info@gezondeademhaling.nl
0652519537

COPD

COPD

In dit artikel vind je informatie over COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disorder) vanuit het perspectief van de Buteyko adem Methode. Wat je op deze pagina leest zal je nieuwe inzichten geven. Het kan je helpen om je gezondheid te verbeteren. Vanuit de Buteyko adem therapie wordt er gekeken naar de volgende onderwerpen:

  • Symptomen bij COPD 
  • De ademhalingsparadox bij COPD
  • Het Buteyko medicatieprotocol
  • Veelgestelde vragen over de Buteyko therapie bij COPD

Symptomen bij COPD

De symptomen bij COPD beïnvloeden de dagelijkse kwaliteit van je leven. Iedere dag, ieder uur en vaak zelfs iedere minuut. Gelukkig hoeft dat niet zo te zijn. In ieder geval niet in de mate waarin jij dat ervaart. Hieronder worden een aantal symptomen vanuit het perspectief van de Buteyko Methode beschreven. Dat biedt nieuwe inzichten. 

Hoesten

Dit is een groot onderwerp. Ik heb er een apart blogartikel over geschreven. Daarin vindt je oefeningen die je hoestklachten kunnen verminderen, of verhelpen. Er staat ook een ervaring van een longpatiënt in. Twee jaar geleden lag ze in coma en zes weken geleden zat ze voor het eerst tegenover me met haar chronische hoestklachten. Daar had ze al een jaar last van. Haar arts zei dat er niets aan te doen was.

Kortademigheid

Bij COPD ervaar je een gevoel van kortademigheid. Je vraagt je steeds af of je wel genoeg zuurstof hebt. Je longblaasjes zijn beschadigd, waardoor je gaswisseling is verstoord. Je denkt dat je meer moet ademen. Maar is het je wel eens opgevallen dat je door meer lucht te ademen nog kortademiger wordt? Ik wil je vragen om daar over na te denken. In de alinea over de ademhalingsparadox ga ik hier verder op in.

Angstklachten

Soms vraag je jezelf af of je de dag wel doorkomt met je kortademigheid. Daar kun je angstig van worden. Iedere COPD’er begrijpt dan waar je het over hebt.

Bij COPD voelt bijna 23 procent zich psychisch ongezond tegenover ruim 10 procent van de mensen zonder deze aandoening. (Centraal Bureau Statistiek)

Je weet dat COPD een progressieve ziekte is. Dat kan angst veroorzaken voor de toekomst. Hoe moet dat allemaal dan? COPD is een ziekte die niet te genezen is. Maar zou je verergering willen voorkomen, of dat de ziekte minder snel verergert? Dan zit je goed hier.

Vermoeidheid 

Het is bekend dat er bij COPD slechter geslapen wordt dan bij een normale gezondheid. Dat heeft te maken met een bovenmatige longventilatie van het werkende deel van de longen. De ademhalingsspieren zijn over-geactiveerd, waardoor de diepe slaap tegengehouden wordt. Via de Buteyko adem methode leer je rustiger te ademen als gewoonte. Dat ontlast je ademhalingsspieren, ook wanneer je slaapt. Wat zou dat betekenen voor je nachtrust en je energielevel gedurende de dag?

Ook heeft het overdag ophoesten van slijm een relatie met een verstoorde nachtrust1Je leest straks meer over slijmvorming.

Afname spierkracht

Deze klacht hangt samen met de andere symptomen. Door kortademigheid, vermoeidheid, slijmvorming en (chronisch) hoesten kun je heel beperkt zijn in je mobiliteit. Dat betekent dat je minder zult gaan bewegen. Dat leidt tot een afname aan spierkracht. Het gebrek aan beweging kan leiden tot overgewicht. Het kan ook leiden tot ondergewicht als gevolg van een verminderde eetlust. 

