info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk is wereldwijd de belangrijkste te voorkomen oorzaak van een vroegtijdige dood. In Nederland heeft ongeveer één op de drie personen een hoge bloeddruk. Vaak blijft dat onopgemerkt, want de bloeddruk wordt niet regelmatig gemeten. Ook de symptomen worden vaak niet herkend. Bij een aanhoudende bloeddruk kunnen de symptomen duidelijker worden. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, niet goed kunnen zien, kortademigheid, pijn op de borst, en misselijkheid. Een hoge bloeddruk kan leiden tot aderverkalking, een hartaanval, beroerte, nierfalen, of een vergroot hart.  

Je ademhaling kan helpen bij het verlagen van je bloeddruk. Daar lees je straks meer over. Eerst vind je o.g.v. een omvangrijke en recente wetenschappelijke studie informatie die van belang is bij een hoge bloeddruk.

Levens besparen door het veranderen van de bloeddrukmeting

In de meest omvangrijke cohortstudie ooit op dit gebied, gepubliceerd in de New England Journal for Medicine, hebben 63.910 mensen hun hoge bloeddruk laten meten met behulp van traditionele methoden. 
Dezelfde groep mensen heeft afzonderlijk de bloeddruk laten meten via een ABPM. (Ambulatory Blood Pressure Monitor). Dat is een apparaatje op zakformaat waarmee de bloeddruk regelmatig geregistreerd werd over een periode van 24 uur. De ABPM werd thuis gedragen en voerde om de 20 tot 30 minuten metingen uit.
Daarna hebben de onderzoekers deze groep over een periode van 10 jaar gevolgd.1.

Traditionele meting niet meer adequaat

In deze studie die mede werd duidelijk dat het meten van de bloeddruk met behulp van de ABPM 50% nauwkeuriger was dan de traditionele manier waarop de bloeddruk wordt gemeten. Het risico op het overlijden door een hoge bloeddruk was 50% accurater vast te stellen.

Gemaskeerde hoge bloeddruk en het witte jas Syndroom

Het gebruik van een ABPM om de bloeddruk thuis, tijdens dagelijkse activiteiten en tijdens de slaap te meten, betekent ook dat variaties in de bloeddruk die worden veroorzaakt door het gebruik van tradionele bloedmetingen (in het ziekenhuis / kliniek) nauwkeuriger kunnen worden gediagnosticeerd.

Voorbeelden van die variaties zijn gemaskeerde hypertensie2. Daarbij is de bloeddruk normaal tijdens de meting, maar stijgt vervolgens weer in het dagelijks leven. Bij het witte jas syndroom3 is er sprake van een verhoogde bloeddruk tijdens de meting, maar is weer normaal wanneer de persoon zich in de eigen omgeving bevindt. Dit gebeurd omdat mensen soms zenuwwachtig zijn wanneer de arts de bloeddruk opneemt.

Het witte jas syndroom kan leiden tot overmedicatie. Eigenlijk is er bij een hoge bloeddruk meestal sprake van overmedicatie, want bij 90% van de mensen ligt de oorzaak in hun leefstijl4.

Voor jou betekent een hoge bloeddruk ziekte. Voor farmaceuten betekent een hoge bloeddruk een verdienmodel. 

Risicofactoren voor een hoge bloeddruk

Risicofactoren voor een hoge bloeddruk zijn:

  • Te weinig beweging
  • Ongezond eten
  • Overgewicht en obesitas
  • Teveel alcohol
  • Slaapapneu
  • Hoog cholestrol
  • Diabetes
  • Roken
  • Chronische stress

Dat zijn er nogal wat. Naast Buteyko trainer ben ik ook leefstijlcoach. Ik kan je dus helpen om die verschillende risicofactoren te reduceren. Omdat mijn specialisatie ligt op ademhaling haal ik die uit het rijtje. Die is namelijk verbonden met de ademhaling en de andere risicofactoren.

