info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Vakantieziekte voorkomen en tips voor een goede reis

De zomervakantie komt eraan. Wellicht kijk je daar ook naar uit. Helaas kan niet iedereen daar evenveel van genieten. Volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft 1 op de 5 Nederlanders last van vakantieziekte. Bijna eenzelfde aantal reizigers had te maken met gezondheidsklachten van een reisgenoot.

Vakantieziekte

Volgens Ad Vingerhoets, hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, is het ziek worden in de vakantie zeker geen toeval. Het zijn vaak dezelfde mensen die last krijgen van griep, of koorts. Gesnotter, keelpijn en hoofdpijn.

Vakantieziekte verklaart vanuit de Buteyko therapie.

Als Buteyko ademtrainer kan ik vakantieziekte hier in het kort verklaren. Tijdens een vakantie kun je eindelijk ontspannen waardoor opgebouwde afvalstoffen (waaronder toxines) het lichaam kunnen verlaten. Daarbij is er sprake van een normale reinigingsreactie van het lichaam. Dat maakt dat je je een dag, of langer ziek kunt voelen. 

Herken je jezelf hierin en heb je hier steeds last van als je op vakantie gaat? Dan betekent dit waarschijnlijk dat je te gespannen op vakantie gaat. Probeer dit jaar eens een maand voor je vakantie meer ontspanning in te bouwen in je dagelijks leven. In het weekend, maar ook doordeweeks. Waar word je ontspannen (en happy) van?

Vakantieziekte voorkomen: Buikademhaling om afvalstoffen af te voeren.

Via een ontspannen buikademhaling als gewoonte kun je 24 uur per dag optimaal afvalstoffen afvoeren. Dat helpt om vakantie ziekte te voorkomen. Deze video om je middenrif te ontspannen kan daarbij helpen. Om van buikademhaling een gewoonte te maken is wel meer training nodig, maar hier kun je mee beginnen.

Met de auto op vakantie.

Zo’n rit naar het buitenland kan best zwaar zijn. Probeer zoveel mogelijk in een rechte zithouding te zitten en zorg er (bv met kussens) voor dat je in de auto voldoende ondersteuning voor je nek en onderrug hebt. Zodra je houdingsklachten krijgt ga je waarschijnlijk ook verkeerd ademen en dat wil je voorkomen. Hierbij een video met een oefening die helpt om je schouders te ontspannen.

Vliegreizen

Tijdens vliegreizen valt het me steeds weer op hoeveel mensen snotteren, niesen en hoesten. Als Buteyko ademtrainer zie ik dat deze klachten met de ademhaling te maken hebben. Om dat te bevestigen observeer ik of dat klopt. Steeds zie ik hetzelfde;

– Er wordt door de mond geademd.
– Er wordt hoog geademd, via de borst.
– Er wordt veel gezucht en diep geademd.

Tips om je vliegreis aangenaam door te komen:

  • Rustig praten, save your breath. Relax. Gezellig praten kan, daar is alle tijd voor tijdens een vliegreis. Dit kan een hoop energie schelen.
  • Minder eten dan normaal. Ik merk dat dit voor mij goed werkt. Wellicht heb jij daar ook wat aan. Je kunt ook proberen om te vasten tijdens een vlucht.
  • Veel water, geen alcohol
  • Die airco kan behoorlijk fris zijn. Vliegen kan een lange zit zijn waardoor je last kunt krijgen van een koude nek. Dat wil je voorkomen. Gebruik dus die kleedjes en trek genoeg lagen kleding aan. 

Passagier onwel in het vliegtuig.

Toen ik begin dit jaar van Thailand terugvloog werd er iemand onwel. In het vliegtuig werd er een oproep voor een dokter gedaan. Ik ben geen arts, maar weet wel dat mensen die onwel worden in paniek kunnen raken. Ik trof een jonge vrouw aan die heel paniekerig aan het ademen was. Er was een dokter bij die ter plaatse eigenlijk weinig kon doen.

Wat hij wel had kunnen doen was haar geruststellen en helpen om de ademhaling onder controle te krijgen. Ik wilde helpen maar wist dat ik in die situatie niet in korte tijd de dokter, stewardess en de vrouw in het engels kon overtuigen van de Buteyko methode. Forceren zou een tegengesteld effect gehad hebben. Bovendien had ik zelf al een hele lange reis achter de rug.  Dat was nou zo’n moment dat ik het jammer vond dat de Buteyko therapie nog niet bekend genoeg is onder dokters.

Noodgevallen

De Buteyko Methode kan in verschillende noodsituaties uitkomst bieden. Hier heb ik het bijvoorbeeld over  hyperventilatie tijdens reanimatie. Ook bij een astma aanval kan de Buteyko methode helpen.

Wat jij hiermee kunt.

Mocht je in zo’n situatie terechtkomen, (zonder dat er dokters, of cabinepersoneel tussen zit) probeer de persoon dan eerst gerust te stellen terwijl je achterhaalt wat er aan de hand is. Geef ook continu de instructie om rustig via de neus te blijven ademen. Deze eenvoudige adviezen kunnen heel effectief zijn. Als je hier vragen over hebt hoor ik het graag.

Ontspannen ademhalen is een stukje vakantie dat je altijd in je kunt dragen. Ook als je weer terug bent. Wellicht is het een idee om de online Buteyko training op vakantie te volgen? Bijvoorbeeld lekker aan het strand, of wanneer je even rust neemt in het hotel. Je kunt ook de personal Buteyko training volgen voordat je op vakantie gaat. 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AANMELDEN GRATIS ONLINE TRAINING

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

INDIVIDUELE CURSUS
3 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
Inclusief werkboek / ebook / videomateriaal
€ 375,-
Meer info

ONLINE BUTEYKO CURSUS
€ 197,-
Meer info

Groepscursus

18 januari 10:30 – 13:30
25 januari 10:30 – 13:30

€ 300,-
Aanmelden / info
info@gezondeademhaling.nl

Ik schrijf een boek over de Buteyko therapie.

Buteyko boek

Buteyko boek