info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Hittegolf en longklachten: uitdrogingsverschijnselen

Een hittegolf is vooral zwaar bij chronische hyperventilatie, astma en COPD. Hier vind je een uitgebreid overzicht met tips om daar doorheen te komen. Het eerste gedeelte van dit blogartikel gaat over het voorkomen van uitdrogingingsverschijnselen. Daarna vind je aanvullende tips.

Uitdrogingingsverschijnselen ⎟ Vochtinname⎟ Kleur urine

Licht in het hoofd zijn, vermoeidheid, hoofdpijn en misselijkheid zijn mogelijk uitdrogingsverschijnselen. De geur en kleur van je urine kan dat bevestigen. Die ruikt dan onfris en is donkeroranje. Vooral bij COPD en zware astma is het belangrijk om genoeg water te drinken. Daarmee verdun je ook de hoeveelheid aangemaakt slijm en kunnen infecties worden voorkomen.

Bij dorst een glas water drinken kan je mentale vermogens met 14% verhogen. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Human Neuroscience.

Uitdroging verergert allergieën ⎟ Histamine

Als je lichaam is uitgedroogd zetten witte bloedcellen aminozuren om in histamine. Daardoor ontstaan allergische reactie’s, zoals een ophoping van slijm in de luchtwegen. Van astma is bekend dat overtollige hoeveelheden histamine in het longweefsel de ademhaling belemmert. Zodra je cellen opnieuw zijn gehydrateerd neemt de histamine productie af. Je klachten kunnen dan weer wegtrekken. 

Chronische hyperventilatie ⎟ Histamine ⎟ Buteyko adem Methode

Bij astma en COPD is er sprake van chronische hyperventilatie. Het lichaam reageert op chronische hyperventilatie d.m.v. een verhoogde aanmaak aan histamine. Dat veroorzaakt allergische reacties op de luchtwegen voor wie daar gevoelig voor is.  Dat kun je voorkomen door chronische hyperventilatie te verhelpen.

Een effect van het verhelpen van chronische hyperventilatie is namelijk dat je lichaam de histamine productie terugbrengt naar normale hoeveelheden. Chronische hyperventilatie kun je verhelpen via de Buteyko adem Methode. Deze ademtherapie is ontwikkeld door een longarts. Daarover straks meer.

Vocht verliezen door te ademen

Door te ademen raakt het lichaam vocht kwijt. Het logische gevolg is dat je meer vocht kwijtraakt als je veel ademt. Dat is het geval bij chronische hyperventilatie. Een grote veroorzaker daarvan is mondademhaling. Als je van neusademhaling een gewoonte maakt zul je meer vocht vasthouden.

Test om hyperventilatie vast te stellen

Hiervoor las je een paar keer over chronische hyperventilatie. Ook las je over de Buteyko therapie en dat deze therapie bedacht is door een longarts. Deze longarts was professor Konstantin Pavlovich Buteyko. Hij heeft de onderstaande test ontwikkeld waarmee je chronische hyperventilatie kunt vaststellen.

Nuance: Door de hitte valt je CP waarschijnlijk lager uit dan normaal. Ontstekingsremmers en verschillende soorten medicatie tegen angst zorgen voor een kunstmatige verhoging van de CP.

Elektrolyten aanvullen

Met het warme weer hebben veel mensen minder trek. Zorg dat je in iedere geval iets eet. Vooral elektrolyten bevattende fruit en groenten zijn aan te raden. Door te zweten daalt de hoeveelheid elektrolyten (zouten) in ons lichaam.  Die kun je o.a. aanvullen met appels, wortels, groene bonen, limoen, citroen, sinaasappels, zoete aardappelen, artisjokken, of tomaten. Behalve de zoete aardappelen zijn dit allemaal lichte vormen van voeding. 

Te veel eten veroorzaakt kortademigheid 

Bij een volle maag wordt er van buikademhaling overgeschakeld naar borstademhaling. Dat is niet de bedoeling. Een gezonde ademhaling betekent een ontspannen buikademhaling in rust. Als je te veel via je borst ademt kan dat leiden tot druk op de borst en kortademigheid. 

Licht eten = licht ademen

Je longen bestaan voor 83% uit water. 

Je weet inmiddels dat het belangrijk is om er alles aan te doen om goed gehydrateerd te blijven tijdens een hittegolf. Water speelt ook een belangrijke rol in het spijsverteringsproces. Het helpt om voedsel af te breken. Als er geen water beschikbaar is,  dan wordt het uit de vitale organen gehaald. De longen bestaan voor 83% uit water, dus die worden als eerste van hun vocht beroofd. Dit plotselinge verlies van water kan krampen en ademhalingsklachten veroorzaken.

