Druk op maag benauwd, maag drukt tegen longen

Druk op maag benauwd. Benauwd zijn en een druk op de maag voelen kan verschillende redenen hebben. Hier worden er drie besproken.

Druk op maag benauwd

Druk op de maag benauwd, te veel (emotie) eten

Wellicht een voor de hand liggende reden: Als je te veel eet ontstaat er een druk op de maag. Om dat te voorkomen is het van belang te signaleren wanneer je vol zit. Ofwel wanneer wanneer je verzadigd bent.

Dat is niet altijd even gemakkelijk want het gevoel van verzadiging  is eenvoudig te verstoren via externe prikkels. Als je weinig aandacht besteed aan het eten zul je minder snel merken wanneer je verzadigd bent.  Zo wordt er tijdens een sportwedstrijd ongemerkt meer bier en chips genuttigd dan als je aan de eettafel zou zitten. Dit verschilt overigens wel per persoon.

Mindful eten helpt te herkennen wanneer je verzadigd bent. Daarbij kun je het woord T.A.S.T.E. als ezelsbruggetje onthouden. Je eet namelijk mindful wanneer je:

  • de Temperatuur van het eten voelt.
  • De Aroma van de voeding ruikt.
  • De Smaak proeft.
  • De Textuur van de voeding waarneemt.
  • Het Ervaren van de voeding toelaat

Mindful eten is eigenlijk een nieuwe tijds woord voor gewoon rustig je maaltijd nuttigen. Bij voedingsadvies wordt vaak aan de voeding zelf gedacht. Een voedingsadvies van leefstijlcoaches is de tafel dekken en taste toepassen. Dit is een eenvoudig advies, maar doe je dit ook?

Het kan ook zijn dat je de verzadiging op zich wel voelt, maar dat je uit emotie toch door blijft eten. Dan kan het goed zijn om het blogartikel emotie eten de baas te lezen.

  • Buteyko online cursus

    Online longverzorging cursus

     197,00
    Add to Cart

Religie en voeding ⎟ Druk op de maag benauwd

In religieuze boeken kunnen dingen staan waar je het niet mee eens bent. Er kunnen ook dingen in staan die heel wijs zijn. 

Omdat het nu Ramadan is moest ik denken aan een tekst die ik eens tegenkwam. Het komt uit een Hadith (overlevering van het leven van de Profeet) van de islam: “Geen mens vult een erger vat dan zijn maag. Een paar happen zouden voor de zonen van Adam voldoende zijn om zijn rug recht te houden, maar als hij meer moet eten, laat hem dan één derde (van zijn maag) met zijn voedsel vullen, één derde met zijn drinken en laat hem één derde leeg laten om gemakkelijk te kunnen ademen.”

Hoewel je niet kan meten hoeveel voeding er in de maag zit is dit voor de beeldvorming een duidelijk voorschrift. De belangrijkste boodschap is dus matigen met eten. Dit wordt ook uitgedragen in het Christendom en verschillende andere religies. Dit is universele wijsheid.

Druk op de maag benauwd, obesitas

Iemand met veel overgewicht krijgt het om verschillende redenen sneller benauwd bij het gaan zitten. Tijdens het staan en lopen is dat extra gewicht natuurijk zwaar om te dragen. Dat kan al benauwdheid veroorzaken. Vervolgens raakt de maag en middenrif bekneld bij het gaan zitten. Dat bemoeilijkt een ontspannen ademhaling via het middenrif wat borstademhaling in de hand wekt. Borstademhaling als gewoonte = chronische hyperventilatie en een symptoom daarvan is een benauwd gevoel. 

Borstademhaling als gewoonte veroorzaakt het overbelasten van de ademhalingsspieren die verboden zijn aan het borstbeen. Zo ontstaat het welbekende gevoel van een druk op de borst. Als je dan ook nog eens de overtuiging hebt dat diep ademen goed is dan zorg je voor een nog grotere overbelasting van die spieren. Maar niet alleen dat, door diepe ademen blaas je ook te veel koolzuurgas uit.

