Ontspannen leren ademen met mondkapje

Mondkapje benauwd: Sinds 30 september geldt er een dringend advies voor het dragen van een mondkapje. Inmiddels zijn veel mensen er echter achter gekomen dat een mondkapje benauwdheid, hoofdpijn, spanningsklachten en hyperventilatie veroorzaakt.

Mondkapje benauwd

Een uitleg is vaak niet nodig als men iets al ervaren heeft. Dat is nu precies het geval bij het mondkapje. Ik kan je een technisch verhaal vertellen over het ontstaan van deze benauwdheid. In je uitgeademde lucht zit namelijk ongeveer 100 keer meer koolzuurgas dan in de buitenlucht en je ademhaling wordt gereguleerd door koolzuurgas. Doordat je een deel van jouw koolzuurgas rijke lucht weer inademt ontstaan er onnodig veel ademprikkels. Dat veroorzaakt een gevoel van benauwdheid. Via de gratis online cursus ga ik daar dieper op in. Feit is dat je waarschijnlijk benauwdheid ervaren hebt tijdens het dragen van een mondkapje. En daar wil je misschien vanaf.

Gevolg benauwdheid ⎜Mondkapje benauwd

Het gevolg van deze benauwdheid is dat je overschakelt op mondademhaling. In eerste instantie lijkt het ademen dan makkelijker te gaan. Het grote probleem hiervan is dat we niet gemaakt zijn om in rust door de mond te ademen. Tijdens een acute stresssituatie? Ok. Maar niet in het alledaagse leven. Dan is neusademhaling de norm. 

Neusademhaling ⎜Mondkapje benauwd

Via mondademhaling ontneem je jezelf de juiste kwaliteit aan lucht. Je longen worden namelijk niet blij van de lage kwaliteit lucht via mondademhaling. De lucht wordt namelijk niet goed gefilterd van bacteriën, virussen en bacillen. Bovendien wordt de lucht niet bevochtigd en verwarmd zoals dat bij neusademhaling wel het geval is.

Mondademhaling veroorzaakt stressreactie ⎜Mondkapje benauwd

Een fysiologisch feit is dat mondademhaling een stressreactie in het lichaam veroorzaakt. Mondademhaling is namelijk verbonden met de bovenste longkwabben. Door onnodig veel via de mond te ademen wordt het sympathische zenuwstelsel over-geactiveerd. Dat kan chronische stress veroorzaken. Chronische stress verergert, of veroorzaakt chronische ziekten. Ook dat is geen nieuwe informatie. Het is van belang om deze informatie te vertalen naar de mondkapjes. Het begint met bewustzijn.

Stikstofmonoxide ⎜ mondkapje benauwd

Dokter Louis J. Ignarro was één van de nobelprijswinnaars voor de ontdekking van het molecuul stikstofmonoxide. Hij heeft er een boek over geschreven met als titel “no more heart disease”. Dit molecuul is een zeer belangrijk molecuul voor de gezondheid. Het helpt de bloeddruk te reguleren, om bloedverklontering te voorkomen en om cholesterol waarden in balans te houden. In de neusbijholten maak je stifstofmonoxide aan. Via neusademhaling kun je optimaal gebruikmaken van je natuurlijk aanmaak van het molecuul stikstofmonoxide. Op dit moment lopen er verschillende onderzoeken naar de mogelijke rol van stikstofmonoxide bij de bestrijding van corona.

Neusademhaling kun je leren

Als je overschakelt op mondademhaling met mondkapje dat ontstaat er de genoemde stress respons. Daarbij ontvangen je longen een lage kwaliteit lucht en maak je geen gebruik van je natuurlijk stikstofmonoxide aanmaak in de neusbijholten. Dat is te voorkomen door via de neus te leren ademen.

Rustig ademen maakt neusademhaling makkelijk.

Vergelijk maar het ademen van 12 liter lucht per minuut met zes liter per minut. Via de neus is het moeilijker om 12 liter te ademen vergeleken met zes liter. De reden daarvoor is dat de kleinere neusgaatjes ongeveer tweemaal zoveel weerstand geven aan de lucht. Stel dat je de helft ademt van wat je nu doet. Dan wordt neusademhaling moeiteloos. Met een kapje zal het misschien nog niet prettig zijn, maar het gaat wel een stuk makkelijker. 

Het gegeven voorbeeld is realistisch. Uit onderzoek blijkt dat er bij chronische hyperventilatie 12 liter lucht per minuut wordt geademd. Bij zes liter per minuut wordt er in termen van ademvolume conform de medische norm geademd. Wil je weten of er bij jou sprake is van chronische hyperventilatie. Dan vind je onderaan deze pagina een gratis online test waarmee je chronische hyperventilatie kunt vaststellen. Chronische hyperventilatie (verkeerd ademen) is de vorm van chronische stress waar weinig mensen bewust van zijn. 

Chronische hyperventilatie verhelpen

Via de Buteyko therapie kan ik je helpen om beter te kunnen ademen met een mondkapje. Mijn naam is René van den Heuvel en als één van de weinige Buteyko therapeuten in Nederland beoefen ik dit mooie vak fulltime. Je kunt de individuele cursus, of de online cursus bij me volgen. Ik help je graag verder met je gezondheid.

Gerelateerde blogartikelen

Chronische hyperventilatie test
Chronische hyperventilatie 
Hartkloppingen door stress
Hoge bloeddruk hyperventilatie

Er komt een afbeelding tevoorschijn als je deze afbeelding opent in social media. Deze is afkomstig van Designed by Freepik

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Longverzorging via de online Buteyko cursus

ONLINE BUTEYKO CURSUS
Op jouw moment te volgen en in eigen tijd.
1 op 1 coaching is inbegrepen.
€ 197,-
Meer info

Individuele Buteyko cursus

Dit is de fysieke, offline variant.
Wordt gegeven in de stad Utrecht.
Tarief € 375,-.
Info, of aanmelden:
info@gezondeademhaling.nl.

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.