info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Hittegolf en longklachten: tips voor je gemak.

We zitten midden in een hittegolf. Vooral bij ernstige ademhalingsproblemen zoals COPD,  of zware astma kan dat best zwaar zijn. Het is nu echter zo warm dat iedereen moeite kan hebben met deze tropische temperaturen. Daarom vind je hier een uitgebreid overzicht met tips om de hittegolf door te komen. 

Uitdroging en vochtinname

Voel je je licht in je hoofd en ben je moe? Heb je last van hoofdpijn, of ben je misselijk? Dit kunnen uitdrogingsverschijnselen zijn. De geur en kleur van je urine kan dat bevestigen. Die ruikt dan onfris en is donkeroranje. Vooral bij COPD en zware astma is het belangrijk om genoeg water te drinken. Daarmee verdun je de hoeveelheid aangemaakt slijm en kunnen infecties worden voorkomen.

Ook om de volgende reden is voldoende water aan te raden;
Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Human Neuroscience, toonde aan dat een glas water drinken als je dorst hebt je mentale vermogens met 14% kan versnellen.

Hoe een hittegolf allergiën verergert 

Allergiën kunnen COPD klachten verergeren, of astma aanvallen veroorzaken. Histamine veroorzaakt allergische reacties. Als je lichaam is uitgedroogd zetten witte bloedcellen aminozuren om in histamine. Daardoor kunnen er allergische reactie’s ontstaan zoals een ophoping van slijm in de luchtwegen. Van astma is bekend dat overtollige hoeveelheden histamine in het longweefsel de ademhaling belemmert. Zodra je cellen opnieuw zijn gehydrateerd neemt de histamine productie af. Je klachten kunnen dan weer wegtrekken. Drink dus voldoende water.

Vocht verliezen door te ademen

Alleen al door te ademen raakt het lichaam vocht kwijt. Dan is mijn vraag aan jou wanneer je meer vocht zult verliezen. Als je hyperventileert, of rustig ademt als gewoonte? Het antwoord is makkelijk. Als je hyperventileert. Daarbij wordt er namelijk veel lucht geademd als gewoonte. Bij chronische stress is er altijd sprake van chronische hyperventilatie. Het vervelende is dat wanneer de triggers voor chronische stress zijn verdwenen – chronische hyperventilatie nog vast kan blijven zitten in het lichaam. Via de Buteyko therapie help ik mensen om chronische hyperventilatie, allergiën en symptomen van longziekten te verhelpen.

34 kinderen onwel door hitte

In Utrecht zijn op 25 juli 2019 34 kinderen onwel geworden door de hitte. Hierboven las je al dat er bij hyperventilatie veel vocht verloren wordt.  Kinderen hyperventileren vaak zonder dat zij, of hun ouders dat door hebben.  Ook bij mondademhaling raakt het lichaam te snel en teveel vocht kwijt. Hoe er geademd wordt speelt een grote rol bij het onwel worden door hitte.

Risico op oververhitting verkleinen via onderwijs

Via spelletjes zijn kinderen op een eenvoudige manier te onderwijzen in het voorkomen van oververhitting. Er bestaat bovendien een eenvoudige test die informatie geeft over de gezondheid van de ademhaling van kinderen. Daarmee kan een beeld gekregen worden van de belastbaarheid van kinderen tijdens een hittegolf. Het doen van deze test, spelletjes en observeren van de kinderen kan eenvoudig in ieder programma verwerkt worden.

Gratis online ademtraining

Wil je meer weten over ademtraining en de Buteyko ademtherapie in het bijzonder? Schrijf je dan in voor de gratis online training. Als je via de laptop naar een andere pagina gaat komt het aanmeld venster opnieuw tevoorschijn. Als je gezondeademhaling.nl in een incognito scherm op je mobiel opent verschijnt het aanmeld venster weer.

Elektrolyten aanvullen

Met het warme weer hebben veel mensen minder trek. Zorg dat je in iedere geval iets eet. Vooral fruit en groenten die elektrolyten bevatten zijn aan te raden. Door te zweten daalt de hoeveelheid elektrolyten (zouten) in ons lichaam.  Die kun je o.a. aanvullen met appels, wortels, groene bonen, limoen, citroen, sinaasappels, zoete aardappelen, artisjokken, of tomaten. Behalve de zoete aardappelen zijn dit allemaal lichte vormen van voeding.

