info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Astma

Astma

Er is een natuurlijke oplossing tegen astma. Die oplossing ligt dichterbij dan je waarschijnlijk denkt. Zolang je leeft kun je gebruikmaken van dit natuurlijke medicijn. Zolang je dat niet doet wordt er bij astma verkeerd geademd, – een statement dat hieronder onderbouwd wordt. 

Misschien voel je je nu geconfronteerd of ben je nieuwsgierig geworden. Hoe dan ook, ik hoop dat dit je uitnodigt om verder te lezen. Bij astma is dat namelijk de moeite waard. Heb je er eigenlijk wel eens bij stilgestaan hoe je ademt?

Bij astma adem je:

    1. Meer lucht dan nodig
    2. Hoorbaar en zichtbaar 
    3. Via je mond, waarschijnlijk zonder dat je dat door hebt
    4. Via je borst


Oefening:
 
Adem eens door je mond in. Doe dat vervolgens door je neus.
Je zult merken dat je hoger in je ademhaling zit via mondademhaling. Mondademhaling activeert borstademhaling en borstademhaling als gewoonte veroorzaakt spanningsklachten en chronische stress. Via de vier bovenstaande punten kun je nu ook een verkeerde ademhaling herkennen.

Verhoogd ademvolume bij astma.

Teveel ademen = verkeerd ademen en dat leidt tot een uitdroging en verkoeling van de luchtwegen. Dat kan hoestklachten, een piepende ademhaling en kortademigheid veroorzaken. Deze symptomen kunnen gereduceerd worden door het ademvolume terug te brengen naar de medische norm.

Normaal gesproken zou er zes liter lucht per minuut je longen in en uit moeten stromen. Volgens fysiologen is dat één van de criteria waar een gezonde ademhaling aan moet voldoen. Bij astma adem je voor minimaal twee personen. Toch denk je en voel je dat je die lucht nodig hebt. Hier zit dan ook de crux. Alles zegt je dat je veel moet ademen, maar is dat wel echt zo? Hieronder lees je eerst lachen bij astma, lichamelijke beweging en overgewicht. Daarna wordt deze vraag beantwoord.

Ademvolume bij astma

Ademvolume bij astma

1 2 3 4 5 6

Lachen

Lachen voelt goed en het helpt om de dagelijkse stress kwijt te raken. Het is heel gezond omdat het verschillende gelukshormonen aanmaakt. Als je astma hebt gaat dit waarschijnlijk niet voor je op. Voor jou kan lachen ontaarden in een astma aanval. Dan is lachen niet leuk meer.

De wetenschap zegt hier ook iets over. In 2005 publiceerde The American Thoracic Society een paper met als titel “Laughter-Induced Asthma”: It’s no joke. 7 

Lichamelijke beweging

Zitten wordt vaak het nieuwe roken genoemd. Mensen bewegen te weinig en juist voor jou is beweging van belang. Daar krijgen je longen een betere conditie van. Het probleem is dat je kortademig wordt. Dat motiveert niet om in beweging te komen.  Zodra je leert om weer rustiger te ademen als gewoonte zal je kortademigheid verdwijnen. 

Overgewicht

Er is een relatie tussen tussen inhalatiemedicijnen en buikomvang bij vrouwen8

Het bovenstaande onderzoek sluit aan op cijfers van het CBS. Bijna 18 procent van de mensen met astma had ernstig overgewicht tegenover ruim 11 procent van de mensen zonder astma9. Je kunt het jezelf afvragen. Zou minder medicatie iets betekenen voor m’n overgewicht? 

De oorzaak van astma

Onze lichaamscellen verbruiken zuurstof. Daarbij wordt er koolzuurgas geproduceerd. Omdat we koolzuurgas uitademen wordt er vaak gedacht dat het een afvalstof is. Het tegendeel is waar. Koolzuurgas wordt verbruikt in tal van lichaamsprocessen. Ook om beter te kunnen ademen bij astma. Daar gaat deze documentaire gaat over. (Hieronder vind je meer Nederlandstalige informatie)

Teveel ademen leidt tot een verstoring in de uitwisseling van bloedgassen, – een ontdekking van dr. K.P. Buteyko. (Een elite arts uit het voormalige Sovjet Unie) Door teveel ademen (chronische hyperventilatie) wordt het immuunsysteem overgevoelig. Het inademen van koude lucht, of stofdeeltjes kunnen al snel een ontstekingsreactie veroorzaken. Dat leidt bij astma tot een overmatige productie van slijm, hyperventilatie, een verdere vernauwing van de luchtwegen en angst en paniekaanvallen. 