Medicatie van de huid  ⎢ Fentanylpleisters

Medicatie zoals fentanylpleisters worden sneller opgenomen bij warmte. Het effect van een dergelijke pleister kan op een warme dag met 30% toenemen.1 Bespreek met je huisarts hoe je hier het beste mee kunt omgaan. Wellicht heb je bij een hittegolf een aanpassing van de dosering nodig.

Het bewaren van medicatie tijdens een hittegolf

  • Op de verpakking van je medicatie staat het bewaaradvies. Een aantal geneesmiddelen moet bij een hittegolf in de koelkast bewaart worden. Als er niets over vermeld wordt kun je het medicijn in een droge kast bewaren , bij een temperatuur van 25 graden. Bel je apotheek als je hierover twijfelt.
  • Ampullen met injectievloeistof, drankjes, of andere vloeistoffen worden niet standaard in de koelkast bewaard. Door de kou kan er het onbedoelde effect van kristallen in ontstaan.
  • Bij warmte kunnen zetpillen smelten. Kijk ook hier naar het bewaarvoorschrift.
  • Laat medicijnen nooit in een warme auto liggen. Ook niet dichtbij het lichaam, zoals in je broekzak. Wellicht heeft je apotheek een koeltas voor het vervoeren van medicijnen.

Smog tijdens een hittegolf

Tijdens een hittegolf is er sprake zijn van verhoogde smogvorming. De temperaturen zijn hoog en door het zonlicht worden stikstofoxiden en andere vluchtige organische stoffen uit de smog omgezet in ozon. Afhankelijk van waar ozon zich in de atmosfeer bevindt heeft deze stof positieve of negatieve effecten. In de hogere luchtlagen beschermt de ozonlaag ons tegen de schadelijke ultraviolette straling van de zon. Ozon in de luchtlaag van de grond tot 15 km hoogte heeft juist negatieve effecten op de gezondheid.

Ozon dringt door tot in de longblaasjes

Het meest reactieve en giftige deel van smog is ozon. Bij iedere inademing dringt dat door tot in de luchtwegen en longblaasjes. Dat veroorzaakt een prikkeling aan de slijmvliezen. Toegenomen ozonconcentraties kunnen leiden tot geïrriteerde ogen, neus en keel, piepen, hoesten, kortademigheid, en verergering van astma en COPD. Aan de luchtkwaliteit kun je helaas niet veel veranderen. Hoe je daarmee omgaat wel.  Dat begint met de neus.

Neusademhaling als filter van de lucht

Wat als je een filter bij je had die continu de lucht filtert? Een filter waarmee bacteriën, virussen, microben en andere schadelijke stoffen uit de lucht gefilterd worden? En wat als je die filter altijd bij je had? Zo’n apparaat zou mooi zijn toch? Die heb je dus al in bezit. Dat is je neus.

Hiervoor hadden we het al even over neusademhaling. In m’n praktijk merk ik dat veel mensen toch nog veel via de mond ademen. Zelfs als ze denken dat ze door de neus ademen. Mondademhaling verergert longziekten. Daarom is het belangrijk om van neusademhaling een gewoonte te maken. Neusademhaling als gewoonte heeft vele gezondheidsvoordelen. In de video hieronder noem ik er zeven.

Snel buiten adem zijn ⎜Bewegingen opslomen

Snel buiten adem zijn is één van de meest gehoorde klachten die ik in m’n praktijk hoor. Deze klacht verergert door chronische hyperventilatie en door heet weer. Begin daarom met het verlagen van je tempo, in alles wat je doet. Dat klinkt simpel. Sommige van m’n cursisten zijn altijd heel druk en noemen zichzelf bijvoorbeeld een bezig bij. Voor hen kan rustiger aan doen een enorme omslag zijn.  Ze begrijpen het wel, maar het toepassen is een tweede. Daar help ik bij.

Minder lucht ademen = minder smog inademen

Stel dat je rustiger kon ademen als gewoonte. Dan zou er minder lucht per minuut door je longen heen stromen. Dat betekent dat je ook minder smog met ozon zult in ademen. Via de Buteyko therapie kun je rustiger leren ademen als gewoonte. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde therapie. 

Flesjes water voor een ventilator zetten?