Kortademigheid door zwaar te eten

Ben je iemand die ook tijdens een hittegolf wel houdt van een lekker stukje vlees, of ander stevig voedsel? Dan loop je het risico op kortademigheid. Bij een volle maag wordt het moeilijker om via het middenrif te ademen. Vervolgens schakel je over op borstademhaling. Je borstademhalingsspieren raken dan over geactiveerd en dat kan leiden tot druk op de borst, kortademigheid en gepuf. Dat kan astma klachten en hartklachten veroorzaken.

Licht eten = licht ademen

De longen drogen als eerste uit bij een tekort aan vocht

Je weet inmiddels dat het belangrijk is om er alles aan te doen om goed gehydrateerd te blijven tijdens een hittegolf. Water speelt ook een belangrijke rol in het spijsverteringsproces. Het helpt om voedsel af te breken.

Als er geen water beschikbaar is wordt het uit de vitale organen gehaald. De longen bestaan voor 83% uit water, dus die worden als eerste van hun vocht beroofd. Dit plotselinge verlies van water kan krampen en ademhalingsklachten veroorzaken.

Alcohol en koffie

Alcohol en koffie kunnen uitdrogingsverschijnselen veroorzaken. Mijn advies kan dan zijn om alcohol en koffie te vermijden, maar dat verschilt per situatie en persoon. Belangrijker is nog is dat je daar zelf bewust over nadenkt en je lichaam goed aanvoelt. 

Het eten van pepers

Iemand vertelde me eens dat je voor het eten van teveel peper twee keer gestraft wordt. Ik snapte het niet gelijk. Je merkt het de volgende dag op het toilet. Tijdens een hittegolf wordt je drie keer gestraft voor het eten van pepers. Door pepers te eten waar capsaicin in zit stijgt de lichaamstemperatuur. Na deze stijging in lichaamstemperatuur wil het lichaam zichzelf afkoelen door te gaan zweten. Dat is nu net wat je wilt voorkomen tijdens een hittegolf.

Problemen bij ontlasting

Bij problemen met ontlasting moet er altijd veel gedronken worden. Bij hitte moet er nog meer gedronken worden. Iemand met diarree verliest bijvoorbeeld een grote hoeveelheid vocht. Een tekort aan vocht speelt ook een rol bij het gebruik van laxeermiddelen en verstoppingen.

Medicatie van de huid

Medicatie zoals fentanylpleisters worden sneller opgenomen bij warmte. Het effect van een dergelijke pleister kan op een warme dag met 30% toenemen.1 Bespreek met je huisarts hoe je hier het beste mee kunt omgaan. Wellicht heb je een aanpassing van de dosering nodig.

Het bewaren van medicatie tijdens een hittegolf

  • Op de verpakking van je medicatie staat het bewaaradvies. Een aantal geneesmiddelen moet bij een hittegolf in de koelkast bewaart worden. Als er niets over vermeld wordt kun je het medicijn in een droge kast bewaren en bij een temperatuur van 25 graden. Bel je apotheek als je hierover twijfelt.
  • Ampullen met injectievloeistof, drankjes, of andere vloeistoffen worden niet standaard in de koelkast bewaard. Door de kou kan er het onbedoelde effect van kristallen in ontstaan.
  • Bij warmte kunnen zetpillen smelten. Kijk ook hier naar het bewaarvoorschrift.
  • Laat medicijnen nooit in een warme auto liggen. Ook niet dichtbij het lichaam, zoals in je broekzak. Wellicht heeft je apotheek een koeltas voor het vervoeren van medicijnen.

Ademhaling tijdens de hitte

We kunnen geen 30 dagen zonder eten, geen drie dagen zonder water, maar geen drie minuten zonder te ademen!

Tijdens een hittegolf zul je merken dat die uitspraak waar is. Het zal je ongetwijfeld opgevallen zijn dat je soms puft van de hitte. Daarom lees je hieronder o.a. over hoe je jezelf tegen smogvorming bij hitte kunt beschermen.

Smog tijdens een hittegolf

Tijdens een hittegolf kan er sprake zijn van verhoogde smogvorming. De temperaturen zijn hoog en door het zonlicht worden stikstofoxiden en andere vluchtige organische stoffen omgezet in ozon. Afhankelijk van waar ozon zich in de atmosfeer bevindt heeft deze stof positieve of negatieve effecten. In de hogere luchtlagen beschermt de ozonlaag ons tegen de schadelijke ultraviolette straling van de zon. Ozon in de luchtlaag van de grond tot 15 km hoogte heeft juist negatieve effecten.

