info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Adembrief: Spreken in het openbaar en ontspanningstechnieken.

Wie de gratis online minitraining bij me gevolgd heeft stuur ik regelmatig een adembrief. Daarin heb ik het over ademhaling en onderwerpen die gerelateerd zijn aan ademhaling en ontspanning. Hieronder zie je zo’n adembrief met als onderwerp: “spreken in het openbaar”.

Beste geïnteresseerde (je naam),

Hoog ademen

Ga jij hoog ademen wanneer je voor een groep moet spreken? Dan wil ik een ervaring met je delen over spreken in het openbaar. Daar kun jij ook wat aan hebben. Aan het eind van deze adembrief som ik de tips op waar je waar je wat aan kunt hebben.

Verfrissend voor mezelf en hopelijk ook voor anderen

Dus gister volgde ik een longrevalidatie cursus en bij aanvang deden we zo’n voorstelrondje. Deze keer gaf ik daar m’n eigen draai aan. Toen ik aan de beurt was zei ik namelijk: 

“Ok, ik ga het een beetje anders doen dan jullie gewend zijn”. 

Ruimte maken en je intentie uitspreken

Ik wilde mezelf pitchen voor de groep. Geen onnodige bescheidenheid meer. Mijn plan was om de ruimte te nemen. Als Buteyko therapeut was ik de enige beoefenaar van een complementaire geneeswijze en ik vind dat de reguliere zorg daar kennis mee moet maken. 

Daarom moest ik mezelf neerzetten. Mijn intentie met deze longrevalidatie cursus is om m’n cursisten beter te begrijpen, maar ook om meer de aansluiting te vinden met de reguliere zorg. Dat sprak ik uit.

Dat ging goed en de woorden kwamen er prima uit. Ik weet dat dit goed ging door m’n ervaring met verschillende ontspannings- en ademhalingstechnieken. Dat maakt me geen spreker zoals Barack Obama, maar het helpt wel! Ook weer in deze situatie.

Onverwacht hulp krijgen

Het mooie was nog dat de docent me zijn microfoon-opspeld-ding aanbood. De boodschap die daaruit te halen was is dat je soms onverwacht hulp krijgt als je uit je comfort-zone stapt.

Op gelijke voet

Tijdens de longrevalidatie cursus merkte ik trouwens op dat ik op het gebied van longziekten minstens evenveel kennis en ervaring heb dan de andere fysiotherapeuten en manueel therapeuten in de cursus. Dat vermoeden had ik al, maar het was goed om dat bevestigd te hebben. 

Mogelijk relevante tips

Goed, ik hoop dat je wat uit m’n geklets haalt. Daarom hieronder een samenvatting:

  • Ga ervoor als je iets echt wilt. Daarvoor moet je soms jouw ruimte nemen.
  • Probeer tijdens het spreken in het openbaar eens uit hoe het is wanneer je langzaam beweegt, je richt op ontspanning en kalm blijft ademen.
  • Probeer eens uit je comfort zone te stappen. Zo kun je groeien op verschillende gebieden in je leven. Er wordt vaak gedacht dat je daar allerlei spannende dingen voor moet doen, maar dat kan ook via ademtechnieken. Mijn cursisten stappen bijvoorbeeld op een laagdrempelige manier uit hun comfort zone. Ze leren namelijk beter te ademen bij ziekte. Dat kan soms even moeilijk zijn, maar het leidt wel tot een verbeterde gezondheid.

De adembrief van morgen

Morgen krijg je meer concretere en praktische tips dan vandaag. In de adembrief van morgen vertel ik je waar je op moet letten bij het kiezen van een goede Buteyko therapeut die bij jou past.

Als je benieuwd bent naar mijn diensten als Buteyko therapeut kun je hieronder meer informatie vinden:
Personal Buteyko training, of de
Online Buteyko training.

Ontspanning en adem gewenst,
René van den Heuvel

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Test om hyperventilatie vast te stellen.

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)

17280 X meer ontspannen per dag.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.