld. Dit zorgt er volgens degenen die beweren dat het werkt voor dat je hersenen zich op het wegwerken van de suiker concentreren. Van belang is wel om dit niet aan te grijpen om de suikerinname te overdrijven. 😅

Daardoor vergeten ze seintjes naar je middenrif te sturen die het hikken veroorzaakt. Nog zo’n trucje is aan je tong trekken terwijl je uitademt. Dit activeert een drukpunt wat zou kunnen helpen bij het opheffen het hikken. Trek niet te hard aan je tong, het mag geen pijn doen. Als het niet werkt dan kun je de handeling nog een keer herhalen. Werkt het nog niet, neem dan even pauze en probeer het opnieuw.

Buteyko adem methode

Een andere optie is natuurlijk om je te verdiepen in de ademhaling. Verkeerd ademen veroorzaakt namelijk verschillende soorten krampen en spasmen. Hikken is ook een soort kramp wat in ieder geval deels met de ademhaling te maken heeft. Het hikken kan ook een rustig ademhalingspatroon verstoren en daarmee een gespannen ademhaling veroorzaken. Dat leidt tot tal van spanningsklachten die je kunt verminderen / verhelpen via de Buteyko adem methode.

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus

     247,00
    Bestel Nu!

Gerelateerde blogartikelen

Boeren, oprispingen en ademhaling
Oxazepam afbouwen
Benzodiazepines verslavend

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 247,-
Info en aanmelden

OFFLINE 1 OP 1 BUTEYKO CURSUS
Locatie: Utrecht
 € 375,-
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl
Meer info

Gratis online minitraining: wordt bewust van een stressvolle ademhaling als oorzaak van spanningsklachten en ziektesymptomen.