info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Migraine aura’s⎟Hoofdpijndagboek ⎟Migraine door stress

Wat is migraine?

Migraine auras. Migraine is één van de meest voorkomende vormen van hoofdpijn. Het komt voor in aanvallen. Meer dan 10% (ongeveer 2 miljoen mensen) in Nederland hebben migraine. Zij hebben gemiddeld twee keer per maand een aanval. Iedereen kan op enig moment in zijn leven wel één of twee van deze aanvallen krijgen. Dit wordt pas migraine genoemd als die aanvallen regelmatig voorkomen. Tijdens zo’n migraineaanval heb je last van hevige, kloppende hoofdpijn. Soms gaat dit samen met misselijkheid of overgevoeligheid voor licht of geluid. De duur, hevigheid en hoe vaak een aanval voorkomt verschilt per persoon.

Migraineaanval

De precieze oorzaak van migraine is niet bekend. Wat wetenschappers wel weten, is dat door teveel triggers (prikkels) bepaalde delen van de hersenen overmatig worden geprikkeld. Daardoor raken deze hersengebieden van slag. Uiteindelijk heeft dit ook invloed op de zenuwen en bloedvaten in de hersenvliezen. Die vliezen liggen direct onder de schedel. Als die zenuwen en bloedvaten in de hersenvliezen overprikkeld raken, krijg je een migraineaanval.

Migraine auras ⎟ Wat zijn migraine auras?

Sommige mensen krijgen, kort voor een migraineaanval begint, last van een aura. Zo’n aura ontstaat door een golf van verhoogde activiteit in de hersenen. Daarna dooft de hersenactiviteit gedurende 30 tot 60 minuten bijna helemaal uit. Aura verschijnselen beginnen meestal langzaam en gaan altijd helemaal weg. Ze kunnen vijftien tot zestig minuten aanhouden.

Migraine auras symptomen

Je herkent een migraine aura aan:

• Het zien van vlekken, lichtflitsen of sterretjes.
• Een gedeelte van je zicht valt weg.
• Je krijgt last van tintelingen of een doof gevoel in je arm, been of gezicht.

Een Migraine aura kan ook voorkomen zonder dat je daarna hoofdpijn krijgt.

Migraine auras⎟ Trigger migraine

De triggers die een migraineaanval uitlokken zijn voor iedereen verschillend. Migrainepatiënten zijn gevoeliger voor prikkels die bij hen een migraineaanval veroorzaken. Deze triggers zijn deels erfelijk bepaald. Als je leert deze triggers te herkennen, kun je een aanval soms voorkomen. Van voedsel zoals chocola, kaas of aspartaam (zoetstof) is wetenschappelijk niet bewezen dat dit een trigger kan zijn voor migraine. Wel kunnen verschillende geuren, geluiden of beelden een aanval uitlokken. Meestal gaat het dan om een combinatie van verschillende triggers.

Trigger migraine

Trigger migraine

Hoofdpijndagboek⎟ Migraine auras

Een hoofdpijndagboek helpt je om inzicht te krijgen in je hoofdpijn. En het helpt niet alleen jezelf, maar ook je arts of behandelaar. Met een hoofdpijndagboek kun je bekijken of je patronen kan ontdekken in je migraineaanvallen. Je ziet bijvoorbeeld of je migraineaanval tegelijk met je menstruatie opkomt. En je kunt bijhouden of eventuele medicatie of oefeningen je helpen. Een hoofdpijndagboek kun je bijhouden op papier. Maar je kunt ook een app installeren op je telefoon. Bijvoorbeeld Migraine Buddy of Hoofdpijn Log. In een hoofdpijndagboek houd je de volgende dingen bij:

• Hoe vaak je een aanval krijgt.
• Hoe lang de aanval duurt.
• Tekenen die voorafgaan aan de aanval (bijvoorbeeld moeheid).
• De verergerende factoren zoals lawaai, fel licht of een drukke werkdag.
• Of het migraine met of zonder aura is.
• De medicatie die je gebruikt.
• In hoeverre je misselijk bent.

Migraine door stress? ⎜migraine auras

Stress is niet de directe oorzaak van migraine. Vanaf een paar uur tot een paar dagen na de migraineaanval gebeurt er van alles in je lichaam. Je stemming verandert. Je kunt je dus kort voor een aanval al gestrest of gedeprimeerd voelen. Of je krijgt trek in snacks en snoep. Als die aanval dan eenmaal voorbij is, denk je dat het door de stress of de chocola komt. Maar het is juist andersom. Stress en trek in chocola zijn in dat geval de tekenen (symptomen) dat er een aanval aankomt. Stress kan je wel gevoeliger maken voor prikkels en dus ook voor een migraineaanval.