Als er teveel wordt geademd houdt het lichaam te weinig koolzuurgas vast. Koolzuurgas zorgt ervoor dat het gladde spierweefsel om de luchtpijp en bronchiën kan ontspannen. Bij te weinig koolzuurgas verkrampt dit gladde spierweefsel. Dat bemoeilijkt de ademhaling.10 Het gevolg is dat je door je mond gaat ademen. Hierdoor kunnen de luchtwegen geïrriteerd, of zelfs ontstoken raken. 

Psychische gezondheid

Onder mensen met astma voelde 19% zich in 2014/2015 psychisch ongezond. Dat percentage is bijna twee maal zo hoog als degenen zonder astma11

De Buteyko adem methode

Dr. Buteyko observeerde de rol van teveel ademen in het ontstaan en verergeren van astma. Met zijn collega’s kwam hij tot de ontdekking dat astmatici zoals jij symptomen en medicatie kunnen verminderen d.m.v. van het reduceren van het ademvolume per minuut. Ofwel rustiger leren ademen als gewoonte. Dat leer je stapsgewijs via de Buteyko adem methode. Deze methode bestaat uit ademoefeningen en een aantal leefstijladviezen.

Ervaar meer vrijheid door goed te ademen

Via de Buteyko adem methode kun je weer plezier beleven aan wat voor mensen zonder astma vanzelfsprekend is:

  • Lachen zonder astma aanval
  • Een trap oplopen zonder kortademigheid
  • Ruimte om te ademen, zelfs als je dat nu niet kunt voorstellen
  • Vrij kunnen spreken, zonder benauwdheid, of daar vermoeid van te worden
  • Leven zonder hoestbuien
  • Je goed voelen zonder reden i.p.v. nervositeit die je niet kunt verklaren
  • De buikomvang verminderen die ontstaan is door inhalatiemedicatie.
    (Naast Buteyko ademtrainer ben ik leefstijlcoach en kan je verder helpen met afvallen)

Wil je meer weten over het leren van de Buteyko adem Methode? Dan kun je de Buteyko training volgen. Als je vragen hebt kun je me mailen op info@gezondeademhaling.nl, of bel even.


Een ervaringsverhaal bij astma, paniekaanvallen, depressie en slaapproblemen

René had een lezing voor fysiotherapeuten georganiseerd in Seats2Meet. Ik was deelnemer omdat ik via de krant vernam van zijn geplande presentatie. Ik had last van paniekaanvallen, een depressie, astma, sliep slecht en was benieuwd of de Buteyko methode iets voor me kon betekenen.

De presentatie van René was een eye opener en ik herkende me volledig in z’n verhaal.

Ik besloot om de Buteyko cursus bij hem te volgen. Omdat ik gewend was om door m’n mond te ademen vond ik het zwaar om weer door m’n neus te gaan ademen. Soms kreeg ik daar een paniekerig gevoel bij. René hield daar rekening mee en bouwde de cursus daarom langzaam op. Via ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen is de frequentie van m’n paniekaanvallen sterk afgenomen. Af en toe voel ik nog een paniekaanval opkomen, maar die weet ik te beheersen.

Mijn dochter merkte tijdens het fietsen op dat m’n conditie is verbeterd.

Met mijn astmamedicatie ben ik gestopt en ik slaap weer goed.  Ik begon met een CP (controle pauze) van zes seconden. Na een paar maanden zat ik op 31 seconden. Ik kreeg weer meer lucht.

Ik ben nog met René gaan hardlopen. Toen had ik minder last van kortademigheid dan toen ik vier jaar geleden aan hardlopen deed en beter getraind was. Ik kan je van harte aanbevelen om de cursus bij René te volgen. Het vergt wel eigen inzet. Ik heb de oefeningen drie maanden dagelijks 30 – 40 minuten verspreid over de dag uitgevoerd en overdag was ik ook bewust bezig met m’n ademhaling.

 

  1. Handboek fysiologie.
  2. Chalupa et al, 2004
  3. Johnson et al, 1995
  4. Bowler et al, 1998
  5. Kassabian et al, 1982
  6. McFadden & Lyons, 1968
  7. American Thoracic Society International Conference. Laughter-Induced Asthma: It’s No Joke. http://www.sciencedaily.com/releases/2005/05/050524230036.htm (accessed 27. Dec 2012).
  8. Verband longpuffers met corticosteroïden en hogere BMI, Erasmus MC Persbericht
  9. Bevolkingsstrends:Astma en COPD in beeld, CBS
  10. Artikel Clinical Science 1968; “The mechanism of Bronchoconstriction due to hypocapnia in man, Stering.
  11. Bevolkingstrends: Astma en COPD in beeld, CBS

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Join on facebook

De CP test – meet je ademconditie

Een indruk van de online Buteyko training.

Een les uit de online training.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Symptomen ongezond ademen – luchtwegen