Waar zit je middenrif ? ⎜Ontspanningsoefeningen op VIDEO

Het middenrif is de belangrijkste ademhalingsspier die de mens in leven houdt. Deze spier wordt ook wel het diafragma genoemd. Dit is een koepelvormige spier en vormt de scheiding tussen de borst- en buikholte. Deze koepelvormige spier trekt naar beneden op de inademing. De buik zet dan een beetje uit om ruimte te maken voor het diafragma. Vandaar de benaming buikademhaling. Om de inademing trekt deze spier naar beneden en op de uitademing trekt het middenrif weer omhoog.

shutterstock 633058775

Middenrif: een ontspanningsoefening

Hieronder zie je een oefening die goed kan helpen om je middenrif te ontspannen. 

Ik was hier in Chiang Mai, Thailand. Daar ben ik naartoe gegaan nadat ik in India ben geweest. In India heb ik een Yoga opleiding gedaan. Ik wilde meer weten over Yoga ademhaling, dus heb toen gelijk een Yoga opleiding gedaan in het Yoga oord Rishikesh. Vervolgens ontdekte ik het woord Thaise Yoga Massage en belandde ik in Thailand. Goed, ik dwaal af, hieronder de oefening 🙂

 

Ik voelde voor het eerst m’n middenrif!

Dat vertelde een cursist me nadat hij de onderstaande oefening deed.

Onderrug klachten: eerst goed ademen

Rompspieren zorgen zorgen voor een goede balans en houding. De rompspieren houden je letterlijk overeind. Het diafragma is een rompspier en draagt bij aan het stabiel houden van de romp tijdens dagelijkse activiteiten. Het diafragma is o.a. bevestigd aan de ribben, maar ook aan de onderkant van je wervelkolom. Door een ontspannen diafragmatische ademhaling geef je stabiliteit aan je wervelkolom. Daarmee voorkom je een zere onderrug, of je creëert een voorwaarde voor herstel  daarvan.

Blokkade middenrif ⎢emotionele blokkade middenrif

Emoties beïnvloeden de ademhaling 1 en heftige emoties jagen de ademhaling aan. Dit geldt voor negatieve emoties, maar ook voor een aantal positieve emoties zoals enthousiasme of blijdschap. Tijdens een heftige emotionele periode ontstaat er vaak een hoge, gespannen borstademhaling.

Wanneer die emotionele periode achter de rug is kun je een gewoonte gemaakt hebben van die gespannen borstademhaling. Dat kan tal van “onverklaarbare spanningsklachten” veroorzaken die eigenlijk gewoon verklaarbaar zijn via deze  chronische hyperventilatie symptomen.

Energieknoop 

Onlangs verwoordde een cursist zijn gespannen middenrif als een energieknoop. Hij vertelde dat hij daar spanning van de laatste twintig jaar heeft opgeslagen. Dit kon ik begrijpen, want ik had daar ook vaak zo’n zeurend, onrustig gevoel had. Vlak onder m’n borstbeen en ik werd daar gek van. Maar met veel mensen moet je niet gaan praten in termen van een energieknoop. Voor velen is dat veel te vaag, of zelfs zweverig.

Vanuit de ademhaling is dit heel goed uit te leggen. Zodra je een stressvolle hoge ademhaling als gewoonte hebt dan voel je je continu onrustig. Als je je continu onrustig voelt dan kun je dat ervaren als het opstapelen van spanning. Continu stressvol ademen zet je bijna letterlijk jouw wereld op z’n kop. Je ademt dan immers omgekeerd zeg maar.

Vaak verergert die onrust dan ook naar nervositeit, angst, of zelfs paniekaanvallen. Dit hoeft overigens niet bij iedereen zo te zijn, bij sommige mensen slaat verkeerd ademen meer op lichaam dan op de geest. Dan ontstaan er bijvoorbeeld rugklachten, of problemen met de spijsvertering.

Emoties, een gespannen middenrif en stressvol ademen zijn met elkaar verbonden.

Een familielid van me had overigen ook zo’n gespannen middenrif. Zij was daarvoor naar een homeopaat gegaan. Ze vertelde dat hij op die plek had gedrukt en ze vervolgens begon te huilen. Al die emotie was daar opgehoopt en dat was een gevoelige plek geworden.

Buteyko Methode, Buteyko therapie, Buteyko ademhaling

Ik ben gespecialiseerd in de Buteyko therapie en help mensen daarmee van hun stressvolle ademhaling af. Dat leidt tot meer ontspanning in het middenrif en het verhelpen van spanningsklachten. Wellicht heb je nog niet gehoord van deze therapie. Om je verder te verdiepen kun je op Buteyko Methode kijken.

Note: Hiervoor had ik het over een stressvolle ademhaling. Dat is omdat veel mensen chronische hyperventilatie niet herkennen. Zodra je het hebt over stressvol hoog en via de borst ademen dan gaat er een lichtje branden. En dat is het primaire doel van m’n blogartikelen. Dat mensen gaan nadenken over het effect van verkeerd ademen / stressvol ademen op de gezondheid.

  • Buteyko online cursus

    Online Buteyko cursus

     247,00
    Bestel Nu!

 

  1. Exp Physiol. 2008 Sep;93(9):1011-21. doi: 10.1113/expphysiol.2008.042424. Epub 2008 May 16. Breathing rhythms and emotions. Homma I1, Masaoka Y.

Wil je beter leren ademen?

Contact

2 Comments

Susanne

19 november 2018 om 1:18 pm

Kan ik met Buteyko ademhaling mijn hoge bloeddruk verbeteren?

    admin

    19 november 2018 om 4:11 pm

    Beste Susanne,

    Onlangs hoorde ik nog van een cursist dat ze haar bloeddruk met 20 punten heeft weten te verlagen.

    Met de informatie die je geeft is dat in jouw situatie niet te beoordelen.
    Ik kan je wel aanvullende informatie geven;
    https://www.gezondeademhaling.nl/hoge-bloeddruk/

    Of neem contact op; 06-52519537 / info@gezondeademhaling.nl

    Groet,
    René

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 247,-
Info en aanmelden

OFFLINE 1 OP 1 BUTEYKO CURSUS
Locatie: Utrecht
 € 375,-
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl
Meer info

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.