info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Emotie eten en jezelf volproppen met lucht

Onlangs deed een cursist melding dat ze twee kilo is afgevallen. Vind ik netjes, ook al zijn daar vier weken overheen gegaan. Het was overigens niet haar bedoeling om af te vallen. Ze vertelde ook dat ze geen specifieke dingen heeft veranderd aan haar voeding. Ze is alleen iets bewuster gaan letten op wat ze eet. Afvallen kan een positieve bijwerking van de Buteyko adem methode zijn. Daar vertel ik hier wat  over en daarna gaat het vooral over emotie eten.

Eigen ervaring

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik acht kilo ben afgevallen toen ik de Buteyko Methode ben gaan leren. Ik weet niet precies in welk tijdsbestek. Gewichtsverlies was niet de reden waarom ik de Buteyko methode wilde leren, dus ik heb dat niet bijgehouden. Wat ik wel zeker weet is dat ik door de Buteyko Methode ben afgevallen.

De oefeningen worden namelijk gedaan op een lichte maag. Omdat ik fanatiek en frequent oefende at ik daardoor automatisch minder. Net zoals dat bij andere Buteyko cursisten voorkomt ervaarde ik de volgende effecten;

  • M’n hongergevoel verminderde door het doen van de oefeningen.
  • Ik kreeg een natuurlijke voorkeur voor gezonde voeding. 

Emotie eten

Van emotie eten weten we dat dit veroorzaakt kan worden door (chronische) stress. Chronische stress = chronische hyperventilatie. Als je kijkt naar de symptomen van chronische hyperventilatie zie je verschillende symptomen die te maken hebben met emotie eten;

[     ]  Nervositeit, spanning
[     ]  Bezorgdheid
[     ]  Paniekgevoelens, angst zonder reden
[     ]  Overgewicht
[     ]  Geestelijke vermoeidheid
[     ]  Snel emotioneel
[     ]  Snel geïrriteerd zijn

Ik wijd nu uit, maar ben je iemand die altijd:

[     ] Teveel vanzelf zichzelf vraagt?
[     ] Anderen wil pleasen?
[     ] Een (te groot) verantwoordelijkheidsgevoel heeft?

Deze thema’s zie ik regelmatig bij m’n cursisten met chronische hyperventilatie. Bij emotie-eters, maar ook bij cursisten die geen emotie eter zijn. Ik wil je vragen om nog eens naar de bovenstaande symptomen te kijken om je vervolgens de volgende vraag te stellen;

Waar zet jij je vinkjes?

Emotie eten en jezelf volproppen met lucht.

Gezien de symptomen in de vorige paragraaf kun je jezelf afvragen of jezelf volproppen met lucht kan leiden tot jezelf volproppen met eten. Bij chronische hyperventilatie adem je meer dan je metabolische behoefte. Bij emotie eten eet je meer dan je metabolisch gezien nodig hebt. Zowel chronische hyperventilatie als emotie eten vervullen geen behoefte aan ontspanning.

Bij chronische stress en emotie eten houd je stress vast. Geestelijk, maar ook letterlijk lichamelijk. Door chronische hyperventilatie staan al je ademhalingsspieren 24 uur per dag op spanning. Daarbij kan emotie eten je belangrijkste ademhalingsspier (het middenrif) immobiliseren en dat bemoeilijkt weer de ademhaling.

Geen echte ontspanning bij emotie eten.

Chronische hyperventilatie wordt vaak niet eens opgemerkt. Je kunt de CP test aan de rechterzijde van deze website doen om te bepalen of je chronische hyperventileert. Door chronische hyperventilatie kun je niet goed ontspannen. Zelfs als je niks doet en voor de tv zit kom je niet goed tot rust. Je mist iets dat voelt als een gat dat gevuld moet worden. Dat vul je bij emotie eten met voeding wat tijdelijk troost, ontspanning en comfort kan geven.

Een andere cursist verwoordde het als volgt: “Ik heb het gevoel dat er altijd iets in moet”. “Dat ik er iets in moet stoppen”. Vooral s’avonds at ze veel. Zij propte zich vol met gezond voedsel wat ik dan wel weer bijzonder vond. 

Ontspannen ademen als gewoonte.

Via de Buteyko oefeningen creëer je rust in jezelf. Niks zweverigs, maar puur fysiologie. Door rustig en ontspannen te ademen als gewoonte ontlast je overigens ook je hart.

In dit blog artikel wilde ik opschrijven wat ik begrijp van emotie eten. Ben jij een emotie eter? Dan hoor ik daar graag meer over van je. Ik kan je in ieder geval helpen met chronische hyperventilatie.

Wil jij rustiger leren ademen als gewoonte?
Beter ontspannen?
Mogelijk een stap maken richten het verhelpen van emotie eten?Omdat ik ook opgeleid ben als leefstijlcoach kunnen we samen gaan achterhalen op welke stressvolle momenten je uit emotie gaat eten. Waarschijnlijk zijn dat ook de momenten waarop je gespannen gaat ademen.



Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AANMELDEN GRATIS ONLINE TRAINING

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

INDIVIDUELE CURSUS
3 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
Inclusief werkboek / ebook / videomateriaal
€ 375,-
Meer info

ONLINE BUTEYKO CURSUS
€ 197,-
Meer info

Groepscursus

18 januari 10:30 – 13:30
25 januari 10:30 – 13:30

€ 300,-
Aanmelden / info
info@gezondeademhaling.nl

Ik schrijf een boek over de Buteyko therapie.

Buteyko boek

Buteyko boek