Koolzuurgas is een natuurlijk ontspanner van o.a. de bloedvaten. Een tekort daarvan speelt o.a. een rol in het ontstaan van een hoge bloeddruk. Bij iedere inademing adem je 0,04% koolzuurgas in. Bij iedere uitademing adem je tussen de 4 en 6% koolzuurgas uit. Als je veel diep ademt dan raak zal de hoeveelheid koolzuurgas tot onder de medische norm dalen.

Bovendien is het zo dat bij medisch gezien lage hoeveelheden koolzuurgas de ademfrequentie omhoog gaat. Dat veroorzaakt op zijn beurt weer overspanning van het middenrif, de spieren aan het borstbeen en zelfs de ademhalingsspieren in de nek.

Een grote wens van mij is om ooit iemand met obesitas te begeleiden naar een normaal gewicht. Waarom: het is toch geweldig om iemand door zo’n verandering heen te begeleiden?

Druk op de maag benauwd, lichaamshouding

Eigenlijk is het voor de hand liggend en toch zijn er maar weinig mensen die hier aan denken. Lichaamshouding. Een rechte lichaamshouding voorkomt in ieder geval deels dat je een druk op de maag voelt.

Na het eten op de bank  hangen draagt niet bij aan een goede lichaamshouding. Daar komt het gebruik van mobiele telefoons, tablets en laptops nog eens bij. Dit zijn grote boosdoeners voor een rechte lichaamshouding.

Een verkeerde lichaamshouding leid tot muskoskeletale klachten, maar ook tot een verstoring van verschillende biochemische processen. Dat begint al met de ademhaling. Een verkeerde zithouding is namelijk een van de vele oorzaken van chronische hyperventilatie. Een symptoom daarvan is benauwdheid.

Dus begin met die schouders naar achter te gooien! 🙂

druk op maag benauwd

Hulp inschakelen

Het lichaam goed uitlijnen is een specialisatie. Daarmee bedoel ik het verkrijgen van een rechte lichaamshouding. Dit gebeurd via oefeningen waarbij het hele lichaam betrokken is. Daar is kennis van anatomie, trainingsleer en beweging voor nodig. Dat weet ik omdat ik ook opgeleid ben tot personal medical trainer en Yoga docent.

Naast een druk op de maag en benauwdheid kan een verkeerde lichaamshouding verschillende klachten aan het beweegapparaat veroorzaken. Dit kun je natuurlijk het beste voorkomen.

Ik hoor wel eens het volgende “ik moet meer op m’n lichaamshouding letten”, of “ik probeer bewust op m’n ademhaling te letten”. Het is natuurlijk positief dat je er in ieder geval mee bezig bent. Het is natuurlijk optimaal als je hier de juiste hulp voor inschakelt. 

Met een rechte lichaamshouding geef je middenrif ruimte. Dat is je belangrijkste ademhalingsspier waar je mee ademt. Een verkeerde lichaamshouding leidt tot muskoskeletale klachten, maar ook tot een verstoring van verschillende biochemische processen. Dat begint al met de ademhaling. Een verkeerde zithouding is namelijk een van de vele oorzaken van chronische hyperventilatie.

Chronische hyperventilatie kun je verhelpen via de Buteyko therapie. Als Buteyko therapeut bied ik daar een offline cursus voor aan. Je kunt ook de onderstaande online cursus volgen. Ik help je graag verder.

  • Buteyko online cursus

    Online longverzorging cursus

     197,00
    Add to Cart

Gerelateerde blogartikelen

Ademconditie test
Waar zit je middenrif?
Winderigheid
Buikvet verliezen via buikademhaling
Boeren, oprispingen en ademhaling
Symptomen pds vermindern via yoga

Wil je beter leren ademen?

Contact

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

OFFLINE 1 OP 1 BUTEYKO CURSUS
De cursus is nog steeds te volgen.
In de stad Utrecht.
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.