Ademhaling en stress

Bij stress verzwaart de ademhaling. Er wordt dan overgeschakeld op een hoge borstademhaling. Dat is ok als dat voor even het geval is. Bij chronische stress is er echter continu sprake van een hoge en verzwaarde ademhaling. Er is dan sprake van chronische hyperventilatie. Dat is een vorm van interne stress en veroorzaakt spierspanning in de torso, het borstgebied en de nek. Dat is niet het enige. Chronische hyperventilatie is een vorm van interne stress en uit zich in verscheidene symptomen. Als je in de basis al hyperventileert maakt dat je migraine klachten er niet beter op.

Trigger migraine⎟ Ontspanning 

Uit onderzoek blijkt dat migraine voorkomen kan worden wanneer je van de ene op de andere dag ontspant. Bijvoorbeeld op een vakantiedag in het weekend, of op je huwelijksreis. Als ademtrainer verklaar ik een vergelijkbaar fenomeen dat vakantie ziekte heet. Daar vind je een apart blogartikel over aan het einde van deze pagina.

Het juiste moment voor ademhalingsoefeningen

Gelukkig kun je nog steeds ontspannende ademhalingsoefeningen doen. Het is wel van belang dat je dat op het juiste moment doet. Een dag na maandenlang hard werken overspringen op ademhalingsoefeningen is geen goed idee. N.a.v. de bovenstaande studie wordt dan ook geconcludeerd dat het van belang is dat ontspanning zoals ademhalingsoefeningen geïntegreerd worden in die maanden dat je het druk hebt. Dan ga je meer gebalanceerd je vrije dag, vakantie, huwelijksreis, of wat dan ook in. Zo kun je de compensatiereactie van een migraineaanval voorkomen.

Quote uit migraine studie ⎜migraine auras

“Deze studie benadrukt het belang van stressmanagement en gezonde leefgewoonten voor mensen die met migraine leven, zegt Dawn Buse, Ph.D., directeur Gedragsgeneeskunde, Montefiore Headache Center. Het is belangrijk dat mensen zich bewust zijn van stijgende stressniveaus en proberen te ontspannen tijdens periodes van stress in plaats van een grote opbouw te laten plaatsvinden. Dit kan het beoefenen of volgen van een yogales zijn, of het kan zo simpel zijn als een wandeling maken of een paar minuten op je adem focussen”. Daar voeg ik aan toe dat een yogales, of een wandeling geen chronische hyperventilatie verhelpt. Het voorkomen van een opbouwen van stress is mogelijk door op een medische gezien gezonde manier te ademen.

Lichte migraine

Niet iedereen heeft evenveel last van heftige migraineaanvallen. Soms krijg je maar één of twee keer in je leven migraine. Of één of twee keer per jaar. Misschien ben je nooit met je klachten bij de huisarts geweest. Dan kan er sprake zijn van lichte migraine. Ook kunnen je aanvallen niet zo heftig zijn dat je in een afgesloten kamer op bed moet blijven liggen.

Ineens heel vaak migraine ⎜Migraine auras

Krijg je vaker last van migraine? Een hoofdpijndagboek kan helpen om bij te houden hoe vaak je last hebt en hoe heftig de aanval is. Het kan bijvoorbeeld een nieuwe, of vaker voorkomende trigger zijn. Met de volgende tips kun je aanvallen verminderen:

Eet regelmatig, sla geen maaltijd over, drink voldoende water.

Als je gewend bent om te vasten kun wel een maaltijd overslaan, maar doe dit niet als je dit niet gewend bent. Verder is het goed om te weten dat mensen vaak de verkeerde dingen eten als gevolg van chronisch stress. Dit wordt ook wel emotie eten genoemd. Bij chronische stress is er altijd sprake van chronische hyperventilatie. Vanuit chronische hyperventilatie is er een logische fysiologische verklaring te geven voor emotie eten. Daar komt nog een blogartikel over. Stuur een mail naar info@gezondeademhaling.nl als je daar interesse in hebt. Dan maken we daar vaart mee.

Vermijd prikkels ⎜Migraine auras

Vermijd ruimtes met sterke prikkels, zoals sterke geuren, veel lawaai of waar veel rook aanwezig is.

