info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Koude douche en gezondheid

Door Wim Hof (The ice man) heeft het nemen van koude douches bekendheid gekregen. Een koude douche kan vele gezondheidsvoordelen hebben. Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Je vindt hier informatie over;

  • De gezondheidsvoordelen. 
  • De wetenschappelijke onderbouwing.
  • Wennen aan een koude douche.
  • Veilig een koude douche nemen.

 

Gezondheidsvoordelen van een koude douche

Uit medisch onderzoek blijkt dat het regelmatig nemen van een koude douche de volgende gezondheidsvoordelen heeft;

  • Een verhoging van het aantal bruine vetcellen. Deze beschermen tegen het ouder worden en helpen bij het bestrijden van obesitas, diabetes en hartziekten.
  • Een aanzienlijke verminderde gevoeligheid voor pijn.
  •  Verbeterde slaap kwaliteit
  • Verbeterde tonus van huid en spieren
  • Activatie van het sympathische zenuwstelsel
  •  Verhoogde waarden van bèta endorfine in het bloed. De meeste mensen kennen dit hormoon van de “runners high”, van chocolade, of bij verliefdheid. Ook wordt er op een natuurlijke manier meer noradrenaline aangemaakt. Mensen met te weinig noradrenaline in hun lichaam zijn over het algemeen depressief.
  • Elektrische stimulatie van de zenuwuiteinden van het brein. Het bewijs is nog niet sluitend, maar ook dit zou depressie tegen kunnen gaan.
  •  Vermindering van urine zuur in het bloed plasma. (teveel urinezuur in het lichaam speelt een rol bij het ontstaan van jicht.
  •  Remming van het metabolisme van purine. (Teveel purine in het lichaam  speelt ook een rol bij het ontstaan van jicht.
  •  Duurzame antioxidatieve aanpassing
  •  Verminderde uremische pruritus, ofwel jeuk als gevolg van uremie

Bruin vet

Concentraties van bruin vet zijn hoog in baby’s en kinderen. De bruine vetcellen nemen langzaam af wanneer we ouder worden. Er wordt onderzocht of bruin vet onderdeel kan zijn van een behandeling tegen obesitas, diabetes en andere ouderdomsziekten.

Een aantal dokters onderzoekt nu of de concentraties van bruin vet te verhogen zijn via medicatie. Natuurgeneeskundige dokters vinden dat we ons natuurlijk vermogen eerst moeten aanspreken om het aantal bruine vetcellen te verhogen.

Wetenschappelijke onderbouwing

  • Activation the sympathetic nervous system (Shevchuk, 2008)
  • Increased blood level of beta-endorphin and noradrenaline and increased synaptic release of noradrenaline in the brain as well (Shevchuk, 2008)
  • Electrical stimulation of peripheral nerve endings to the brain, which could result in an anti-depressive effect (Shevchuk, 2008)
  • Significant analgesic effect without noticeable side effects or causing dependence (Shevchuk, 2008)
  • Reduction in muscle soreness after running a marathon (Liang et al, 2001)
  • Improved quality of sleep (Onen et al, 1994)
  • Decrease of uric acid level in blood plasma (Brenke et al, 1994)
  • Inhibition of purine metabolism (Brenke et al, 1994)
  • Long-term antioxidative adaptation (Brenke et al, 1994)
  • Improved tone of the skin and muscles (Mergeay et al, 1990)
  • Reduction in uremic pruritus (a major problem for patients with end-stage renal isease) (Zucker et al, 2003)
  • Increase in brown fat cells, which protect from aging; fight obesity, diabetes, and heart disease(Kanzleiter et al,2005; Mattson, 2010).

Niet noodzakelijk

Dr. Buteyko en zijn collega’s zagen de  aanpassing aan koude (een koude douche nemen, een bad met koud water, jezelf dompelen in de sneeuw) als onderdeel van de Buteyko methode en het her-trainen van de ademhaling.
Nederlandse Buteyko therapeuten (waaronder ikzelf) benoemen het nemen van een koude douche wel bij hun cursisten. Het is echter geen “verplicht” / vast onderdeel van de Buteyko adem training.

Meer bloed naar de vitale organen.

