Wearables in de zorg ⎢bij chronische aandoeningen⎢Praktijkvoorbeelden

Wearables in de zorg: De huidige techniek biedt mogelijkheden voor nieuwe behandelmethoden bij chronische aandoeningen. Sinds 2017 werk ik fulltime als Buteyko therapeut en help ik mensen met chronische aandoeningen. In sommige situatie’s combineer ik mijn behandeling met nieuwe ontwikkelingen. Een nieuwe ontwikkeling is het gebruik van wearables in de zorg. Ssmartwatches, fitness trackers en apps bijvoorbeeld.

Bewustwording ⎢ wearables in de zorg

Ik denk dat mensen met chronische aandoeningen baat hebben bij deze technologische ontwikkelingen. Wearables leiden tot meer bewustzijn over  gezondheid. Iedereen weet wel dat gezond eten goed is voor de gezondheid. Relatief weinig mensen weten dat een gezonde ademhaling belangrijker is dan voeding, slapen en nachtrust bij elkaar. Je kunt namelijk 30 dagen zonder te eten. Zonder slaap en beweging houd je het ook wel even vol. Tien minuten zonder te ademen overleef je niet. De kwaliteit van de ademhaling is belangrijk.  Smartwatches, apps en fitness trackers helpen je om bewust te worden van de kwaliteit van je ademhaling. 

Wearables in de zorg ⎢Oura ring wearable

Bewustwording van de kwaliteit van de ademhaling kan ertoe leiden dat men gaat onderzoeken wat de Buteyko adem therapie inhoudt. Mensen die bij me komen hebben vaak al een wearable en apps geprobeerd, of Youtube video’s bekeken. Onlangs had ik iemand bij me met de Oura ring die verschillende gezondheidsfuncties in kaart brengt, – waaronder zijn ademfrequentie. De data van deze gadget gaf aan dat zijn ademfrequentie was afgenomen sinds het toepassen van de Buteyko Methode. Het was leuk om dat op deze manier concreet te kunnen zien.

Versnelde hartslag ⎢oura ring wearable

Met een wearable krijg je inzicht in je gezondheid. Op basis daarvan kun je besluiten nemen om je gezondheid te verbeteren. De cursist in de bovenstaande alinea had last van een versnelde hartslag. Daar wilde hij rust in aanbrengen. Dat is gelukt via de Buteyko therapie. In week 47 is hij de Oura ring gaan gebruiken. Tussen week twee en drie is hij de Buteyko therapie gaan volgen. Deze grafiek maakt zichtbaar dat zijn rusthartslag is gedaald sinds hij de Buteyko therapie volgt. Deze ervaring is consistent met de ervaring van andere cursisten. Dit zijn slechts de begin resultaten. Via de Buteyko therapie is meer mogelijk qua verbetering van de gezondheid.

Versnelde hartslag ⎢Buteyko Methode

Versnelde hartslag ⎢Buteyko Methode

Polar Vantage M Sporthorloge

Onlangs heb ik een activity tracker  van Polar gekocht. Zoals jullie weten ga ik voor de organisatie Right to Play de halve Marathon in Siberië lopen. Vanwege de weersomstandigheden wil ik me daar gedegen op voorbereiden. 

Wearables in de zorg ⎢
chronische vermoeidheid

De activity tracker gebruik ik ook voor m’n praktijk. Ik hoorde namelijk van een cursist dat haar huisarts het advies gaf om bij chronische vermoeidheid de hartslag onder de 130 seconden te houden. Om uitputting en vermoeidheid te voorkomen is het van belang om niet te hoog in je hartslag te zitten. De inspanningsfysioloog schrijft daar ook over in haar boek “Chronische vermoeidheid, nooit meer”. Dit boek raad ik aan om te lezen bij chronische vermoeidheid.

Opslomen ⎢wearables in de zorg

Opslomen is een term die in burn-out land gebruikt wordt. Het betekent dat je alle bewegingen van de dag langzaam en mindfull uitvoert. Met de data van een wearable kun je concreet invulling geven aan opslomen. Dat helpt om de energie in balans te houden bij burnout en chronische vermoeidheid.

Zelf testen ⎢wearables in de zorg

De vermoeidheid van iemand van iemand met burn-out is compleet anders dan een sporter die uitgeput is na een zeer intensieve training. Iemand met zware burn-out herstelt heel langzaam. De sporter is normaal gesproken binnen een paar dagen hersteld. Toch heeft iemand met burn-out, of chronische vermoeidheid iets gemeenschappelijk met de sporter. Om het herstel te bespoedigen is een lage hartslag van belang. Daarom train ik af en toe bewust heel zwaar en totdat ik uitgeput ben. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar dan ervaar ik tijdelijk een vermoeidheid die een beetje vergelijkbaar is met burn-out. Vervolgens houd ik met behulp van de smartwatch m’n hartslag lager dan normaal door op te slomen. Door het zelf te ervaren kan ik anderen beter leren om op te slomen. 

Hartritme variabiliteit, ademhalingsfrequentie, Rem slaap

Naast het meten van de hartslag meet de activity tracker ook hartritme variabiliteit, de ademhalingsfrequentie, REM slaap en meer. Daarmee kan de belastbaarheid van iemand beter bepaald worden om vervolgens een beweegprogramma af te stemmen. Dit wordt al gedaan bij topsporters. Deze metingen ook onderdeel zijn van een behandelplan bij burnout. Daarmee is te achterhalen wat werkt en wat niet. Dat maakt het mogelijk om gerichter leefstijl interventies in te zetten.

Wearables in de zorg ⎢Update cliënt met longfibrose

Inmiddels werk ik met een cliënt met longfibrose die tevens zuurstof gebruikt. Ze heeft dezelfde activity tracker als ik aangeschaft. Er is over nagedacht of dit horloge aansluit op haar behoefte. Nu kunnen we op basis van data leefstijl interventie’s gaan implementeren. Door de leefstijl te optimaliseren kan de leefkwaliteit stijgen. Dat geldt ook voor mensen met chronische aandoeningen.

1. Ik hoop van harte dat dit haar gezondheid verder gaat verbeteren.
2. Ik kijk ernaar uit om m’n bevindingen te verwerken in dit blogartikel.

Gerelateerde blogartikelen

Chronische hyperventilatie behandeling
Normale ademhalingsfrequentie
Oppervlakkige ademhaling gevolgen

 


Bij het openen van deze pagina in social media komt er een afbeelding tevoorschijn. Credits auteur: Background vector created by pikisuperstar – www.freepik.com

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Online longverzorging

Incl. 1 op 1 coaching
€ 197,-
Meer info

INDIVIDUELE BUTEYKO CURSUS
Fysieke offline variant
In de stad Utrecht
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.