info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Te weinig lucht: hoe dit stress symptoom ontstaat.

Bij chronische stress wordt het gevoel van te weinig lucht ervaren. Er wordt me dan het volgende verteld; “Ik heb het gevoel dat ik achter m’n adem ben” en “Ik kan niet goed doorademen”. Hier lees je de werkelijk oorzaak daarvan en welke oplossingen je kunt overwegen om het gevoel van te weinig lucht te verhelpen.

Minder ademen

Je voelt dus dat je te weinig lucht hebt. Als ik dat hoor vertel ik opgewekt dat je teveel ademt en juist minder moet ademen. Als je dat leert verdwijnt namelijk het gevoel van te weinig lucht hebben. In eerste instantie zul je dat waarschijnlijk nog niet begrijpen en zul je je afvragen waar ik het over heb. Je bent namelijk gewend om juist meer te ademen wanneer je de ademprikkel voelt. Toen ik hyperventileerde snapte ik dit ook niet. 

Overtuigingen over het hebben van te weinig lucht

De onjuiste overtuiging van veel mensen is dat het gevoel van willen ademen wordt ingegeven door een tekort aan zuurstof. Daar ga ik je vanaf helpen. Deze overtuiging is niet waar en staat in de weg aan een gezonde ademhaling.

We willen allemaal prettig ademen.

Iedereen heeft z’n eigen overtuigingen en dat is natuurlijk prima. Toch weten we uit de geschiedenis dat mensen uit religies elkaar afslachten met het doel om anderen hun overtuiging op te leggen. Gelukkig is dat anders als het over de ademhaling gaat. Adem is leven en we willen allemaal leven. We houden dus allemaal van een gezonde ademhaling. Wat je straks echter leest is een feit en geen overtuiging.

De ademprikkel wordt ingegeven door koolzuurgas

De ademprikkel wordt normaal gesproken niet ingegeven door zuurstof. Dat is de overtuiging die leeft onder de meeste mensen. Dat is dus onjuist. De ademprikkel wordt ingegeven door koolzuurgas. Het ademcentrum (bevind zich in de hersens) is ingesteld op een bepaalde koolzuurgas concentratie. Dat wordt ook wel het koolzuurgas tolerantieniveau genoemd.

Het ademcentrum werkt als een thermostaat

Koolzuurgas boven koolzuurgas tolerantieniveau
Het ademcentrum geeft extra ademprikkels af wanneer de hoeveelheid koolzuurgas in je lichaam tot boven het koolzuurgas tolerantieniveau stijgt. Je gaat dan dieper en meer ademen om koolzuurgas uit te blazen. De koolzuurgas concentratie zal dan weer dalen tot het koolzuurgas tolerantieniveau. 

Koolzuurgas onder koolzuurgas tolerantieniveau
Wanneer de hoeveelheid koolzuurgas tot onder het niveau van de koolzuurgas tolerantie daalt zal je ademhaling rustiger worden. Terwijl je rustig ademt blijven je cellen doorgaan met het produceren van koolzuurgas. Wanneer de hoeveelheid koolzuurgas weer tot boven het koolzuurgas tolerantieniveau stijgt zullen de ademprikkels weer toenemen. Een voorbeeld van een laag koolzuurgas tolerantieniveau is wanneer je een aantal keer diep geademd hebt. Daarna voel je even meer ontspanning, omdat de ademhaling tijdelijk rustiger wordt. Chronische hyperventilatie verhelp je daar echter niet mee. Chronische hyperventilatie betekent 24 uur per dag onrustig ademen.

Gevoel van te weinig lucht is een symptoom van chronische hyperventilatie

Bij chronische hyperventilatie ligt het koolzuurgas tolerantieniveau onder de medische norm. Het ademcentrum is dan geprogrammeerd op een te lage koolzuurgas concentraties. Daar een te lage koolzuurgastolerantie programmeer je jezelf op stress. Het ademcentrum vind de hoeveelheid koolzuurgas dan al snel teveel en geeft dan ademprikkels af om koolzuurgas af te blazen.  Zo ontstaat het gevoel dat je meer / frequent / diep wilt gaan ademen. Dat gaat gepaard met het gevoel van te weinig lucht hebben. Je kunt jezelf ook programmeren op ontspanning via een normale koolzuurgastolerantie.

Heb ik chronische hyperventilatie?

Via dit blogartikel en deze video hieronder kun je chronische hyperventilatie vaststellen.

Ik heb chronische hyperventilatie, wat nu?

Met chronische hyperventilatie hoef je niet te leren leven. Je kunt daar wat aan doen. Als je dat wilt kun je de oplossingen hieronder overwegen.

Gratis online training

Aan deze training hebben bijna 2000 mensen meegedaan. Het doel van deze training is bewust worden van hoe je eigenlijk ademt. Veel mensen hebben dat niet van zichzelf door. Ik kan je beloven dat je dat doel bereikt hebt na het volgen van deze online training. Misschien heb je jezelf al aangemeld via de popup en anders kun je dat aan de rechterzijde van deze pagina alsnog doen.

Personal Buteyko training

Als je veel last hebt van chronische hyperventilatie kun je besluiten om de personal Buteyko training te volgen. In vier lessen van anderhalf uur leer ik je de Methode. De cursus kost € 375,-.

Levenslange garantie

De garantie die ik bied is dat je na de cursus altijd nog bij mij terecht kunt met je vragen. Die zijn er vaak nog na de cursus.

Online Buteyko training

De online Buteyko training kun je lekker vanuit huis volgen. Prettig voor wie weinig tijd heeft, te ziek is om de deur uit te gaan, of de training op eigen tempo vanuit huis wil volgen. In deze training bied ik twee uur persoonlijke begeleiding.

Verwante blogartikelen

Benauwdheid, druk op de borst
Veel hoesten
Snel buiten adem bij inspanning

Bij het plaatsen van dit blogartikel in social media komt er een afbeelding tevoorschijn. Deze afbeelding is Designed by Kjpargeter / Freepik

 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Aanmelden gratis online training

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Individuele cursus

4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko cursus

€ 197,-
Meer info