Zorg voor een regelmatig slaappatroon.

Ga dus op tijd naar bed en het beste op vaste tijden. Een probleem is echter dat er tegenwoordig veel mensen hyperventileren als gevolg van chronische stress. Dan wordt een goede nachtrust lastig. Onderaan deze pagina vind je een uitgebreid blogartikel over slaapapneu en slaap verstorende ademhalingspatronen. Er zullen nog verscheidene blogartikelen verschijnen op het gebied van slapen.

Zorg voor een fit lichaam ⎜Migraine auras

Een goede conditie kan helpen om je migraineaanvallen te verminderen. Voor veel mensen is snel buiten adem zijn een belemmerende factor om meer te gaan bewegen. Als je na het oplopen van een trap al staat te hijgen is een sport oppakken vaak een stap te ver. Begin daarom met het opbouwen van je ademconditie. Zodra je dat op orde hebt wordt het makkelijker en fijner om meer te gaan bewegen. Je ademconditie kun je opbouwen via de Buteyko adem therapie. Daar lees je meer over aan het eind van dit blogartikel.

Menstruele migraine ⎜Migraine auras

Bij menstruele migraine krijg je kort voor of tijdens je menstruatie last van migraine. Vaak begint dit op de eerste dag of in de twee dagen die voorafgaan aan je menstruatie. Hormonen kunnen dan een rol spelen bij je migraine. Vlak voor je menstruatie daalt de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam, waardoor je een migraineaanval kunt krijgen. Soms leidt het slikken van een anticonceptiepil met een hoge dosis oestrogenen ook tot menstruele migraine. Je kunt dan beter overstappen naar een pil met een lagere hoeveelheid oestrogeen.

Ademhaling en menstruatie

In de luteale fase van de menstruatiecyclus maakt je lichaam minder oestrogeen aan, maar juist meer progesteron. Dit hormoon verzwaart de ademhaling. Dat kan symptomen van chronische hyperventilatie verergeren. Als er sprake is van chronische hyperventilatie dan reken je sommige klachten toe aan je migraine, of menstruatie terwijl het eigenlijk symptomen van chronische hyperventilatie zijn. Daarom is het goed om de symptomen van chronische hyperventilatie door te lezen. Je weet inmiddels waar de aanvullende informatie staat waar ik steeds naar verwijs. Onderaan deze pagina 🙂

Migraine overgeven ⎜Migraine auras

Overgeven is één van de symptomen van migraine. Je wordt misselijk of moet spugen. Hierdoor heb je weinig trek, waardoor je ook niet goed eet en drinkt. Het is belangrijk om wel voldoende water te blijven drinken. Uitdroging kan de symptomen van migraine namelijk verergeren. Ik werk regelmatig met mensen die last hebben van astma en migraine. Dan is het nog belangrijker om voldoende vocht binnen te krijgen. Wist je trouwens dat je via mondademhaling meer vocht uitademt dan iemand die rustig via de neus ademt als gewoonte? 

Voeding en migraine

Als je een aanval voelt aankomen dan is het verstandig om alleen licht verteerbaar voedsel te eten. Een stuk fruit, als dat erin gaat, of een cracker bijvoorbeeld. Maar geen zware maaltijd, want dan raakt je maag alleen maar van streek. Als je het gevoel hebt dat je voedingspatroon een rol speelt bij je migraine, kun je advies vragen bij een diëtist.

Evenwichtsmigraine⎟ Migraine auras

Duizeligheid komt soms ook voor bij migraine. Deze vorm van migraine heet evenwichtsmigraine of vestibulaire migraine. In de geneeskunde heet het evenwichtsorgaan namelijk het vestibulair orgaan. Vandaar deze benaming. 
Naast duizeligheid krijg je ook vaak last van de andere kenmerken van migraine, zoals kloppende hoofdpijn of auraverschijnselen. Als je niet eerder duizelig bent geworden tijdens een migraineaanval dan is het wel verstandig om even contact op te nemen met je arts. Duizeligheid kan ook andere oorzaken hebben. Een oorzaak van duizeligheid kan bijvoorbeeld ook chronische hyperventilatie zijn.

Duizeligheidsaanvallen ⎜Migraine auras

Als je vaker last hebt van migraine, kun je ook last krijgen van aanvallen van duizeligheid. Zonder aanleiding word je plots duizelig. Een aanval kan ook uitgelokt  worden door:

• Bepaalde hoofdbewegingen
• Te veel prikkels voor je ogen, zoals bij druk verkeer

Een aanval van evenwichtsmigraine kan een paar minuten duren, maar ook dagen. Meestal duurt het enkele uren. Daarnaast kun je andere migraine verschijnselen hebben, zoals kloppende hoofdpijn. .