Op internet staat dat je bevroren flesjes water voor een ventilator kunt zetten om de luchtstroom te verkoelen. Ik heb dit met 27 graden binnenshuis geprobeerd. Ik begon met een half liter flesje bevroren water en merkte geen verschil. Vervolgens heb ik het geprobeerd met twee flessen van 1,5 liter met bevroren water. Ook daarbij ervaarde ik geen extra verkoeling.

Kleding

Tijdens een hittegolf kan zelfs een katoenen hemdje al te heet zijn. Een dry fit shirt in een lichte kleur kan prettig zijn.

Plaats een natte handdoek in je nek

Op een aantal plaatsen in je lichaam bevinden de bloedvaten zich vlak onder de huid.  Via de bloedvaten in de nek wordt bijvoorbeeld hitte afgevoerd. Dat proces kun je versnellen door een koude en natte handdoek in je nek te plaatsen. Bij COPD moet je hier wel voorzichtig zijn omdat je te grote verschillen van temperatuur wilt voorkomen. Vanuit de hitte een ruimte met airco inlopen met een koude handdoek in je nek is geen goed idee.

Buteyko ademhaling ⎢Professor K.P. Buteyko

De kwaliteit van lucht is van groot belang voor de gezondheid. De kwaliteit van je ademhaling is echter óók van groot belang voor de gezondheid. Dat is iets wat maar weinig mensen realiseren. Daarom hebben we dit onderwerp een aantal keer aangestipt op deze pagina. Je hebt wellicht al de eerder genoemde hyperventilatie test gedaan. Professor Konstantin Pavlovich Buteyko heeft zich beroepshalve meer dan 50 jaar  bezig gehouden met de ademhaling.

Uit zijn inspanningen zijn 40 wetenschappelijke werken voortgekomen. Ook stond hij tien jaar lang aan het hoofd van een laboratorium in experimentele biologie en geneeskunde. Zijn grootste ontdekking kan de wereld compleet veranderen. Dat is het feit dat chronische hyperventilatie de onderliggende aandoening is van verschillende chronische aandoeningen. Als deze oorzaak wordt weggenomen kan het leven verbeteren.

Buteyko cursus volgen

Ik ben René van den Heuvel en oefen het mooie vak van Buteyko therapeut. Omdat ik zoveel aan deze therapie heb gehad wil ik dit aan jou overdragen. Over mijn ervaring vind je meer in m’n persoonlijke verhaal.

Buteyko praktijk Utrecht

Buteyko praktijk Utrecht.

Als je beter bestand wilt zijn tegen de hitte en je gezondheid wilt verbeteren, dan kun je de Buteyko cursus komen volgen. Daar bied ik een individuele Buteyko cursus voor aan, of de online cursus. 

Gerelateerde blogartikelen

Hyperventilatie test
Chronische hyperventilatie symptomen
Hoge luchtvochtigheid astma
Snel buiten adem
Astma door stress
Hartoverslagen door stress
Astma aanval symptomen
Longziekte COPD
Brok in keel wegkrijgen
Pijn borst
Gekneusd sternum, ontstoken sternum
Ontstoken strottenhoofd
Luchtpijp

👇 Laat je een comment achter?👇

 

  1. Farmacotherapeutsche richtlijn Pijnbestrijding van het NHG

Wil je beter leren ademen?

Contact

2 Comments

Jeannette Bijlsma

2 augustus 2020 at 12:00 pm

Hoi René, ik zou graag je gratis online training willen volgen maar wat ik ook probeer ik vind geen opgeef link
Misschien dat dit wat oplevert

    admin

    3 augustus 2020 at 8:12 am

    Beste Jeanette,
    Wanneer je de website opent verschijnt er een venster. Daar kun je inschrijven door je naam en email adres achter te laten.
    Dat venster verschijnt slechts één keer per dag. Dat heb je waarschijnlijk weg geklikt en dan is er pas de volgende dag
    weer een mogelijkheid om je in te schrijven. Dat hoef jij nu niet meer te doen, want ik heb je er zojuist voor opgegeven.
    Morgen ontvang je jouw eerste bericht. Fijne dag!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Longverzorging via de online Buteyko cursus

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Op jouw moment te volgen en in eigen tijd.
1 op 1 coaching is inbegrepen.
€ 197,-
Meer info

Individuele Buteyko cursus

Dit is de fysieke, offline variant.
Wordt gegeven in de stad Utrecht.
Tarief € 375,-.
Info, of aanmelden:
info@gezondeademhaling.nl.

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.