Chronische stress = chronische hyperventilatie

Stel dat je in plaats van verkeerd te ademen (chronische hyperventilatie) gezond zou ademen? Dan adem je ontspannen, gelijkmatig, via je neus en buik. Je ademhaling is  onhoorbaar en nauwelijks zichtbaar. Dat is hoe we van nature horen te ademen. Deze ademhaling is moeilijk te verenigen met chronische stress.

Chronische stress wordt begrijpelijk zodra je begrijpt wat het met je ademhaling doet. Bij chronische hyperventilatie wordt er veel via de mond geademd. Vaak ongemerkt tijdens het zuchten bij stress, of puffen met warm weer, diep inademen tijdens gesprekken, of zelfs wanneer je gewoon op de bank zit.

Onlangs schreef een cursist me dat haar geliefde haar diepe mondademhaling na-aapt als wanneer ze tv kijken. Toen werd ze hier bewust van en heeft ze contact met me opgenomen.

Hoge bloeddruk en stikstofmonoxide

Bij neusademhaling wordt er stikstofmonoxide aangemaakt in de neuspassages. Stikstofmonoxide normaliseert de bloeddruk. Het herkent ook wanneer je bloeddruk normaal is zodat het niet verder zakt dan nodig is. Nitroglycerine is een stof in geneesmiddelen voor hartpatiënten. Nadat deze stof een aantal bewerkingen in het lichaam heeft ondergaan heeft het dezelfde werking als stikstofmonoxide. Je maakt beter gebruik van je natuurlijke aanmaak van stikstofmonoxide als je continu door je neus ademt.

Hoge bloeddruk en koolzuurgas

Je hebt ongeveer 100.000 km bloedvaten in je lichaam. Om die bloedvaten bevind zich glad spierweefsel. Koolzuurgas zorgt ervoor dat het gladde spierweefsel ontspant, zodat je bloed makkelijk kan stromen. Koolzuurgas is dus een vaatverwijder. Van die vaatverwijdende functie maak je gebruik als je op een gezonde manier ademt.

Verkeerd ademen leidt niet alleen tot spierspanning aan de oppervlakte van het lichaam. Het dringt diep door, tot in de bloedvaten.

Als je teveel (verkeerd) ademt als gewoonte verkrampen die bloedvaten. Zo ontstaat een hoge bloeddruk.  Het hart moet dan harder werken om het bloed door het lichaam te laten circuleren.

 

Koolzuurgas heeft een vaatverwijdende functie.

Koolzuurgas heeft een vaatverwijdende functie.

 

Via de Buteyko training leer je ademoefeningen en krijg je een aantal praktische leefstijladviezen. Bijvoorbeeld op het gebied van voeding, beweging en sport. Daarmee  hersteld je ademhaling richting de medische norm en kan je bloeddruk weer normaliseren. Vage klachten zoals benauwdheid, pijn op de borst en hoofdpijn kunnen verdwijnen. 

 

 

 

 

  1. Relationship between Clinic and Ambulatory Blood-Pressure Measurements and Mortality José R. Banegas, M.D., Luis M. Ruilope, M.D., Alejandro de la Sierra, M.D., Ernest Vinyoles, M.D., Manuel Gorostidi, M.D., Juan J. de la Cruz, M.Sc., Gema Ruiz-Hurtado, Ph.D., Julián Segura, M.D., Fernando Rodríguez-Artalejo, M.D., and Bryan Williams, M.D.
  2. J Clin Hypertens (Greenwich). 2007 Dec;9(12):956-63. Masked hypertension definition, impact, outcomes: a critical review. Papadopoulos DP1, Makris TK.
  3. White coat hypertension: improving the patient–health care practitioner relationship Briana Cobos, Kelly Haskard-Zolnierek, and Krista Howard
  4. Khan Academy

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

17280 keer meer ontspannen per dag

Test via deze video of je chronisch hyperventileert.

Oefening om je middenrif te ontspannen.

Symptomen chronische hyperventilatie

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.