info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Hyperven, of de Buteyko Methode?

Onlangs vertelde een cursist dat hij Hyperven is gaan volgen omdat iemand hem vertelde dat Hyperven hielp bij chronische hyperventilatie. Hij vroeg me over mijn visie t.o.v. Hyperven. M’n cursist zag Hyperven als een mogelijk goede aanvulling op Buteyko. Ik heb hem verteld dat ik adviseer om geen twee methoden tegelijk te gaan beoefenen. Hij heeft ervoor gekozen om dat wel te doen. Dan kan ik zijn keuze alleen maar respecteren en kijken of ik hem toch nog kan helpen. Zo is dit blogartikel tot stand gekomen.

De informatie hier kan jou ook helpen als je op zoek bent naar informatie om chronische hyperventilatie te verhelpen. Omdat ik Buteyko therapeut ben is de informatie hier niet geheel objectief. Het kan je wel op weg helpen op jouw pad naar een betere gezondheid.

Wat is Hyperven?

Via de Hyperven therapie leer je ademhalingsoefeningen waarbij je jouw adem zo lang mogelijk probeert in te houden. Deze methode heeft als doel om de koolzuurgas tolerantie in het lichaam te verhogen. Het verhogen van de koolzuurgas tolerantie is de manier om chronische hyperventilatie te verhelpen. De vraag is of Hyperven daarbij kan helpen. 

Claim van Hyperven

Op de website van hyperven staat dat Hyperven ontwikkeld is door de Nederlandse neuroloog Drs. B. Snitslaar. Deze zenuwarts heeft inderdaad onderzoek gedaan naar de ademhaling en heeft o.a. dit artikel over het hyperventilatiesyndroom geschreven. Onderzoek doen naar de ademhaling is echter iets anders dan het ontwikkelen van de app van Hyperven. Ik kan nergens informatie vinden dat deze neuroloog Hyperven ontwikkeld. Als iemand dat kan aantonen vul ik dit blogartikel daar graag mee aan.

Kan Hyperven effectief zijn om chronische hyperventilatie te verhelpen?

Ja, maar ik denk niet dat het voor iedereen is. Via Hyperven wordt je waarschijnlijk wel wat bewuster van je ademhaling. Door bewuster te worden van je ademhaling kun je een paniekaanval eerder zien aankomen. Dan moet je wel iemand zijn waarbij angstklachten niet getriggerd worden door het lang inhouden van de ademhaling. Ik denk dat Hyperven chronische hyperventilatie misschien deels kan verhelpen.

Maximale pauze’s

Dr. Buteyko liet het toepassen van maximum pauze’s (zoals in Hyperven) echter alleen toe onder supervisie van een arts. Maximum pauze’s behoren tot de harde leerschool van Buteyko. In de zachte stroming is de Buteyko ademhaling meditatief, gebaseerd op ontspanning en een subtiel gevoel van luchthonger. Via hyperven ga je zonder supervisie aan de slag met maximale pauze’s. Misschien ben je geneigd om licht te denken over het inhouden van de ademhaling, maar het is belangrijk om daar zorgvuldig mee om te gaan. 

Laboratorium in experimentele biologie en geneeskunde

Dr. Buteyko stond tien jaar lang aan het hoofd van een laboratorium in experimentele biologie en geneeskunde. Daar zijn 40 wetenschappelijke werken uit voortgekomen. Dr. Buteyko zou het nadrukkelijk afraden om maximale pauze’s zonder begeleiding toe te passen.  

Oefening Hyperven: longen 100% vullen met lucht.

Hierbij citeer ik een deel van de ademoefening uit hyperven. “U ademt maximaal in via de neus . (Eventueel met een rukje na om de inademing echt volledig te maken”. Dat doet me denken aan een ademhalingsoefening die in het freediven beoefend wordt. In het freediven duiken mensen na één ademhaling tot tientallen meters diep in zee. O.b.v. de kennis die ik heb is deze oefening voor getrainde mensen en niet voor mensen die minder belastbaar zijn- zoals bij chronische hyperventilatie.