Vaak verminderen de klachten van migraine tijdens de zwangerschap. Zeker als je migraine normaal samenvalt met je menstruatie. Migraine veroorzaakt geen complicaties tijdens de zwangerschap. Als je medicatie gebruikt is het wel verstandig om met je behandelaar te bespreken of je die nog veilig kunt gebruiken. Van niet alle medicatie is namelijk bekend wat het effect is op je ongeboren kind.

Migraine overgang ⎜migraine auras

Je migraineklachten kunnen veranderen als je als vrouw in de overgang gaat. Je hormoonhuishouding verandert, wat ook effect heeft op je lichaam.
• Bij 50% van de vrouwen verandert er niets na de overgang.
• Bij 25% van de vrouwen vermindert de migraine.
• Bij de laatste 25% verergeren de klachten juist.

Migraine zonder hoofdpijn

Sommige mensen hebben alleen last van migraine aura’s. Je hebt dan wel last van een doof gevoel of je ziet vlekken. Maar de hoofdpijn daarna heb je niet. Als je niet weet wat er aan de hand is, kan dit eng zijn. Deze aura is niet te behandelen. Als de aura voorbijgaat, kun je je nog een paar uur niet zo lekker voelen. Deze vorm van migraine heet migraine sans migraine.

Migraine nekpijn

Een van de gevolgen van migraine is dat je last kunt krijgen van je nek. Bij sommige mensen die last hebben van migraine raken de nekspieren vlak voor een migraineaanval gespannen. Dit levert pijn op. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat mensen met veel migraineklachten (meer dan 15 dagen per maand) vaker last hebben van nekpijn. Dat is niet alleen vervelend, maar kan ook weer hoofdpijn veroorzaken. Want pijn in de nek kan doortrekken naar het hoofd. Het lijkt er niet op dat nekpijn een directe veroorzaker (trigger) is van een migraineaanval. Nekpijn kan ook een andere vorm van hoofdpijn verergeren, namelijk spanningshoofdpijn.

Nekspieren overbelast door chronische hyperventilatie

Eerder las je al dat er bij chronische hyperventilatie sprake is van borstademhaling. Dat kan leiden tot pijn op de borst, maar ook het belasten van de hulpademhalingsspieren in de nek. Dat zijn de scaleni spier en de sternomastocleidoid. Als deze spieren overbelast worden zul je eerder last krijgen van nek- en schouderklachten.

Behandeling migraine ⎟ migraine auras

Migraine wordt vaak behandeld met met medicatie. Bij sommige mensen verdwijnen de klachten vanzelf. Anderen houden regelmatig last van aanvallen. Bij de ene persoon is dit twee keer per jaar, bij een ander een keer per maand of nog vaker. Daarom is het goed om bij je huisarts langs te gaan als je denkt dat je migraine hebt.

Medicatie bij migraine ⎟ migraine auras

De meest gebruikte behandeling bij migraine is medicatie. Zeker als je net begint met nieuwe medicatie, is het verstandig om een hoofdpijndagboek bij te houden. Dit helpt je om te bekijken of de medicatie werkt. De huisarts adviseert meestal eerst om paracetamol te gebruiken. Deze pijnstiller werkt snel en heeft weinig bijwerkingen. Tegen de pijn kan je huisarts eventueel ook een ontstekingsremmer of triptaan voorschrijven. Het gaat dan om een NSAID. Dit betekent een Non Steroidal Anti-Inflammatory Drug.

• Het reguliere advies is op een NSAID te nemen zodra je een aanval voelt opkomen. Dus bij het begin van een aura of bij het begin van je hoofdpijn. Deze medicatie kan wel bijwerkingen hebben zoals: kans op maagklachten, trombose of hart- en vaatziekten.
• Triptaan neem je pas in als de hoofdpijn begint, dus niet zodra de aura begint.

Triptanen max 10 keer per maand

Triptaan mag je maximaal 10 keer per maand gebruiken. Anders kan dit medicijn juist vaker hoofdpijn geven. Bij hart- en vaatziekten mag je geen triptanen gebruiken. Ook kunnen triptanen de werking van andere medicatie beïnvloeden. Bijwerkingen zijn onder andere: misselijkheid, braken, moeheid, drukkend gevoel op de borst en duizeligheid.

