info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Hoe je een hittegolf kunt overleven bij ademhalingsproblemen

Hoe je een hittegolf kunt overleven bij ademhalingsproblemen

De tweede hittegolf komt eraan en daarbij zullen zowel gezonde als zieke mensen het zwaar hebben. Vooral bij ernstige ademhalingsproblemen zoals COPD,  of zware astma heb je het gevoel dat je moet overleven en vaak is dat ook werkelijk het geval.

De kans is groot dat we dit jaar de langste regionale hittegolf ooit krijgen”, – weerman Maarten Stam, RTL Nieuws.

Daar zou de weerman gelijk in kunnen hebben, want de tweede hittegolf is op komst. Daarom vind je hier een uitgebreid overzicht met tips om de hittegolf door te komen.  Met het opwarmen van de aarde zijn de warme dagen bij ademhalingsproblemen niet leuk meer. Daarom hoop ik vooral dat mensen  met ernstige ademhalingsproblemen zoals COPD en astma hier iets aan zullen hebben.

Uitdroging en vochtinname

Voel je je licht in je hoofd en ben je moe? Heb je last van hoofdpijn, of ben je misselijk? Dan kan het zijn dat je last hebt van uitdrogingsverschijnselen. De geur en kleur van je urine kan dat bevestigen. Die ruikt dan onfris en is donkeroranje. Vooral bij COPD en zware astma is het belangrijk om genoeg water te drinken. Daarmee verdun je de hoeveelheid aangemaakt slijm en kunnen infecties worden voorkomen.

Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Human Neuroscience, toonde aan dat een glas water drinken als je dorst hebt je mentale vermogens met 14% kan versnellen.

Bij COPD (longemfyseem / chronische bronchitis) en zware astma

Allergien kunnen COPD klachten verergeren, of astma aanvallen triggeren. Histamine veroorzaakt allergische reacties. Als je lichaam is uitgedroogd zetten witte bloedcellen aminozuren om in histamine. Daardoor kunnen er allergische reactie’s ontstaan zoals een ophoping van slijm in de luchtwegen. Dat kan COPD verergeren. Van astma is bekend dat overtollige hoeveelheden histamine in het longweefsel de ademhaling belemmert. Zodra je cellen opnieuw zijn gehydrateerd neemt de histamineproductie af, zodat je klachten niet, of minder verergeren.

Eat light to breathe right

Met het warme weer hebben veel mensen minder trek. Zorg dat je in iedere geval iets iets. Vooral fruit en groenten die elektrolyten bevatten zijn aan te raden. Door te zweten daalt de hoeveelheid elektrolyten (zouten) in ons lichaam.  Die kun je o.a. aanvullen met appels, wortels, groene bonen, limoen, citroen, sinaasappels, zoete aardappelen, artisjokken, of tomaten. Behalve de zoete aardappelen zijn dit allemaal lichte vormen van voeding.

Licht eten = licht ademen

Ben je iemand die ook tijdens een hittegolf houdt van een lekker stukje vlees, of ander stevig voedsel? Dan loop je het risico op kortademigheid. Bij een volle maag wordt het moeilijker om via het middenrif te ademen. Vervolgens schakel je over op borstademhaling. Je borst ademhalingsspieren raken dan over geactiveerd en dat kan leiden tot druk op de borst, kortademigheid en gepuf. Daar wordt je niet happy van. Daarom is het goed om vooraf de afweging te maken: “Genieten van zwaar (veel) eten, of straks genieten van een ontspannen ademhaling?” 

Bij COPD (longemfyseem / chronische bronchitis) en zware astma

Je weet inmiddels dat het belangrijk is om er alles aan te doen om goed gehydrateerd te blijven tijdens een hittegolf. Uitdroging kan de oorzaak zijn van astma-aanvallen en verergering van COPD na het eten. Water speelt een belangrijke rol in het spijsverteringsproces. Het helpt om voedsel af te breken.

Als er geen water beschikbaar is wordt het uit de vitale organen gehaald. De longen bestaan voor 83% uit water, dus die worden als eerste van hun vocht beroofd. Dit plotselinge verlies van water kan krampen en ademhalingsklachten veroorzaken.

Alcohol en koffie

Alcohol en koffie kan uitdrogingsverschijnselen veroorzaken. Mijn advies kan dan zijn om alcohol en koffie te vermijden, maar dat verschilt per situatie en persoon. Belangrijker is nog is dat je daar zelf bewust over nadenkt en je lichaam goed aanvoelt. 

Vermijd gekruid eten

Iemand vertelde me ooit eens dat je voor het eten van teveel peper twee keer gestraft wordt. Ik snapte het niet gelijk, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Tijdens een hittegolf is dat drie keer. Door pepers te eten waar capsaicin in zit stijgt de lichaamstemperatuur. Na deze stijging in lichaamstemperatuur wil het lichaam zichzelf afkoelen door te gaan zweten. Dat is nu net wat je wilt voorkomen tijdens een hittegolf.