Viervoudig wereldkampioen freediven en bioloog met PhD, Stig Severinsen

Bovendien is het niet de bedoeling om zelf nog “met een rukje na” de inademing volledig te maken. Er kan veel spanning in het lichaam ontstaan als het volledig gevuld wordt met lucht. Dat kan stress en paniekklachten veroorzaken. Dat is ook precies wat een cursist me vertelde nadat ze Hyperven geprobeerd had.

Getrainde en gezonde freedivers doen deze oefening al niet door de longen met 100% te vullen. Zij vullen hun longen slechts met 80% lucht. Het is dan ook niet logisch dat iemand met chronische hyperventilatie zichzelf gaat overbelasten door de longen met 100% lucht te vullen. De lucht met 80% vullen met lucht is ook het advies van de elite freediver en bioloog Stig Severinsen. (vanaf 1.03 min).

Hersteltijd na ademhalingsoefening Hyperven

In Hyperven wordt aangeraden om een minuut hersteltijd te nemen na het doen van de oefening. Dat lijkt mij te kort om de volgende redenen. Op basis van m’n ervaring; Als m’n cursisten de CP test doen is hun ademhaling na een minuut vaak nog niet zo rustig zoals aan het begin van de CP test. De CP test is zelfs nog minder belastend dan de Hyperven oefening. Een minuut hersteltijd vind ik ook niet logisch om de volgende reden. In het handboek van freediven staan instructies voor trainen voor het inhouden van de adem. (op 80%). In de tabellen wordt gestart met een hersteltijd van drie minuten voor getrainde en gezonde mensen.

Advies Hyperven: Niet te zwaar maken

In de Hyperven app wordt wel gezegd dat je het niet te zwaar moet maken met de ademhalingsoefeningen. Hoe je het jezelf niet te zwaar moet maken wordt aan jou overgelaten. Als je dan toch Hyperven gaat doen zou mijn advies daarom zijn om je longen niet voor 100% met lucht te vullen, maar 80%. Je doet deze oefening ten slotte 10 keer achter elkaar en twee tot drie keer per dag. Dan is het belangrijk om overbelasting te voorkomen.

Zonder begeleiding maken beoefenaars het zichzelf toch vaak te zwaar

Mijn ervaring is overigens dat zo’n 90% van de mensen de neiging heeft om het zichzelf toch te zwaar te maken. Op wilskracht wordt geprobeerd de adem zo lang mogelijk in te houden. Of door spelletjes die je deed als kind- waarbij je zo lang mogelijk onder water probeert te blijven. Hyperven is een online zelfhulpprogramma. Er zit niemand bij je (eventueel via Skype) om je te corrigeren / bij te sturen.

Medische indicatie

Op de website van Hyperven staat: “Als u een medische indicatie heeft op het gebied van hartklachten of een longaandoening dient u eerst contact op te nemen met uw behandelend arts”. Ik zou ook voorzichtig zijn bij migraine, diabetes, epilepsie en een hoge bloeddruk. Als je aanvullende vragen hebt over het mogelijk volgen van Hyperven kun je contact opnemen met Hyperven, of je huisarts. Behalve dit blogartikel verstrek ik geen informatie over Hyperven. 

Hoe meet je het resultaat van Hyperven?

Van een paar mensen in m’n directe omgeving heb ik gehoord dat Hyperven hen heeft geholpen. Ben jij ook zo iemand? Mijn vraag is dan hoe je het resultaat van Hyperven meet. Als je je (even) beter voelt na het toepassen van oefeningen was dat het misschien voor je waard om Hyperven te volgen. Je (even) beter voelen betekent niet altijd dat je ergens goed aan doet. De vraag is vooral of je chronische hyperventilatie ook daadwerkelijk verminderd is? Dat kun je meten via de CP test hieronder. De door dr. Buteyko ontwikkelde CP test kan aantonen of Hyperven een duurzaam effect heeft. Dat zou ik dan ook graag van je horen. Als blijkt dat Hyperven een duurzaam effect heeft kan ik mijn trainingen wellicht verder ontwikkelen. 