Andere medicatie

Als je vaak last hebt van migraineaanvallen, kan je arts ervoor kiezen om andere medicijnen voor te schrijven. Deze medicatie is bedoelt om de hoeveelheid aanvallen die je krijgt te verminderen. Om de aanval te verminderen wordt vaak een bètablokker voorgeschreven. Bijvoorbeeld metoprolol of propranolol. Als je al een lage bloeddruk hebt, mag je geen bètablokkers. Ze vertragen namelijk de hartslag en verlagen de bloeddruk.19

Paramedische behandeling

Sommige mensen met migraine hebben baat bij een paramedische behandeling. Deze richt zich meestal op het bewust leren ontspannen. Dit kan je helpen om de gevolgen van stress te verminderen. Wanneer je last hebt van stijve of pijnlijke nek- of schouderspieren kan fysiotherapie helpen. Als je het gevoel hebt dat je voedingspatroon een rol speelt bij je migraine, kun je advies vragen bij een diëtist.

Leren omgaan met migraine

Migraine kan je leven beheersen. Dit is niet bij iedereen het geval, maar kan zeker een rol spelen wanneer je regelmatig last hebt van aanvallen. Als je merkt dat je onzeker bent of je zorgen maakt over je migraine, kan een gesprek met een psycholoog helpen.

Onzekerheid, angst ⎜ademhaling

Onlangs had ik een telefonisch contactmoment met een cursist aan de online Buteyko cursus. Ze vertelde me o.a dat ze in de paniek schiet van een migraine aura, maar vervolgens ook weer bang is om een migraine aura te krijgen. Deze stress kan dan weer een migraine aanval veroorzaken en zo ontstaat een vicieuze cirkel. Bij emoties zoals paniek en angst wordt er zwaarder geademd. In combinatie met de stress van migraine kan chronische hyperventilatie ontstaan. Onderaan deze pagina vind je een hyperventilatie test om erachter te komen of je chronische hyperventileert. Het is van groot belang om bewust te zijn van de effecten van chronische hyperventilatie op de gezondheid.

Buteyko ademhaling ⎜ chronische hyperventilatie verhelpen

Professor Konstantin Pavlovich Buteyko heeft een methode ontwikkeld om chronische hyperventilatie te verhelpen. Zijn ontdekking was dat er bij chronische aandoeningen altijd sprake is van chronische hyperventilatie als onderliggende aandoening. Dokter Buteyko was een arts die 10 jaar lang onderzoek heeft gedaan in een laboratorium in experimentele biologie en geneeskunde. In totaal heeft hij zich beroepshalve meer dan 50 jaar bezig gehouden met de ademhaling.

Buteyko cursus volgen

René van den Heuvel

René van den Heuvel

Mijn naam is René van den Heuvel en ik ben Buteyko therapeut. Ik heb er een fulltime job van gemaakt om mensen te helpen om beter te leren ademen. De Buteyko adem Methode heeft mijn leven professioneel gezien veranderd, maar ook mijn gezondheid. Hier kun je mijn persoonlijke verhaal lezen.

 

Je hebt nu deze hele pagina gelezen. Helemaal goed. Je zult nu beter begrijpen wat het belang is van een goede ademhaling,- ofwel een medisch gezien gezonde ademhaling. Daar kan ik je mee helpen via de individuele Buteyko cursus, of de online cursus. Ben je klaar voor de volgende stap richting het verbeteren van je gezondheid?

Gerelateerde blogartikelen

Hyperventilatie test
Chronische hyperventilatie symptomen
Hyperventilatie aanval
Paniekaanval hyperventilatie
Duizeligheid
Wazig zien
Vakantieziekte
Astma aanval symptomen
Astma vermoeidheid
Astma door stress
Hartoverslagen door stress
Hoesten door stress
Pijn in nek schouders stress
Stresshormoon
Project burnout
Waar zit je middenrif?
Sternum ⎟ Gekneusd sternum
Trachea: anatomie luchtpijp
Strottenhoofd anatomie

🍃 Laat je hieronder een berichtje achter?

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Longverzorging via de online Buteyko cursus

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Op jouw moment te volgen en in eigen tijd.
1 op 1 coaching is inbegrepen.
€ 197,-
Meer info

Individuele Buteyko cursus

Dit is de fysieke, offline variant.
Wordt gegeven in de stad Utrecht.
Tarief € 375,-.
Info, of aanmelden:
info@gezondeademhaling.nl.

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.