info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Angst en paniekaanvallen

Angst en paniekaanvallen ontstaan niet vanzelf.  Mensen voelen zich vooraf continu onrustig, nerveus, gejaagd, of geïrriteerd. Deze gevoelens verzwaren de ademhaling. De mentale en lichamelijke buffer wordt kleiner waardoor er eerder een paniekaanval kan ontstaan. 

Handboek fysiologie over chronische hyperventilatie

Volgens het handboek van fysiologie vermindert de cerebrale bloedtoevoer 2% voor elke mm hg afname van de CO2 druk in het bloed. Bij 20 mm hg CO2 in het bloed (de helft van de officiële norm), is er sprake van ongeveer 40% minder bloedtoevoer naar de hersens in vergelijking met normale omstandigheden. Een tekort aan zuurstof in de hersens is een obstakel voor een objectieve waarneming van de wereld om ons heen. Dat is wat er  gebeurd bij chronische hyperventilatie. In plaats van een objectieve kijk op de werkelijkheid beginnen de hersens nu hun eigen uitleg en interpretatie van de realiteit te geven. Zo ontstaan angst- en paniekklachten.

Hyperventilatie, paniekaanval

Hyperventilatie, paniekaanval

Wetenschappelijk onderzoek

Er is een meta onderzoek onderzoek uitgevoerd waarbij de Amerikaanse Dr. Brown1 van de afdeling fysiologie van de universiteit van Kansas 300 wetenschappelijke studies heeft geanalyseerd. Uit zijn conclusie bleek dat hyperventilatie leidt tot verhoogde prikkelbaarheid van zenuwen en spieren. Dat leidt tot het ontstaan, of de verergering van angst en paniekaanvallen.

Uit tal van onderzoeken blijkt dat hyperventilatie prikkelbaarheid veroorzaakt. In 1988 stelden fysiologen aan de Duke university; “de hersenen bepalen door het reguleren van de ademhaling de eigen prikkelbaarheid”2. (De ademhaling wordt aangestuurd door de hersenen) Volgens Finse wetenschappers van het laboratorium van neurologie aan de Universiteit van Jeonsuu leidt hyperventilatie tot “het spontaan en asychroon afvuren van corticale neuronen3.

Wat te doen?

Angst en paniekklachten kunnen samengaan met vermoeidheid, allergiën, hartkloppingen, moeilijk ademen, hoog ademen en burn-out. Bij deze klachten worden er verschillende tests gedaan in het reguliere circuit. Uit deze blijkt dat er geen sprake is van een aandoening, maar de symptomen zijn nog steeds aanwezig. Dat kan geruststellen, maar de onzekerheid over de oorzaak van je klachten blijft.

Kip en het ei verhaal

Ik vertel mensen met deze klachten dat chronische hyperventilatie angst en paniekklachten veroorzaakt, of verergert. Toch blijft de twijfel over de herkomst van de klachten bestaan. Is het gewoon de stress? Wat als ik nou eens zorg voor minder stress in m’n leven? Wordt m’n ademhaling dan ook rustiger? Dat vragen mensen met deze klachten zich af.

Het kan zijn dat je liever van buiten naar binnen werkt om je klachten te verminderen. Dan kun je proberen om stress te verminderen door triggers en situaties te vermijden. Van binnen naar buiten je klachten verminderen doe je via ademtraining. Dan kom je in contact te staan met je gevoel en je klachten. Dat kan confronterend zijn en tijdelijk het gevoel geven dat je klachten verergeren. Het vraagt moed om dat aan te gaan, maar dat is wel de manier om je angstklachten te verminderen. Onder sommige mensen heerst overigens de aanname dat je bij de Buteyko methode op je ademhaling ‘moet’ letten. Dat is niet zo. Ademtraining is ook mogelijk door te focussen op ontspanning en niet zozeer de ademhaling.