Smog dringt door tot in de longblaasjes

Het meest reactieve en giftige deel van smog is ozon. Bij iedere inademing dringt dat door tot in de luchtwegen en longblaasjes. Dat veroorzaakt een prikkeling aan de slijmvliezen. Toegenomen ozonconcentraties kunnen leiden tot geïrriteerde ogen, neus en keel, piepen, hoesten, kortademigheid, en verergering van astma en COPD. Aan de luchtkwaliteit kun je helaas niet veel veranderen. Hoe je daarmee omgaat wel. 

Filter de buitenlucht

Wat als je een filter bij je had die continu de lucht filtert waar jij doorheen ademt? Een filter waarmee bacteriën, virussen, microben en andere schadelijke stoffen uit de lucht gefilterd worden? En wat als je die filter altijd bij je had? Zo’n filter heb je al in je bezit.

Met je neus

Vergeet er niet door in en uit te ademen tijdens een hittegolf. Ik weet dat je dan de behoefte hebt om meer lucht via je mond te ademen, maar dat zou je klachten alleen maar verergeren. 

Opslomen

Pas eens je tempo aan in alles wat je doet zodat je toch zonder moeite door je neus kunt blijven ademen. Je zult rustiger ademen en meer vocht vasthouden. Dit is trouwens ook een tip die vaak bij burnout gegeven wordt.

Gratis online ademtraining

Wil je meer weten over ademtraining en de Buteyko ademtherapie in het bijzonder? Schrijf je dan in voor de gratis online training. Als je via de laptop naar een andere pagina gaat komt het aanmeld venster opnieuw tevoorschijn. Als je gezondeademhaling.nl in een incognito scherm op je mobiel opent verschijnt het aanmeld venster ook weer.

Neusademhaling bij COPD en zware astma

Bij astma, of COPD lijkt het misschien onmogelijk om door je neus te ademen. Toch heb ik al veel mensen geholpen om weer een gewoonte te maken van neusademhaling. Het is als het ware een stapje terug doen zodat je er na oefening twee vooruit kunt zetten.

Elite korps Britse Leger

Bij zware astma en en COPD kun je tijdens een hittegolf het gevoel hebben dat je moet overleven. In sommige situaties is dat ook letterlijk het geval. Ook in het S.A.S. (Special Air Service) survival handboek wordt neusademhaling aangeraden om vocht vast te houden. Via de Buteyko cursus krijg je aanvullende adviezen voor een rustige ademhaling die op therapeutische basis inzetbaar zijn.

Minder lucht ademen = minder smog inademen

Stel dat je rustiger kon ademen als gewoonte. Dan zou er minder lucht per minuut door je longen heen stromen. Dat betekent dat je ook minder smog met ozon zult ademen. Via de Buteyko therapie kun je rustiger leren ademen als gewoonte. 

Het vroegere Oost Duitsland en West Duitsland

Vergeleken met West Duitsland stonden er voor de val van de Berlijnse muur veel luchtverontreinigende fabrieken in Oost Duitsland. Toch kwam astma vaker voor in het welvarende West Duitsland. De moderne gemakken brachten namelijk een verandering in leefstijl met zich mee waardoor men zwaarder ging ademen als gewoonte. Zwaarder ademen als gewoonte = chronische hyperventilatie. Door beter te leren ademen zullen ademhalingsklachten zoals astma verbeteren. Ook tijdens een hittegolf en bij niet al te overdreven smogvorming. 

Luchtvervuiling in huis bij longklachten

Uit onderzoek blijkt dat mensen met COPD  meer tijd doorbrengen in huis dan hun leeftijdsgenoten. Mensen met COPD brengen ongeveer 82% van hun tijd in huis door.2 Dan wordt de luchtkwaliteit in huis extra belangrijk. Het spreekt voor zich dat je ieder stofje in huis wilt opruimen, niet rookt een ook niet meerookt met anderen. Ook dat kan je COPD klachten verergeren. Vooral tijdens een hittegolf.