Ruim 22 procent van de mensen met COPD was inactief volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NGB), tegenover bijna 12 procent van de mensen zonder deze aandoening, (Centraal Bureau Statistiek)

Naast Buteyko trainer ben ik opgeleid tot revalidatietrainer, yoga instructeur en ik ben in opleiding tot qigong docent. Ik kan je ook verder helpen met een beweegplan dat op jou is afgestemd. Dat begint met het verbeteren van je ademhaling.

Slijmvorming

Bij COPD leidt teveel ademen tot irritatie en ontstoken luchtwegen. Dat gaat samen met de aanmaak van slijm. Dat is vervelend, want het zit in de weg bij het ademen. Daardoor kunnen hoestklachten en kortademigheid ontstaan. Dr. Buteyko zag slijmvorming als een verdedigingsreactie van het lichaam op het ademen van teveel lucht. 

“Slijm is je vriend. Deze adviseert je om rustiger te gaan ademen zodat je meer koolzuurgas vasthoudt”. – Dr. K.P. Buteyko

Ik begrijp dat de bovenstaande quote nu wellicht nog ver buiten je beleving ligt. Je hebt misschien ontzettend veel last van slijmvorming. Zodra je meer begrijpt van de Buteyko methode zul je realiseren wat realiseren wat hij daarmee bedoelde.  Hieronder vind je meer verheldering.

De ademhalingsparadox bij COPD

Rustiger ademen? “Die is gek geworden” zul je misschien denken”. Je hebt continu het gevoel dat je door een rietje ademt en nu lees je dat je rustiger moet ademen. Het lijkt onmogelijk. Bovendien ben je ervan overtuigd dat je veel moet ademen om de opgestapelde hoeveelheid koolzuurgas uit te ademen. Laat dat je niet tegenhouden om verder te lezen, want dan doe je jezelf tekort.

Dr. Buteyko’s visie op COPD kan je kijk op COPD compleet veranderen en daarmee ook je leefkwaliteit.

Bij COPD raken er longblaasjes beschadigd. De gasuitwisseling werkt niet meer zoals het hoort. Via de beschadigde longblaasjes kan zuurstof niet meer aan het bloed afgegeven worden. Koolzuurgas hoopt zich op in het bloed omdat het niet meer via de beschadigde longblaasjes uitgeademd kan worden. Je lichaam wil het kwijt, maar dat gaat niet. Dat veroorzaakt het gevoel van kortademigheid. 

Een betere gasuitwisseling door minder te ademen

Door rustiger te ademen zul je meer koolzuurgas in de longen vasthouden. Koolzuurgas helpt beschadigde longblaasjes te openen. Daardoor verbetert de gasuitwisseling. Het overschot aan koolzuurgas in het bloed kan nu uitgeademd worden. Omgekeerd kan de bloedsaturatie weer gaan stijgen. 

Met meer koolzuurgas in je longen kun je jezelf bevrijden van overtollig koolzuurgas in je bloed. 

Het verhogen van je bloedsaturatie

Door het gevoel van kortademigheid ga je teveel lucht ademen, maar door de beschadigde longblaasjes neemt het bloed niet meer zuurstof op. Teveel lucht ademen is schadelijk voor het gedeelte van de longen dat nog werkt. De verhoogde longventilatie irriteert de ontstoken luchtwegen en het gedeelte van de longen dat nog wel functioneert wordt overbelast. Dat veroorzaakt de progressie van COPD. Volgens dokter Buteyko beschadig je de werkende longblaasjes door teveel te ademen.

Protocol Buteyko Steroiden therapie

De gebruikelijke medische aanpak biedt geen duidelijke richtlijnen voor het instellen van de medicatie dosis. Via de conventionele behandeling voel je je snel wat beter, maar in de regel leidt dat tot te hoge doseringen. De Buteyko Methode is geen therapie waarmee je als een wonder van je medicatie afkomt. De Buteyko Methode zet zich ook niet af tegen medicatie, wel tegen overdosering. De Buteyko criteria voor het bepalen van de doseringen zijn de hartslag, de CP meting en het aantal puffers die je per 24 uur nodig hebt. Daarmee richt de Buteyko Methode zich op de individuele behoefte en voorziet in duidelijke richtlijnen voor het instellen van de dosis.