Samenvatting en vooruitblik

Tot nu toe heb je gelezen over voeding en het tot je nemen van vocht. In het verlengde daarvan vind je hieronder een uitspraak.

We kunnen geen 30 dagen zonder eten, geen drie dagen zonder water, maar zeker geen drie minuten zonder te ademen!

Tijdens een hittegolf zul je merken dat die uitspraak waar is. Het zal je ongetwijfeld opgevallen zijn dat je soms puft van de hitte. Dat is het minste wat bij COPD en astma ervaren wordt. Daarom lees je hieronder meer over wat je met je ademhaling aan moet tijdens een hittegolf.

Smog tijdens een hittegolf

Tijdens een hittegolf kan er sprake zijn van een verhoogde smogvorming. De temperaturen zijn hoog en door het zonlicht worden stikstofoxiden en andere vluchtige organische stoffen omgezet in ozon. Afhankelijk van waar ozon zich in de atmosfeer bevindt heeft deze stof positieve of negatieve effecten. In de hogere luchtlagen beschermt de ozonlaag ons tegen het schadelijke ultraviolette straling van de zon. Ozon in de luchtlaag van de grond tot 15 km hoogte heeft juist negatieve effecten voor je leefkwaliteit.

Het meest reactieve en giftige deel van smog is ozon. Bij iedere inademing dringt dat door tot in de luchtwegen en zelfs tot in de longblaasjes. Dat veroorzaakt een prikkeling aan de slijmvliezen. Toegenomen ozonconcentraties kunnen leiden tot geïrriteerde ogen, neus en keel, piepen, hoesten, kortademigheid, en verergering van astma en COPD. Aan de luchtkwaliteit kun je helaas niet direct iets veranderen. Hoe je daarmee omgaat wel. Want stel dat…

Stel dat je de buitenlucht kon filteren?

Wat als je een filter bij je had die continu de lucht filtert waar jij doorheen ademt? Een filter waarmee bacteriën, virussen, microben en andere schadelijke stoffen uit de lucht gefilterd worden? En wat als je die filter altijd bij je had? Ik ga je nu geen één of ander masker aansmeren, want je bezit al zo’n een filter. Het is je neus! Vergeet er niet door in en uit te ademen tijdens een hittegolf. Ik weet dat je dan de behoefte hebt om meer lucht via je mond te ademen, maar doe dat nou niet. Je verergert je klachten alleen maar. Neusademhaling heeft vele gezondheidsvoordelen die van belang zijn tijdens een hittegolf.

Pas je tempo aan in alles wat je doet tijdens een hittegolf (opslomen) zodat je toch zonder moeite door je neus kunt blijven ademen. Daarmee houd je gelijk meer vocht vast en je weet hoe belangrijk dat is. Ga er eens op letten of je wel continu via je neus ademt. Mijn ervaring is dat mensen veel vaker via de mond ademen dan ze aanvankelijk denken.

Neusademhaling bij COPD en zware astma

Voor jou als COPD’er lijkt het misschien onmogelijk om door je neus te ademen. Ik heb ervaring met COPD’ers die daar aanvankelijk ook veel moeite mee hadden, maar het is te doen. Via ontspanningsoefeningen en alle dagelijks activiteiten langzaam doen kun je het leren. Het is als het ware een stapje terug doen zodat je er na oefening twee vooruit kunt zetten.

En stel dat je minder liters lucht per minuut kon ademen als gewoonte?

Het gaat er nog even niet om of je rustiger kunt ademen als gewoonte. Dat vraag ik nu ook niet van je. Als je COPD hebt denk je namelijk in eerste instantie dat dat onmogelijk is. Als ik je nu zou vragen om minder te ademen zou je denken dat ik gek ben. Je zou me vragen of ik misschien een zonnesteek heb opgelopen.

Toch wil je vragen om even mee te gaan in het idee van minder lucht ademen als gewoonte. In hoeverre zou je last hebben van smog als er iedere minuut, uur en dag  van de week minder lucht door je longen zou stromen? Zouden je gezondheidsklachten dan verminderen? Je zult begrijpen dan je dan minder smog inademt. Misschien zou je zelfs zeggen dat je minder last zou hebben van smog, hoewel niet iedereen die conclusie nu al zou trekken. Als Buteyko adem trainer die ik dat wel. Bij ademhalingsproblemen kan ik je verder helpen om beter bestand te worden tegen een hittegolf. 

Toen Duitsland nog opgedeeld was bleek dat astma in West Duitsland vaker voorkwam. West Duitsland was welvarender en de gemakken die dat met zich meebracht veroorzaakte een verandering in leefstijl waardoor mensen zwaarder gingen ademen als gewoonte. Astma werd via chronische hyperventilatie getriggerd bij mensen met een genetische aanleg. Hoewel er in het sobere Oost Duitsland veel luchtvervuilende fabrieken stonden was daar minder sprake van astma.

