info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Oefening om te ontspannen op de uitademing

Beste geïnteresseerde,

Onlangs heb ik een gratis mini online training gemaakt. Uit de vele reacties die ik nu al krijg blijkt dat moeite hebben met uitademen een veelvoorkomend probleem is.

Daarom leer je hier een oefening om je middenrif te ontspannen

Om ontspannen uit te kunnen uitademen is het belangrijk dat je middenrif ontspannen is. Het middenrif is de koepelvormige spier die zich achter je onderste ribben bevindt. 

Volgens Japans onderzoek1 reageert het middenrif snel op emoties / stress. Dat kan leiden tot spanning in het middenrif wat de ademhaling bemoeilijkt.

Als het middenrif goed functioneert geeft deze ademhalingsspier stabiliteit aan de onderrug. 

De volgende oefening kan helpen om je middenrif te ontspannen;
 
  • Zorg dat je ontspannen en met een rechte rug op een stoel zit.
  • Voeten plat op de grond.
  • Trek vervolgens je buik in. Zover dat je als het ware met je buik je ruggengraat wilt raken.
  • Richt je daarbij vooral op het intrekken van het gebied tussen je navel en net onder je borstbeen. Aan het begin zal dit misschien onwennig zijn, maar als je dit vaker doet gaat het makkelijker.
  • Ontspan vervolgens heel langzaam je buik totdat je buik als het ware een beetje uitzet.
De oefening gaat vooral om het goed intrekken en ontspannen van de buik. Daar is concentratie voor nodig. Als je deze oefening ook nog eens probeert af te stemmen op je ademhaling vergt dat extra concentratie. Dat kan ten koste van de effectiviteit van de oefening gaan. Als je je ademhaling al automatisch afstemt is dat ok.

Deze oefening kan helpen om te ontspannen op de uitademing. Dat is misschien al genoeg voor je. Het probleem is echter dat het middenrif weer gespannen kan raken bij verkeerde ademhalingsgewoontes.  

Het hoofddoel van de gratis online mini training is om bewuster te worden van je ademhalinggewoontes. Er zijn zó veel mensen die geen idee hebben hoe ze ademen.
Na de mini online training weet jij in ieder geval hoe je ademt. Daarbij krijg je een aantal tips en oefeningen die je richting een gezonde ademhaling helpen.

Zodra je bewust bent van je ademhaling weet je of je lijf om vervolgstappen vraagt. Dan kun je beslissen of je daar iets mee wilt doen.

Bijvoorbeeld:

  • Het volgen van een gratis online ademclinic over de Buteyko adem methode.
  • De betaalde online training.
  • De privé Buteyko training.

Groet, René

  1. Bron: Oriental Breathing Therapy Takashi Nakamura

Wil je beter leren ademen?

Contact

2 Comments

Susanne

19 november 2018 at 1:18 pm

Kan ik met Buteyko ademhaling mijn hoge bloeddruk verbeteren?

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Test om hyperventilatie vast te stellen.

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)

17280 X meer ontspannen per dag.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.