Welk eten houdt je longen gezond?

Gezonde voeding voor longen. Onze voeding kan meer impact op onze organen hebben dan wij soms zelf beseffen. Door bepaalde voeding te nuttigen stimuleer je de conditie en kracht van je organen. Zo zijn er specifieke voedingsmiddelen die bijvoorbeeld een positief effect hebben op onze longen, welke we in dit artikel met je doornemen.

Gezonde-voeding-voor-longen

Gezonde-voeding-voor-longen

Gezonde voeding voor onze longen
Gezonde voeding voor longen

Diverse soorten voedingsmiddelen zijn gezond voor de longen, doordat ze bijvoorbeeld een zuiverende of ontstekingsremmende werking kennen. Naast deze voedingsmiddelen is er nog een essentiële substantie die noodzakelijk is voor een goede werking van de long: water.

Wist je dat onze longen voor zo’n 80% uit water bestaan?

Water drinken goed voor longen

Water kent diverse nuttige functies voor de longen; het zorgt ervoor dat verontreinigende stoffen die we inademen (denk aan luchtverontreiniging, uitlaatgassen e.d.) sneller verdund en afgevoerd kunnen worden.

Ook voorkomt voldoende water drinken irritatie aan de luchtwegen, water verdunt het slijm in de longen zodat ook dit sneller kan worden afgevoerd. Daarbij zorgt water ervoor dat de longen goed gehydrateerd blijven. Zoals bekend ademen wij ook vocht uit, denk maar aan het beslaan van een spiegel indien we er op uitademen. Hiermee verliezen we dus vocht uit de longen. Door voldoende water te drinken houd je het vochtpeil goed op orde in je longen.

Vruchten en hydratatie ⎜ Gezonde voeding voor longen

In het kader van hydratatie is het niet te onderschatten dat vruchten, zoals watermeloen en citrusvruchten, eveneens bijdragen aan de hydratatie en gezondheid van de longen. Ze zijn rijk aan water en bevatten tevens vitamine C, een krachtige antioxidant die de longfunctie kan ondersteunen. Bovendien is het belangrijk om voldoende volkoren producten en noten te consumeren. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels en vitamine E, die helpen bij het bestrijden van ontstekingen in de longen. Uiteindelijk is een gevarieerd en gebalanceerd dieet de sleutel tot een goede gezondheid, inclusief die van de longen.

Gezonde voeding voor de longen ⎜ gezonde voeding voor longen

Welke voeding kunnen we nemen voor het stimuleren en zuiveren van onze longen?

  • Bloemkool en Broccoli. Bij het eten van bloemkool en broccoli -is gebleken na onderzoek, bron: groentennieuws) komt het stofje sulforafaan vrij. Deze stof helpt bij het bestrijden van bacteriën in de longen.
  • Rood fruit. Rood fruit, zoals diverse soorten bessen, kersen, aardbeien en frambozen bevatten antioxidanten. Dit zijn geweldige helpers voor het ondersteunen van de long gezondheid.
  • Groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool bevatten eveneens antioxidanten en helpen de longen te ondersteunen.
  • Tomaat bevat antioxidanten, wat bevorderlijk is voor de longen.
  • Ook al bestaan komkommers voor ruim 95% uit water, gelijktijdig bevatten zij tal van gezonde stoffen en vitaminen en hydrateren zij het lichaam en dus de longen.
  • Vette vis. Vette vis helpt op velerlei gebieden je lichaam en je longen te ondersteunen dankzij de aanwezigheid van omega 3 vetzuren, die een ontstekingsremmende functie kennen. Zet daarom vis gerechten vaker op je menu. Gefrituurde voeding en voeding op toastjes kan de ademhaling echter verzwaren. Dit als gevolg van het frituren en het feit dat toastjes bewerkte voeding zijn. Bewerkte voeding brengt de ademhaling in de war. Daarnaast rapporteren Buteyko therapeuten dat er cursisten zijn waarvan de ademhaling sterk reageert op niet gefrituurde vis. Daarom is het belangrijkste om op te letten hoe je ademhaling reageert op voeding in het algemeen, waaronder vis. Juist omdat de reactie op voeding zo van persoon tot persoon kan verschillen.
  • Gember heeft een ontstekingsremmende werking en kan helpen bij het bevorderen van een gezonde ademhaling en het verminderen van symptomen van astma.
  • Kurkuma bevat de stof curcumine, die een ontstekingsremmende werking heeft. Ook deze stof draagt bij aan het verminderen van ontstekingen in de longen en het verbetert de ademhaling.

    Meer info over voeding, waarover voeding voor de longen. Zie voorgaande link.

Tot slot

Voldoende beweging in de buitenlucht is goed voor de longen. Je longen functioneren beter door te sporten of stevig door te wandelen in de buitenlucht. Naast deze activiteiten zijn er verscheidene longtrainers verkrijgbaar. Er bestaat bijvoorbeeld een apparaatje met balletjes erin dat helpt om slijm in de luchtwegen los te maken.

Hoewel dat mogelijk een goede aanvulling kan zijn is mijn advies om eerst te achterhalen of je binnen de medische norm ademt. Dat kun je via deze ademconditietest achterhalen.

Over René, Je Buteyko ademtherapeut

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ONLINE CURSUS

Incl. 2 uur 1 op 1 coaching
€ 247,-

Info en aanmelden

OFFLINE 1 op 1 CURSUS 

Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl
Offline begeleiding en coaching

Locatie: Utrecht

 € 375,-

Meer info

VERGOEDING: vraag het je werkgever via dit formulier.

KORTING bij samen volgen cursus

Offline 1 op 2 cursus
€100,- korting p.p.
Locatie: Utrecht

Contactgegevens

René van den Heuvel
H.j. Schimmelstraat 63
3532 TB Utrecht
info@gezondeademhaling.nl
+31 652519537