Na het inloggen op Hyperven

Nadat ik heb ingelogd heb op Hyperven vond ik de app en een forum. Wat ik daarin mis is het volgende:

Neusademhaling adviseren

Er wordt niet geadviseerd om door de neus te ademen. Dit is de basis van de Buteyko methode.

Stress

Stress heeft een directe invloed op hoe we ademen. Het middenrif reageert namelijk snel op stress. Ik zie geen adviezen om beter met stress om te leren gaan.

“Bij Buteyko moet je continu op je ademhaling letten”

Op Hyperven zijn er een aantal deelnemers in de veronderstelling dat je continu op je ademhaling moet letten bij Buteyko. Dit is iets wat vaak aangeraden wordt door Buteyko therapeuten. Het kan zijn dat je daar onrustig van wordt. In dat geval geef ik m’n cursisten het advies om meer op ontspanning te richten. Daarbij geef ik concrete tips.

Buteyko adem methode bij chronische hyperventilatie

Ik ben geen Hyperven therapeut, maar bij mij kun je terecht voor de Buteyko therapie. Ik heb verschillende ademhalingstechnieken onderzocht;

  • Ik ben naar India geweest om Yogi ademhaling te leren
  • Naar China om Qigong ademhaling te beoefenen
  • Naar Rusland om ademhalingsoefeningen te leren die door de Spetznaz (commando’s) beoefend worden
  • De Wim Hof Methode beoefend
  • Freediving en meer. (Stanislav Grof, verbonden ademhaling etc)

Mijn overtuiging is dat de Buteyko Methode het meest effectieve systeem is om de aandoening chronische hyperventilatie te verhelpen. Het doel van de Buteyko Methode is net zoals Hyperven om het koolzuurgas tolerantieniveau in het lichaam te verhogen. I.t.t. Hyperven is de Buteyko methode een wetenschappelijk onderbouwde methode om dat doel te behalen.

Buteyko is meer dan het doen van oefeningen

Via de Buteyko methode leer je om functioneel te ademen waarbij je ademhaling zich optimaal aanpast naar verschillende omstandigheden. Dat betekent dat je vanuit het perspectief van de ademhaling ook adviezen krijgt op het gebied van stress, voeding, sport, spreken, slapen, maar ook hoesten, kuchen, niesen en lachen.

Gratis online training

Aan de rechterzijde kun je jezelf opgeven voor deze training. Zo kun je meer te weten komen over de Buteyko methode en mijn aanpak in deze therapie.

Korting online Buteyko training 

De online Buteyko training is ook een online zelfhulpprogramma. Daarbij krijg je ook aanvullende begeleiding via Skype, of Zoom. Na jouw korting is de prijs vergelijkbaar met Hyperven. Aan het einde van de gratis online training bied ik de online Buteyko training tegen een aanzienlijke korting aan. Je kunt je aan de rechterzijde van deze website inschrijven voor de gratis online Buteyko training.

Personal Buteyko training

Hierbij krijg je uitgebreid offline persoonlijke begeleiding in het eigen maken van de Buteyko Methode. Hier vind je meer informatie.

Ik kijk graag over de kaders van de Buteyko methode heen om een betere ademtrainer te worden. Tot nu toe heb ik echter geen effectiever systeem voor chronische hyperventilatie gezien. 

Bij het plaatsen van dit blogartikel in social media komt er een afbeelding tevoorschijn. Deze afbeelding komt van Office photo created by freepik – www.freepik.com

Wil je beter leren ademen?

Contact

Personal Buteyko training

4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko training

€ 197,-
Meer info

Aanmelden gratis online training

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.