info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Eigen ervaring: omgaan met angst en nervositeit

Eigen ervaring: omgaan met angst en nervositeit

Gister was ik benieuwd naar wat ik zou meemaken met de kinderen op het verjaardagsfeestje van m’n neefje. Het was bijvoorbeeld nieuw om m’n nichtje voluit in de auto te horen zingen met haar vriendinnetje. Maar eigenlijk leerde ik die dag misschien vooral mezelf beter kennen. Voordat ik s’ochtends naar het klimpark ging dacht ik namelijk ‘ik weet niet of ik dat wel ga doen hoor, tot 10 meter hoogte klimmen’.

Toch deed ik dat wel, om twee redenen.

Ik wilde het gedrag van het vriendinnetje van m’n nichtje spiegelen. Die klom vrijmoedig, vrolijk en zonder angst het hele speelpark door. Gedrag van anderen kun je spiegelen door het na te doen. Ik denk dat als je je verplaatst in de persoon je ook een beetje het gevoel kunt hebben dat daarbij hoort. Vervolgens kun je dat op jouw manier eigen maken. 

Naarmate ik hoger klom ging m’n ademhaling hoger in m’n lijf zitten, het leek ook of m’n hart een beetje naar boven was verplaatst. Ik zette door, maar hoe.. Ik voelde dat m’n benen begonnen te trillen, maar nog niet zo heftig dat het zichtbaar was. Toen ik op vier meter zat begon ik me meer vast te klampen. Dat had zich voort kunnen zetten in een hele krampachtige klim.

Toen dacht ik” “heee, dit is training”.

Ik wilde al m’n ademhalingsoefeningen, yoga ontspanningsoefeningen en qigong wel eens uittesten. Vervolgens ging ik me juist niet vastklampen aan de palen op de plateaus die steeds kleiner leken te worden. 

Dit is wat ik deed en misschien kun je er een tip uithalen:

  • Me langzaam compleet over het plateau naar achter laten hangen met m’n hoofd naar achter en in de lucht.
  • Ik stopte met me vast te klampen aan de palen waar de plateau’s op bevestigd waren. Ik greep iedere vorm van nervositeit aan om mezelf te herinneren om rustig door m’n neus te ademen, m’n schouders ontspannen te houden en m’n voeten te voelen. 
  • Ik bewoog een beetje heen en weer op m’n voeten en liep naar het puntje van het plateau. Met m’n tenen over de rand heen. Vervolgens keek ik omlaag, voelde de spanning om vervolgens weer te ontspannen. Daarna keek ik voor me en naar links en rechts. Ik genoot van het prachtige uitzicht.   
  • En inside, outside he; ook de anderen blijven aanmoedigen natuurlijk.
  • Daarna keek ik vanaf het plateau omhoog de lucht in terwijl ik m’n benen meer ontspande om balans te houden.

Er veranderde iets!

Naarmate ik hoger kwam nam ik de hoogte alleen nog maar waar. Ik realiseerde het, maar observeerde het alleen nog maar. Er was geen enkele vorm van angst meer voor de hoogte. Ik werd ook weer resoluter in m’n klim, dit voelde ik in m’n bewegingen. Het werd weer plezierig.

Wauw!

Ik merk op verschillende manieren hoe ademtechnieken, lichaamsbewustzijn en ontspanningstechnieken doorwerken in verschillende situaties van m’n leven.  Angsten zijn te doorbreken via ontspanning, voelen (toelaten) en je energie in beweging te houden. Dan gaat het niet vastzitten. Energie die vastzit verkrampt. Daardoor kan iemand met veel angst letterlijk vast komen te zitten.

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

17280 keer meer ontspannen per dag

Test via deze video of je chronisch hyperventileert.

Oefening om je middenrif te ontspannen.

Symptomen chronische hyperventilatie

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.