info@gezondeademhaling.nl
0652519537

M’n ervaring als Oxygen Advantage instructeur

M’n ervaring als Oxygen Advantage instructeur

Sinds januari 2018 ben ik Oxygen Advantage instructeur. Onder leiding van Patrick Mckeown heb ik in Ierland m’n licentie gehaald. Hier lees je over deze ademtechniek en mijn ervaring.

Het Oxygen Advantage programma draagt bij aan optimale sportprestaties en een verbeterde algemene gezondheid. Bijvoorbeeld bij inspanningsastma, of slaapklachten. Het Oxygen Advantage programma bestaat uit 11 ademhalingsoefeningen. Het toepassen daarvan leidt tot:

  • Minder kortademigheid
  • Sterkere ademhalingsspieren
  • Het voorkomen van inspanningsastma
  • Het verhogen van de VO2 max
  • Verhoogt de anaerobische drempel
  • Natuurlijke aanmaak EPO verhogen
  • Een verbeterde nachtrust
  • (Het Oxygen Advantage programma is uitgebreid wetenschappelijk onderbouwd)
Maximaliseer je sportprestaties via je ademhaling.

Maximaliseer je sportprestaties via je ademhaling.

Gestart met Oxygen Advantage aan een goede vriend

“Met Floris de 5 km op Ameland hardgelopen. Op het vorige 5 km event was hij zijn ademhaling al op de helft kwijt. Ik zag hem duidelijk door z’n mond puffen en hijgen. Hij vertelde dat hij daarna drie weken last van z’n benen had. Op onze volgende hardloopafspraak braken we het hardlopen af vanwege pijn aan zijn knie.

Hardlopen op Ameland

Hardlopen op Ameland

Hoewel hij niet meer getraind had liep hij dit keer moeiteloos de 5 kilometer. Ik zag (en hoorde) dat hij de hele afstand door zijn neus bleef ademen. Toch gaf hij z’n lichaam een goede prikkel. Z’n ademhaling werd een aantal keer zwaar zonder de controle erop kwijt te raken. Dat is waar we op getraind hebben. (Een regelmatige neusademhaling tijdens inspanning en rust is een element uit de basistraining) Vanochtend liet hij per whatsapp weten zich goed te voelen en geen spierpijn te hebben. Dat geeft aan dat de leefkwaliteit ook goed is na zo’n evenment. Zo beleef je in mijn optiek recreatiesport zoals het bedoeld is. 

(In deze alinea dwaal ik af)
Ik had zelf ook plezier in dit hardloopevent, omdat ik dan allemaal dingen kan roepen. Om de blik bij een zware ademhaling te verbreden zeg ik bv: “Kijk even naar dat uitgestrekte landschap”, “Kijk hoe mooi!”, “Voel de zon in je rug”, “Ontspan de spieren in je gezicht”, “Te hard blijven doorgaan kan een teken van zwakte zijn”, “Neem gas terug op jouw moment”. “Soms is dat juist kracht!” En zodra je in de flow bent, kracht in je maag voelt, of iets anders waardoor je wilt gaan. Dan knallen! Vliegen! (Via neusademhaling en het behouden van je vorm)”

Hardlopen en wandelen met Buteyko cursisten

Steeds meer van m’n Buteyko cursisten willen gaan hardlopen naarmate hun gezondheid verbetert.
Met cursisten die nog niet zo ver zijn ga ik wandelen. Bij zware COPD kan dat al een uitdaging zijn. De Buteyko therapie vul ik afhankelijk van persoon en behoefte aan met oefeningen uit het Oxygen Advantage sportprogramma. Die kunnen tijdens het hardlopen én tijdens het wandelen ingezet worden.

Op het moment volg ik een cursus chirunning en ben van plan ook de verdiepings cursus te gaan volgen. Daarbij leren de hardlopers o.a. functioneel bewegen. Dat is de stap na functioneel ademen. M’n achtergrond als personal medical trainer draagt daar aan bij.

Oxygen Advantage ademclinics bij atletiekverenigingen

Inmiddels heb ik verschillende atletiekclubs in Nederland bezocht. Daar heb ik ademclinics in het Oxygen Advantage programma aan hardlooptrainers verzorgd. De hardlooptrainers zijn de kennis en technieken gaan toepassen. Ik hoor dat ze het overdragen aan hun hardloopgroepen 🙂

In diverse regio's in Nederland ademclinics gegeven in het Oxygen Advantage programma.

In diverse regio’s in Nederland ademclinics gegeven in het Oxygen Advantage programma.

Het Oxygen advantage programma bied ik aan in een basis dagdeel van 2,5 uur. Vervolgens is er een verdiepingsdag mogelijk van vier uur. Daarna is er nog extra begeleiding mogelijk via de community van nieuwe kansen sport. Ik help en moedig hardlooptrainers aan om het Oxygen Advantage programma te verwerken in hun groepstrainingen.

Functioneel ademhalen is onderdeel van functioneel bewegen

Nieuwe ademontdekking uit eigen ervaring!

Sinds een paar maanden train ik om de dag op de loopband. Ik loop alleen nog hard totdat zweet stroomt. Korte stukken, maar goed op tempo. Ik houd van deze vorm van aliveness, zonder spierpijn. Omdat ik op een loopband ren zie ik in het display dat m’n starttempo steeds hoger wordt. Vervolgens ga ik iedere minuut een halve km per uur harder rennen.

Zo merk ik op hoe m’n ademhaling verzwaard en hoe dat spanning in het borstgebied kan veroorzaken. Als de intensiteit stijgt ga je als het ware de ademhaling halen en dan ben je (ik wel) geneigd om de romp recht te trekken wanneer je ademt.

Nu heb ik het volgende ontdekt: Die spanning is langer uit te stellen door de schouders laag te houden en het bovenlichaam licht voorover te hellen en zo te houden. Ondanks de behoefte om diep en meer te willen ademen. Zo lukt het me om m’n ademhaling langer ontspannen te houden terwijl ik toch op hoog tempo blijf rennen. Hier zit iets en dat ga ik aan anderen leren.

Het voorover hellen van het bovenlichaam heb ik geleerd in de cursus chi-running, maar ik maakte de connectie met ademhaling. Ik wilde graag sneller rennen, maar niet met teveel inspanning / ademhaling.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Eerst overleg voordat je een besluit maakt? Neem gerust contact op.

Naam *

Email *

Bericht

Test om hyperventilatie vast te stellen.

Symptomen hyperventilatie (zie ook blog)

17280 X meer ontspannen per dag.

Het missende puzzelstukje bij burnout

Een les uit de online training.