info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Stress en burnout

Om ons bewuste denken goed te laten werken hebben we een optimale overdracht nodig van elektrische signalen tussen de zenuwcellen. Daarvan is sprake als er  genoeg zuurstof in de weefsels van de zenuwen aanwezig is. Logica, besluitvorming, onderscheidingsvermogen, redeneren, concentratie, geheugen en vele andere vermogens werken dan zoals het bedoeld is.

Bij een tekort aan zuurstof ontstaat er stress op je zenuwcellen. Hierdoor kun je eerder geïrriteerd raken en ben je vatbaarder voor andere sterke, niet productieve emoties. Een tekort aan zuurstof zorgt ook voor een overactief brein en maakt je spieren onnodig gespannen. Een overactief brein en gespannen spieren dragen weer bij aan een slechte nachtrust. Ook dat verergert stress weer. Tegenwoordig ademen de meeste mensen te veel (in frequentie en volume). Daardoor maakt het lichaam meer melkzuur aan dan het kan verwerken. Er ontstaan dan klachten die je vaak ziet bij chronische) vermoeidheid. Dan loop je al een tijdje gestressed rond. Later kan dat bijvoorbeeld leiden tot een hoge bloeddruk en hartkloppingen. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Daarnaast lijden steeds meer mensen aan een magnesiumtekort. Ook dat heeft te maken met teveel ademen. Verschillende mineralen, zoals magnesium worden minder goed opgenomen als er teveel wordt geademd. Een tekort aan magnesium kan o.a. leiden tot gespannen hoofd en nekspieren. Dit zijn veelgehoorde klachten bij stress en burnout. Vaak gaat dit gepaard met RSI klachten.

Als je teveel ademt (wat de meeste mensen doen) zul je ook te weinig koolzuurgas vast houden in je lichaam. En dat is nu net een stofje dat bij ongeveer 300 lichaamsprocessen betrokken is. Koolzuurgas is bijvoorbeeld een vaatverwijder. Je aderen raken verkrampt als je hier te weinig van in je lichaam hebt. Je hersenen krijgen dan minder glucose en zuurstof aangeleverd. Ook dat leidt tot allerlei stressgerelateerde klachten. Te weinig glucose in de hersenen kan overigens een oorzaak zijn van overgewicht, want er kan een behoefte ontstaan aan onnodig en teveel snacken.

brain-o2

Samenvattend: Stress ontstaat door de lichamelijke belasting van teveel ademen. Na het hertrainen van je ademhaling zullen vele fysieke klachten verdwijnen. Psychologische belasting is natuurlijk ook een oorzaak van stress, maar het zit hem in de belasting en belastbaarheid. Door het hertrainen van de ademhaling wordt je fysieke en geestelijke belastbaarheid verhoogd. Veel psychologische stressfactoren zullen verdwijnen. De psychische belasting die overblijft kun je dan meestal goed aan.

De adem is de brug tussen lichaam en geest. In de cursus die ik aanbied werken we daarom aan het hertrainen van de ademhaling. In het coachingsdeel (na de cursus) kun je kiezen om ook aan de psychische belastbaarheid te werken. Vanuit mijn ervaring als personal medical trainer kan ik daar meerwaarde in bieden. Maar we beginnen met de basis. Een rustige ademhaling.

hyperventilation-girl2

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Personal Buteyko training
4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko training
€ 197,-
Meer info

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)