info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Vergaderen: conserveer je energie, met je innerlijke wifi.

Vergaderen op het werk.

Laat ik beginnen met een positieve noot over vergaderen. Het kan heel zinvol zijn om met elkaar te bespreken wat er allemaal gaande is. Vergaderen kan prettig zijn, verhelderen, overzicht bieden en tot nieuwe inzichten leiden. Daar krijg je energie van. Voelt goed.

Vergaderen kan ook heel saai zijn. Soms zitten er negatieve mensen tussen (of dat voelt zo), er wordt niet altijd goed naar elkaar geluisterd, soms zijn de deelnemers langdradig, of er is iemand die een punt moet maken. Dan kan vergaderen vermoeiend worden.

Zelf management tijdens het vergaderen.

Heb jij het gevoel dat je energie wegtrekt tijdens een vergadering? Dat hoeft niet zo te zijn. Of in ieder geval niet in de mate waarin je dat ervaart. Via m’n ademtrainingen leer ik mensen hun energie te behouden, ook tijdens het vergaderen. Onlangs vertelde een cursist dat ze dit al was gaan doen. Tijdens een vergadering hielt ze namelijk continu een beetje aandacht op haar ademhaling. Daardoor was de vergadering minder vermoeiend.

Synchronisatie tussen buitenwereld en binnenwereld.

In een voorgaande ademsessie had ik haar uitgelegd dat er een betere synchronisatie ontstaat tussen je binnenwereld en de buitenwereld, als je afstemt op je ademhaling.

Daar vertelde ze over. Het werd makkelijker om aan te haken bij gespreksonderwerpen waar ze op wilde reageren. Gespreks onderwerpen die ze minder belangrijk vond kon ze laten gaan. Dat betekent niet dat ze zich daarvoor afsloot. Door wat aandacht te houden op je ademhaling blijf je beter in contact met jezelf én met de buitenwereld.  

Dat bedoelde ik met een verbeterde synchronisatie tussen de binnenwereld en buitenwereld. We kunnen overal connected zijn met wifi, social media etc, maar waar zijn we als we geen connectie met onszelf hebben? Weten we dan nog waar we mee bezig zijn? Wat belangrijk voor ons is? 

Praktisch en toepasbaar.

Er zijn veel verschillende manieren om het vergaderen prettiger te laten verlopen. Met wat hiervoor beschreven is kun je zelf beginnen. Je bent daarin niet afhankelijk van anderen en je hebt er geen spullen, of nieuwe werkwijzen voor nodig.

Kalmer tijdens het leiden van een meeting.

M’n cursist vertelde ook dat ze een meeting geleid had. Door continu wat aandacht te houden op haar ademhaling deed ze dat veel rustiger. Ze zei bijvoorbeeld dat ze zich veel minder aan iemand irriteerde dan normaal. Wanneer je wat aandacht op je ademhaling houdt ga je neutraler in het leven staan. Je wordt objectiever, vrediger, rustiger. Verwacht niet dat je in een Dalai Lama transformeert, maar het helpt. Meer dan een beetje.

Buteyko training als tool voor stress management.

In dit blog artikel heb je gelezen over verschillende toepassingen van ademtraining voor stress management. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. 

Toch zou ik de Buteyko adem training niet aanraden als je al redelijk gezond bent. Ik richt me op mensen die ziek zijn. Die zijn het meest gemotiveerd om de Buteyko methode echt toe te passen. Daarom werk ik bij voorkeur met hen. De Buteyko adem methode kan overigens ook effectief ingezet worden tijdens een reintegratie traject.

In dit voorbeeld heb je een paar eenvoudige effecten van ademtraining gelezen in het kader van stress management. De Buteyko adem methode heeft nog meer te bieden om te herstellen van ziekte.

Wil je de Buteyko Methode leren?

Dan kun je de online Buteyko training volgen. Hierbij een VIDEO om een indruk te krijgen van de online Buteyko training: Als je meer persoonlijke begeleiding wilt kun je overwegen om de personal Buteyko training te volgen.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Test om hyperventilatie vast te stellen.

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)

17280 X meer ontspannen per dag.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.