info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Trauma: het mechanisme en praktische aanpak tijdens cursus

Het lichaam weet heel goed hoe het zichzelf kan helen, maar ook hoe het zichzelf kan beschermen. Daar gaat het vandaag over – de beschermingsreactie als gevolg van trauma. Mijn cursisten vertellen me soms dat ze een traumatische ervaring meegemaakt hebben. Soms vertellen ze daar inhoudelijk over.

Bijvoorbeeld:

  • De jongen waarbij chronische hyperventilatie ontstond
    vanaf de dag dat hij op het voetbalveld hoorde dat zijn
    oom was overleden.
  • Iemand die hulp bood bij een neergestort vliegtuigje
    waar een overleden man in zat.
  • Een spoedopname in het ziekenhuisopname.
  • Een herinnering aan door het ijs zakken als kind.

Dit soort trauma’s kunnen een schokreflex veroorzaken waardoor je in respiratoire overdrive (hyperventilatie) schiet. Het is belangrijk om te begrijpen waarom de ademhaling dan ontregeld en wat er dan precies gebeurd. In een dergelijke situatie is er dus sprake van een trauma . Er ontstaat een schrikreflex, respiratoire overdrive en GEHEUGEN dat dit ademhalingspatroon in stand houdt.

De ademhaling heeft namelijk een verbinding met delen van het brein:

  • Die reacties van het ruggenmerg activeren.
  • Die gaan over besluitvorming.
  • Die geassocieerd zijn met geheugen

Het GEHEUGEN van vergelijkbare ademhalingsreacties veroorzaakt angst. Deze angst wordt vervolgens verder geactiveerd door spinale reflexen. Uit zelfbescherming creëert het lichaam dan een zelfbescherming reactie. Zodra de reflex-actie wordt geactiveerd reageert het lichaam met een verhoogde ademhaling.

Relatie trauma en symptomen chronische ziekte

Een verhoogde ademhaling als gevolg van een opgelopen trauma kan leiden tot chronische hyperventilatie. Misschien voel je zelf al dat je niet helemaal lekker ademt. Dan zul je jezelf waarschijnlijk herkennen in de symptomen van symptomen van chronische hyperventilatie. Deze symptomen worden vaak toegerekend aan een ander ziektebeeld terwijl de werkelijk oorzaak chronische hyperventilatie is.

Om chronische hyperventilatie te verhelpen is het van belang om de traumatische ervaring te identificeren en om te begrijpen waarvoor deze angst reactie je probeert te beschermen. Dat begrip kan je helpen om rustig en ontspannen te ademen als gewoonte en om een paniekreactie eerder los te laten.

Ervaring cursist

Dat is dus precies de ervaring van een cursist. Ze deed vanmorgen melding van het feit dat ze tijdens een ademoefening ineens de terugblik van haarzelf zag als meisje van acht dat door het ijs zakte. Na dat inzicht gingen de ademoefeningen gelijk een stuk beter. Ze had dus de traumatische ervaring weten te identificeren en kan het daardoor ook makkelijker weer loslaten.

De herinnering ontladen

Zodra er weer geademd wordt volgens de medische parameters voor een gezonde ademhaling zal de afstand tot herinneringen in het verleden groter worden. De herinneringen zijn er nog, maar die worden als het ware steeds kleiner en minder van invloed op je leven. Je vergeet het niet, maar je neutraliseert de emotionele lading. 

Praktische omgang met trauma in de Buteyko cursus

Tijdens een Buteyko cursus hoef je niet alles te vertellen over de inhoud van een trauma. Als je dat wilt probeer ik daar ruimte voor te maken in de   cursus. Als ik weet dat er sprake is van een trauma stem ik de cursus meer op je af. Dan richten we ons bijvoorbeeld meer op ontspanning. Ook de oefeningen waarbij luchthonger wordt opgewekt zal ik dan beter op je kunnen afstemmen.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Test om hyperventilatie vast te stellen.

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)

17280 X meer ontspannen per dag.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.