Wat doe je ná het mediteren? 🧘

Onlangs had ik een prettig gesprek met een vrouw die op dit moment de online Buteyko cursus volgt. We hadden het o.a. over meditatie. Ze heeft namelijk ontdekt dat haar bloeddruk na het mediteren zo’n tien punten daalt. Dat is mooi, want ze heeft een hoge bloeddruk. In ons gesprek maakte ze een opmerking die de spijker op z’n kop sloeg. 

…”Ze leren je bij meditatie niet wat je daarna moet doen”…

Daarmee doelde ze op de ademhaling. Want ja, even mediteren is lekker. Maar wat gebeurd er daarna? Er wordt je niet geleerd wat een goede ademhaling voor de rest van de dag is.

Transcedente meditatie

Meditatie kan fijn zijn en helpen bij stress. Ik heb zelfs een paar jaar transcedente meditatie gevolgd. Ik heb daar destijds een cursus voor gevolgd. Daarbij deden we o.a. een ritueeltje met bloemetjes, vervolgens leerden we een mantra en hebben we een aantal keer gezamenlijk geoefend. Bij transcedente meditatie doen ze ook aan ‘hoppen’ in kleermakerszit. Dat heb ik overgeslagen, maar de rest vond ik wel geloofwaardig. Dat was ook wetenschappelijk onderbouwd. 

Meditatie verhelpt geen chronische hyperventilatie

Meditatie en mindfullness helpen om rustiger te worden, maar het her-trainen van automatische ademhalingspatronen is echt iets anders. Je leert in meditatie namelijk niet hoe je daarná het beste kunt ademen. Aan het einde van een yoga les wordt vaak een ontspanningsoefening, of een meditatie oefening gedaan. In die oefening wordt soms nog de intentie gezet om wat van die ontspanning mee de dag in te nemen. Mijn vraag zou dan zijn: “Hoe doe je dat dan? De Buteyko Methode biedt daar oplossingen in.

Als ik het zo uit m’n hoofd moet doen heeft misschien de helft van m’n cursisten wel aan Yoga, meditatie, of mindfullness gedaan. Ik zal een paar concrete voorbeelden geven.

Astma

Ik had een cursist met astma en burnout. Ze had al transcedente meditatie gevolgd en dat hielp bij haar burnout. Via de Buteyko Methode hebben we ervoor kunnen zorgen dat ze haar astma medicatie helemaal heeft kunnen afbouwen. Haar ademhaling was ook meetbaar verbetert, via de CP test.

Versnelde hartslag

Deze cursist, een drukke ondernemer, had ook transcedente meditatie gedaan. Ook doet hij regelmatig aan Yin Yoga. Ik ben overigens in India opgeleid tot Yoga docent. Daarom weet ik dat Yin Yoga een hele goede Yoga stijl is voor wie weinig energie, of een chronische aandoening heeft. Mijn advies daarbij zou zijn om instructies om diep te ademen, niet op te volgen. Ok, weer terug naar de cursist. Zijn primaire doel was om zijn versnelde hartslag omlaag te krijgen. Dat is gelukt sinds hij de Buteyko Methode is gaan toepassen. Via de oura ring hebben we dit meetbaar gemaakt.

Doe jij aan medatie, Yoga, of mindfullness?

Wil je ook na het beoefenen van deze disciplines rustig en ontspannen blijven ademen? En ook je gezondheid verder verbeteren? Dan is de Buteyko Methode zéker iets voor jou. Zelfs Yoga docenten zijn je voor gegaan.

Hier kun je zien wat je leert tijdens de online Buteyko cursus.

Gerelateerde blogartikelen

Astma en vermoeidheid
Hartoverslagen door stress

 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Longverzorging via de online Buteyko cursus

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Op jouw moment te volgen en in eigen tijd.
1 op 1 coaching is inbegrepen.
€ 197,-
Meer info

Individuele Buteyko cursus

Dit is de fysieke, offline variant.
Wordt gegeven in de stad Utrecht.
Tarief € 375,-.
Info, of aanmelden:
info@gezondeademhaling.nl.

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.