info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Angst en paniekaanvallen

Mensen die last hebben van paniekaanvallen vertellen me vaak dat ze zich niet goed voelen zonder duidelijke reden. Als ik daarop doorvraag wordt me verteld dat ze zich onrustig, nerveus, gejaagd, of geïrriteerd voelen. Dat is waar een paniekaanval in veel van de gevallen vandaan komt. Mensen zijn gewend aan deze onrustige staat of zijn zich er niet van bewust. Daarom kan het lijken dat een paniekaanval uit het niets komt, maar dat is natuurlijk niet zo.

Zo’n gevoel van onrust kan er continu zijn. Wat doe je dan? Wat moet je met die onrust? Hoe ziet jouw beste poging om tot rust te komen eruit? In dit stuk wil ik je een aantal tips aanreiken om rustiger te worden in het algemeen en om paniekaanvallen te voorkomen.

Wat te doen?

Misschien wil je wel wat doen aan je onrust, of paniekaanvallen, maar je weet niet waar te beginnen. Naar de psycholoog, of een ademtherapeut om eerst je ademhaling tot rust te krijgen? Wat is wijsheid? Misschien wil je graag horen wat je moet doen. Dat ga jij bepalen als je vind dat het anders moet. Ik kan je wel helpen met informatie om een keuze te maken. Misschien helpt dit blogartikel daarbij. Dat is een rapportage over een cursist die last heeft van angst zonder reden en paniekaanvallen.

Stap 1: Oefening om een paniekaanval op te vangen.

Tijdens een paniekaanval vliegt je ademhaling alle kanten op. Dat is acute hyperventilatie. In het plaatje hieronder staat een oefening om een hyperventilatie aanval te doorstaan. Doe deze oefening een aantal keer wanneer je je goed (genoeg) voelt. Dan zul je tijdens een paniekaanval deze oefening herinneren.

Stap 2 voorkomen

De vorige oefening was een noodgreep. Het helpt om een paniekaanval te verhelpen, maar niet zozeer tegen het ontstaan daarvan. Vergeleken met een gezonde ademhaling schiet je eerder in een paniekaanval. Bij een (medisch gezien) gezonde ademhaling heb je namelijk een grotere mentale en fysieke buffer. Je kunt daarmee voorkomen dat je uberhaupt in een paniekaanval schiet.

Handboek fysiologie over chronische hyperventilatie

Volgens het handboek van fysiologie vermindert de cerebrale bloedtoevoer 2% voor elke mm hg afname van de CO2 druk in het bloed. Als men 20 mm hg CO2 in het bloed heeft (de helft van de officiële norm), is er sprake van ongeveer 40% minder bloedtoevoer naar de hersenen in vergelijking met normale omstandigheden. Een vermindering aan CO2 druk ontstaat door chronische hyperventilatie. In plaats van een normale perceptie gekenmerkt door een objectieve analyse van de werkelijkheid beginnen de hersenen hun eigen “spontane en op asynchrone wijze” ideeën, uitleg en interpretaties van echte gebeurtenissen te genereren. Zo ontstaat angst en paniek.

brain-o2

Andere therapieën in verhouding tot ademtraining

Angst en paniekaanvallen worden behandeld door psychologen die gebruikmaken van cognitieve gedragstherapie en/of EMDR. Psychologen maken ook gebruik van exposure oefeningen om paniekaanvallen te verhelpen. Het is natuurlijk goed als daarmee de paniekaanvallen verminderen, maar vervolgens is het van belang om ook de chronische hyperventilatie te verhelpen. Om chronische hyperventilatie te verhelpen moet dit eerst vastgesteld worden. Dat kan via de onderstaande, wetenschappelijk onderbouwde test.

Wetenschappelijk onderzoek

Er is een meta onderzoek onderzoek uitgevoerd waarbij de Amerikaanse Dr. Brown1 van de afdeling fysiologie van de universiteit van Kansas 300 wetenschappelijke studies heeft geanalyseerd. Uit zijn conclusie bleek dat hyperventilatie leidt tot verhoogde prikkelbaarheid van zenuwen en spieren. Dat leidt tot het ontstaan, of de verergering van angst en paniekaanvallen.