Luchtvervuiling in huis bij COPD, astma en andere longklachten

Voor iedereen is het belangrijk om een goede luchtkwaliteit in huis te hebben, maar vooral voor  jou als COPD’er. Uit onderzoek blijkt dat mensen met COPD’ ers  meer tijd doorbrengen in huis dan hun leeftijdsgenoten. Mensen met COPD’ers brengen ongeveer 82% van hun tijd in huis door.1 Dan wordt de luchtkwaliteit in huis extra belangrijk. Het spreekt voor zich dat je ieder stofje in huis wilt opruimen, niet rookt een ook niet meerookt met anderen. Ook dat kan je COPD klachten verergeren. Vooral tijdens een hittegolf.

Stikstofdioxide in huis

Dit onderwerp is wat minder bekend. O.a. omdat er nog relatief weinig onderzoek naar is gedaan. Stikstofdioxide is een bijproduct van verbranding via gasgestookte apparaten. Stikstofdioxide is een veelvoorkomende verontreinigende stof binnenshuis en kan leiden tot een verslechterde gezondheid van de luchtwegen of het verminderen van resistentie tegen virussen234. Daarbij zijn stikstofdioxide concentraties in de slaapkamer geassocieerd met een hoger risico op nachtelijke symptomen van COPD5.

wat kun je hier praktisch mee?

Stel dat je iemand op leeftijd bent die niet al te lang na het eten koken naar bed gaat. Dan heb je hier iets. Let dan bijvoorbeeld extra op ventilatie, of kook eerder als je op dezelfde tijd naar bed wilt. Dan is er tijd om het het huis / de keuken goed te ventileren. Zet de ramen, of deuren open aan de zijde waar je het minst last hebt van luchtvervuiling, want aan een drukke verkeersstraat is de ventilatie minder effectief. Op internet lees je veel om een flesje bevroren water voor de ventilator te zetten om de luchtstroom te verkoelen. Ik heb dit met 27 graden geprobeerd met een half liter flesje bevroren water. Toen merkte ik geen noemenswaardige verkoeling op. Ik zal het nog op andere manieren testen en vervolgens verslag doen via dit blogartikel.

Luchtige kleding

Tijdens een hittegolf kan zelf een katoenen hemdje al te heet zijn. Een dry fit shirt in een lichte kleur vind ik zelf lekker zitten en ademt goed. 

Plaats een natte handdoek in je nek

Op een aantal plaatsen in je lichaam bevinden de bloedvaten zich vlak onder de huid. Via deze bloedvaten wordt hitte afgevoerd. Dat proces kun je versnellen door een koude en natte handdoek in je nek te plaatsen. Bij COPD moet je hier wel voorzichtig zijn omdat je te grote verschillen van temperatuur wilt voorkomen. Vanuit de hitte een ruimte met airco inlopen met een koude handdoek in je nek lijkt me geen goed idee.

Gaat het echt niet?

Dan kun je contact met me opnemen. Ik ben Rene, je Buteyko ademtrainer en leefstijlcoach, gespecialiseerd in ademhalingsproblemen. Via de Buteyko adem Methode kun je beter leren ademen waardoor je meer kracht hebt om een hittegolf door te komen. Ik leer mensen in heel Nederland de Buteyko adem methode. En mocht je nou in de buurt wonen van Amstelveen, dan kan ik je verder helpen in een verkoelde zoutkamer.

O.b.v. m’n verdieping denk ik dat we in de toekomst steeds vaker te maken zullen krijgen met hittegolven. Daarom ga ik dit artikel nog aanvullen om zoveel mogelijk praktische adviezen te geven bij ademhalingsproblemen.

  1. 59. Leech JA, Smith-Doiron M. Exposure time and place: do COPD patients differ from the general population? J Expo Sci Environ Epidemiol. 2006;16(3):238–241.
  2. Bevelander M, Mayette J, Whittaker LA, Paveglio SA, Jones CC, Robbins J, et al. Nitrogen dioxide promotes allergic sensitization to inhaled antigen. J Immunol. 2007;179(6):3680–3688.
  3. Chauhan AJ, Inskip HM, Linaker CH, Smith S, Schreiber J, Johnston SL, et al. Personal exposure to nitrogen dioxide (NO2) and the severity of virus-induced asthma in children. Lancet. 2003;361(9373):1939–1944.
  4. Persinger RL, Poynter ME, Ckless K, Janssen-Heininger YM. Molecular mechanisms of nitrogen dioxide induced epithelial injury in the lung. Mol Cell Biochem. 2002;234–235(1–2):71–80.
  5. Hansel NN, McCormack MC, Belli AJ, Matsui EC, Peng RD, Aloe C, et al. In-home air pollution is linked to respiratory morbidity in former smokers with chronic obstructive pulmonary disease. Am J Respir Crit Care Med. 2013;187(10):1085–1090.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Join on facebook

Het missende puzzelstukje bij burnout

Buteyko Methode bij astma

Buteyko Methode bij angina pectoris

Oefening tegen een verstopte neus

De CP test – meet je ademhaling –

Een les uit de online training

Zeven reden om door je neus te ademen