Stikstofdioxide in huis

Stikstofdioxide is een bijproduct van verbranding via gasgestookte apparaten. Stikstofdioxide is een veelvoorkomende verontreinigende stof binnenshuis en kan leiden tot een verslechterde gezondheid van de luchtwegen of het verminderen van resistentie tegen virussen345. Daarbij zijn stikstofdioxide concentraties in de slaapkamer geassocieerd met een hoger risico op nachtelijke symptomen van COPD6.

wat kun je hier praktisch mee?

Stel dat je iemand op leeftijd bent die niet al te lang na het eten koken naar bed gaat. Let dan bijvoorbeeld extra op ventilatie, of kook eerder. Dan is er tijd om het het huis / de keuken goed te ventileren. Zet de ramen, of deuren open aan de zijde waar je het minst last hebt van luchtvervuiling. Aan een drukke verkeersstraat is de ventilatie minder effectief.

Flesjes water voor een ventilator zetten?

Op internet staat dat je bevroren flesjes water voor een ventilator kunt zetten om de luchtstroom te verkoelen. Ik heb dit met 27 graden binnenshuis geprobeerd. Ik begon met een half liter flesje bevroren water en merkte geen verschil. Vervolgens heb ik het geprobeerd met twee flessen van 1,5 liter met bevroren water. Ook daarbij ervaarde ik geen extra verkoeling.

Kleding

Tijdens een hittegolf kan zelfs een katoenen hemdje al te heet zijn. Een dry fit shirt in een lichte kleur vind ik zelf lekker zitten en ademt goed. 

Plaats een natte handdoek in je nek

Op een aantal plaatsen in je lichaam bevinden de bloedvaten zich vlak onder de huid.  Via de bloedvaten in de nek wordt bijvoorbeeld hitte afgevoerd. Dat proces kun je versnellen door een koude en natte handdoek in je nek te plaatsen. Bij COPD moet je hier wel voorzichtig zijn omdat je te grote verschillen van temperatuur wilt voorkomen. Vanuit de hitte een ruimte met airco inlopen met een koude handdoek in je nek is geen goed idee.

Graag delen

Heb je wat gehad aan dit blogartikel? Dan wil ik je vragen om het te delen. Dank alvast daarvoor. Je kunt ook de Facebook pagina liken, of volgen.

Contact

Ik ben René van den Heuvel, gevestigd in Buteyko praktijk Utrecht. Bij interesse in een Buteyko cursus kun je mailen naar info@gezondeademhaling.nl. Of bel naar 06-52519537. Klik op het plaatje hieronder om meer te lezen over m’n diensten. 

Buteyko praktijk Utrecht

Buteyko praktijk Utrecht.

 



  1. Farmacotherapeutsche richtlijn Pijnbestrijding van het NHG
  2. 59. Leech JA, Smith-Doiron M. Exposure time and place: do COPD patients differ from the general population? J Expo Sci Environ Epidemiol. 2006;16(3):238–241.
  3. Bevelander M, Mayette J, Whittaker LA, Paveglio SA, Jones CC, Robbins J, et al. Nitrogen dioxide promotes allergic sensitization to inhaled antigen. J Immunol. 2007;179(6):3680–3688.
  4. Chauhan AJ, Inskip HM, Linaker CH, Smith S, Schreiber J, Johnston SL, et al. Personal exposure to nitrogen dioxide (NO2) and the severity of virus-induced asthma in children. Lancet. 2003;361(9373):1939–1944.
  5. Persinger RL, Poynter ME, Ckless K, Janssen-Heininger YM. Molecular mechanisms of nitrogen dioxide induced epithelial injury in the lung. Mol Cell Biochem. 2002;234–235(1–2):71–80.
  6. Hansel NN, McCormack MC, Belli AJ, Matsui EC, Peng RD, Aloe C, et al. In-home air pollution is linked to respiratory morbidity in former smokers with chronic obstructive pulmonary disease. Am J Respir Crit Care Med. 2013;187(10):1085–1090.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AANMELDEN GRATIS ONLINE TRAINING

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

INDIVIDUELE CURSUS
3 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
Inclusief werkboek / ebook / videomateriaal
€ 375,-
Meer info

ONLINE BUTEYKO CURSUS
€ 197,-
Meer info

Groepscursus

18 januari 10:30 – 13:30
25 januari 10:30 – 13:30

€ 300,-
Aanmelden / info
info@gezondeademhaling.nl

Ik schrijf een boek over de Buteyko therapie.

Buteyko boek

Buteyko boek