Uit tal van onderzoeken blijkt dat hyperventilatie prikkelbaarheid veroorzaakt. In 1988 stelden fysiologen aan de Duke university; “de hersenen bepalen door het reguleren van de ademhaling de eigen prikkelbaarheid”2. (De ademhaling wordt aangestuurd door de hersenen) Volgens Finse wetenschappers van het laboratorium van neurologie aan de Universiteit van Jeonsuu leidt hyperventilatie tot “het spontaan en asychroon afvuren van corticale neuronen3.

Irrationele gedachten door een tekort aan zuurstof in de hersens

Reguliere therapieën zijn effectiever als chronische hyperventilatie wordt verholpen. CHV veroorzaakt een tekort aan zuurstof op celniveau, waaronder in de cellen van de hersens. Een tekort aan zuurstof op celniveau is een obstakel voor een objectieve waarneming. De kans op irrationele gedachten wordt groter waardoor angst en paniekaanvallen getriggert worden. 

De uitademing 

Bij angstklachten hoor ik dat het moeilijk is om de ademhaling los te laten. Om de adem te laten gaan. Overgave aan de ademhaling. De controle wordt herpakt door snel en schichtig in te ademen. Het doel is dat je de ademhaling weer laat gebeuren. Dat je de natuurlijke ademreflex weer toelaat.

De adempauze

Een korte adempauze na een uitademing is normaal. Een moment van ademstilte. Ook dat roept soms angst op. Vooral vanuit de overtuiging dat de ademhaling niet mag stilvallen, maar dat er geademd moet worden. In plaats van de natuurlijke ademreflex toe te laten wil de angstige persoon de controle weer overnemen. Via de Buteyko adem methode leer je om los te laten. De uitademing zal vanzelf gaan en de adempauze wordt een moment van stilte, rust, vrede. (meditatie) De ademhaling wordt oppervlakkig, terwijl de ontspanning verdiept.

Druk op het knopje “Overlevingsmodus uit”.

Door onnodig angstig te zijn druk je het knopje van je overlevingsmodus in. Je ademhaling verzwaart en je hartslag gaat omhoog. Je lichaam wordt in een staat van paraatheid gebracht. Om te kunnen overleven. Terwijl er eigenlijk geen gevaar is. Als je te vaak je overlevingsmechanisme “aanzet” ontstaat er chronische hyperventilatie. Je gaat meer en dieper ademen als gewoonte. Angst en paniekvallen verergeren. Het is vermoeiende vicieuze cirkel. 

De Buteyko adem therapie

Hyperventilatie en angst vormen een vicieuze circel. Het één leidt tot het andere. Dit proces kan van beide kanten opgestart worden. Een persoon met angst kan gevoelens van hyperventilatie ervaren, maar een persoon met hyperventilatie kan ook gevoelens van angst ervaren. Het ene voedt het andere in deze vicieuze cirkel.

De Buteyko adem methode stopt deze vicieuze cirkel door je te leren hoe je het ademvolume terug kunt brengen naar normale hoeveelheden. Zodra de ademhaling terug is naar een normaal niveau zullen stressklachten sterk vermindert zijn. Het lichaam kan weer in balans komen nadat de gebeurtenis dat de angst heeft veroorzaakt tot het verleden behoort. Aan het einde van de Buteyko cursus hebben deelnemers de kennis en vaardigheden om de eerste tekenen van paniek en angst te herkennen en te keren. De Buteyko adem methode helpt ook voor een goede nachtrust.

Eindelijk kon ik me weer eens ontspannen.. Dat gaf me hoop. Dat zei Roy met tranen in z’n ogen. Hij had last van onrust, hyperventilatie en zat bij de anoniemen alcoholisten en Cocaïne Anonymous. 

 

Hier lees je ook ervaringen die via Facebook en Google te verifiëren zijn.

 

  1. Physiological reviews, Dr Brown 1953
  2. Balestrino & Somjen, 1988
  3. Huttunen et. al., 1999.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Personal Buteyko training
4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko training
€ 197,-
Meer info

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)