Via koude stimulatie worden er verschillende fysiologische processen in gang gezet die helpen om ontspannen te ademen. Als je lichaam in aanraking komt met koud water trekken de aderen aan de oppervlakte van de huid samen. Hierdoor wordt er meer bloed aangeleverd aan al je organen. (hart, lever, hersens, nieren, etc.) Door regelmatig een koude douche te nemen wordt er dus meer bloed aangeleverd in je vitale organen. Dat zorgt voor een verbeterde werking van het immuunsysteem, betere slaap, spijsvertering en meer. 

Veilig een koude douche nemen

Hieronder lees je hoe en wanneer je veilig een koude douche kunt nemen.

    1. Meet voordat je een koude douche neemt de hoeveelheid zuurstof  in je lichaam. Dat kun je doen met behulp van deze ademtest. Deze test heet de controle pauze (CP). Ernstig zieke mensen hebben meestal een CP tussen de 1 en 10 seconden. Wanneer mensen de dood naderen wordt de ademhaling zwaarder. Tegelijkertijd daalt hun CP van 5, 4, 3, 2, en slechts 1 seconde vlak voor hun dood.
       
    2. Neem pas een koude douche zodra je CP 20 seconden is. Daarbij is het belangrijk dat je je goed voelt voordat je een koude douche neemt. Als je CP lager is loop je het risico op een infectie, griep, pijnlijke keel, verstopte neus, of andere negatieve symptomen.

      Als je al maanden, of jarenlang regelmatig een koude douche neemt (met een CP onder de 20 s) dan kun je daar rustig mee doorgaan. Het is natuurlijk nog beter om je CP te verhogen om een betere gezondheid en kwaliteit van leven te ervaren.

    3.  Warm eerst je botten en dieper liggende weefsels op met warm water als deze koud zijn als gevolg. Verlaag langzaam de temperatuur van warm naar koud.
    4. Als je het koude water al helemaal open hebt staan kun je beginnen met een arm. Vervolgens de andere. Dan beide. Vervolgens doe je de benen en dan de buik. Als laatste de schouders, die zijn het meest gevoelig.
      Probeer bij iedere koude douche je ademhaling op een natuurlijke manier kleiner en langzamer te maken. Wanneer dat went zal je gezondheid gaan verbeteren. Op een gegeven moment zul je tientallen seconden je adem kunnen inhouden terwijl je onder de koude douche staat.

    5. Zorg dat je 30-60 seconden onder de koude douche staat zodat de diepe weefsels gekoeld kunnen worden.
    6. Als je wisselt tussen warm en koud water eindig dan altijd met koud water.

Waarschuwing

    1. Neem niet direct een koude douche nadat je intensief hebt gesport. Wacht daar nog even mee, anders kun je flauwvallen. Neem ook geen koude douche wanneer je bloed glucose laag is, of snel na maaltijd. Je kunt het beste een koude douche nemen op een lege maag.

Koud douchen een beetje overdreven?

Vind je het idee van een koude douche nog steeds te heftig?
Dan kun je ook met lauw water douchen. Onderzoek toont dat er dan al sprake is van een aantal van de gezondheidsvoordelen.

Wanneer ik een koude douche neem.

Ik heb een tijdje dagelijks koude douches genomen. Dat was niet altijd prettig. Bijvoorbeeld wanneer je in de winter na een koude douche naar buiten gaat. In de winter switch ik dan ook van koud naar even lekker warm. Daarna switch ik weer naar koud, maar slechts een paar seconden. In de zomer douche ik vaak koud. Ook neem ik vaak aan het begin van de avond een koude douche. Dat is een goede oppepper en ik slaap er beter door.

Opdracht

Zorg dat je volgende keer, zoals je gewend bent, een warme douche neemt. Meet vervolgens vlak na het douchen je CP. Je zult waarschijnlijk zien dat je CP gedaald is. Dat kan een motivatie zijn om in ieder geval met wat minder warm water te douchen.

Beter leren ademen?

Veel mensen lijden tegenwoordig aan chronische hyperventilatie. Via de CP test ben je er wellicht achter gekomen of je chronisch hyperventileert. Wellicht herken je jezelf dan ook in de volgende symptomen. Als je beter wilt leren ademen kun je de online Buteyko training, of de reguliere Buteyko cursus volgen.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Test om hyperventilatie vast te stellen.

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)

17280 X meer ontspannen per dag.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.