Mogelijke afbouw gebeurd in overleg met je arts.

Via de Buteyko Methode ben je (tijdelijk) afhankelijk van het doen van de ademoefeningen. Dat leidt tot minder symptomen en minder medicatie. De andere optie is dat je voor de tv gaat zitten met een glas water. Vervolgens gebruik je onnodig veel tabletten en puffers. Dat werkt snel en het is makkelijk. De progressie van je ziekte zal sneller verlopen en je ervaart mogelijk bijwerkingen van de medicatie.

Veelgestelde vragen bij COPD

Is het leren van de Buteyko Methode makkelijk bij COPD?

Nee, voor iemand met COPD vereist het meer doorzettingsvermogen en wilskracht dan gebruikelijk, maar het is te doen. Iedere COPD’er kan de Buteyko Methode leren.

Zijn de oefeningen altijd fijn om te doen?

Nee, soms zijn geven ze aan het begin een licht gevoel van ongemak. Door te oefenen leer je erin te ontspannen. Dan wordt het prettig. 

Misschien is het toch wat om rustiger te leren ademen. Hoe werkt dat dan?

Je kunt de Buteyko Methode leren in zeven stappen:
  • Je vertelt me over je gezondheidsproblemen. Ik luister en stel vragen. 
  • Het intakeformulier en de ademtest zijn het uitgangspunt voor de therapie.
  • Het meten van je ademvolume via een ademtest. 
  • Je leert hoe je een verstopte neus kunt deblokkeren.
  • Overschakelen van mond ademhaling naar neusademhaling.
  • Het ontspannen van het diafragma waarbij je een licht gevoel van luchthonger creëert.
  • Praktische leefstijladviezen die bijdragen aan een gezonde ademhaling.

Wanneer kan ik resultaat verwachten?

Binnen een week tot twee weken. Je hebt meer adem. Een stukje lopen, of een trap op gaat makkelijker.

Is de gebruikelijke Buteyko cursus genoeg voor mij?

Ja, met de reguliere cursus kun je je gezondheid verbeteren. Om je leefkwaliteit optimaal te verbeteren is er vaak meer begeleiding nodig. Er is een verschil tussen je gezondheid verbeteren en je gezondheid optimaal verbeteren.

Welke verbeteringen zijn er nog meer mogelijk?

Dat is afhankelijk van de COPD vorm. Bij COPD 1 heb je nauwelijk last. Bij COPD2 heb je weer lucht om lange stukken te wandelen, of om te gaan joggen. Geen marathons natuurlijk, maar heel licht en korte stukjes. Je wordt sterker. 

Wanneer kan ik maximaal resultaat verwachten?

 
Dat is afhankelijk van hoeveel jaar je COPD hebt. Een algemene stelregel is dat voor ieder jaar dat je de ziekte hebt er een maand getraind moet worden. Omdat mensen met COPD veel aan de Buteyko Methode hebben blijven ze vaak de oefeningen doen.

 

 

  1.  Sleep Breath. 2015 Dec;19(4):1125-33. doi: 10.1007/s11325-014-1111-9. Epub 2015 Mar 4. Frequent sputum production is associated with disturbed night’s rest and impaired sleep quality in patients with COPD. Hartman JE1,2Prinzen J3van Lummel RC3Ten Hacken NH4,5. 

Wil je beter leren ademen?

Contact

AANMELDEN GRATIS ONLINE TRAINING

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

INDIVIDUELE CURSUS
3 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
Inclusief werkboek / ebook / videomateriaal
€ 375,-
Meer info

Er komt een boek aan :D

Buteyko boek

Buteyko boek