Ontspannen leven en toch hyperventileren

Onlangs vertelde een 70 jarige gepensioneerde cursist me dat ze best een ontspannen leven heeft. Toch zat ze bij mij in de cursus voor haar chronische hyperventilatie. Een andere cursist (onderwijzer) zat op een fijne vakantieplek, maar ook daar had hij last van angst- en paniekklachten. Dit zijn voorbeelden waaruit blijkt dat een ontspannen omgeving / leven met weinig stress geen afwezigheid van chronische hyperventilatie betekent. 

Stap 1: Oefening om een paniekaanval op te vangen.

Tijdens een paniekaanval vliegt je ademhaling alle kanten op. Dat is acute hyperventilatie. Hieronder lees je hoe je een hyperventilatie aanval kunt doorstaan. Doe deze oefening een aantal keer wanneer alles gewoon ok is. Dan wordt het waarschijnlijker dat je tijdens een volgende paniekaanval herinnert wat je moet doen. Let op: Deze oefening verhelpt geen chronische hyperventilatie.

Paniekaanval verhelpen

Paniekaanval verhelpen

Stap 2 voorkomen

De vorige oefening was een noodgreep. Bij een (medisch gezien) gezonde ademhaling heb je een grotere mentale en fysieke buffer. Daarmee kun je voorkomen dat je überhaubt in een paniekaanval schiet.

Chronische hyperventilatie vaststellen

Angst en paniekaanvallen worden behandeld door psychologen die gebruikmaken van cognitieve gedragstherapie. Psychologen maken ook gebruik van exposure oefeningen om paniekaanvallen te verhelpen. De Buteyko basis ademhalingsoefening kan overigens ook dienen als exposure oefening. Het is goed als daarmee de paniekaanvallen verminderen, maar het is wellicht ook fijn om de chronische hyperventilatie te verhelpen. Om chronische hyperventilatie te verhelpen moet dit eerst vastgesteld worden. Dat kan via de onderstaande, wetenschappelijk onderbouwde test.

Druk op het knopje “Overlevingsmodus uit”.

Door onnodig angstig te zijn druk je het knopje van je overlevingsmodus in. Je ademhaling verzwaart en je hartslag gaat omhoog. Je lichaam wordt in een staat van paraatheid gebracht. Om te kunnen overleven. Terwijl er eigenlijk geen gevaar is. Als je te vaak je overlevingsmechanisme “aanzet” ontstaat er chronische hyperventilatie. Je gaat meer en dieper ademen als gewoonte. Angst en paniekvallen verergeren. Het is vermoeiende vicieuze cirkel. 

De Buteyko adem therapie

Hyperventilatie en angst vormen een vicieuze circel. Het één leidt tot het andere. Dit proces kan van beide kanten opgestart worden. Een persoon met angst kan gevoelens van hyperventilatie ervaren, maar een persoon met hyperventilatie kan ook gevoelens van angst ervaren. Het ene voedt het andere in deze vicieuze cirkel.

De Buteyko adem methode stopt deze vicieuze cirkel door je te leren hoe je het ademvolume terug kunt brengen naar normale hoeveelheden. Zodra de ademhaling terug is naar een normaal niveau zullen stressklachten sterk verminderen. Aan het einde van de Buteyko cursus hebben deelnemers de kennis en vaardigheden om de eerste tekenen van paniek en angst te herkennen en te keren.

Eindelijk kon ik me weer eens ontspannen.. Dat gaf me hoop. Dat zei Roy met tranen in z’n ogen. Hij had last van onrust, hyperventilatie en zat bij de anonieme alcoholisten en Cocaïne Anonymous. 

Hier lees je ook ervaringen die via Facebook en Google te verifiëren zijn.

 

 

  1. Physiological reviews, Dr Brown 1953
  2. Balestrino & Somjen, 1988
  3. Huttunen et. al., 1999.

Wil je beter leren ademen?

Contact

AANMELDEN GRATIS ONLINE TRAINING

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

INDIVIDUELE CURSUS
3 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
Inclusief werkboek / ebook / videomateriaal
€ 375,-
Meer info

Er komt een boek aan :D

Buteyko boek

Buteyko boek