Drie ontspanningstips en mijn ervaringen in Moskou

In deze blog vertel ik je over mijn ontdekkingen in Rusland en krijg je drie ontspanningstips

Ik zal je eerst vertellen hoe ik ertoe gekomen ben om naar Rusland te reizen; In mijn onderzoek naar een gezonde ademhaling vond ik het boekje “Let every breath…” van Vladimir Vasiliev. Dat gaat over ontspanning en ademhaling, de basis van de zelfverdedigingssport Systema.

Daar ben ik natuurlijk in geïnteresseerd als ademtrainer. Dus ik ben in Nederland gestart met het volgen van lessen. Deze sport greep mij zo dat ik al snel besloot om naar Rusland te gaan. Het land van oorsprong van de zelfverdedigingssport Systema. Ik wilde dit leren van de beste, van een grootmeester.

Systema                                                                      De principes waarop Systema is gebaseerd

Terwijl ik aan het Rode Plein zit te typen denk ik terug aan het vierdaagse seminar dat ik in Moskou heb afgerond. Ik staar voor me uit en speel de film van mijn belevingen terug. Hoe nederig de eerste dag voor me was. Ik hoorde en deed wat me gezegd werd, maar ik begreep maar weinig van de technieken. Op zich niet raar als beginner, want dit seminar ging over “the internal works” van Systema. Dat is net iets moeilijker te grijpen dan standaard vechttechnieken die je kunt instuderen.

De essentie van het seminar was om je eigen spierspanning EN die van je trainingspartner tot op subtiel niveau te leren waarnemen. Om dat te leren was het oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De hele dag door. En yes! In de ochtend van dag twee was er een klikmoment; ‘ja, dit zocht ik!” . Dat was het moment waarop ik begon te snappen, voelen en zien waar Systema over gaat. Als beginner dan.

Tijdens de lessen was er altijd wel een instructeur die mij op spierspanning kon wijzen waar ik geen weet van had. De instructeur wees dan  op een lichaamsdeel waar spierspanning zat. Dat kon in de benen, borst, armen, schouders, heupen, nek, of onderrug zijn. Waar dan ook, de plek werd aangetikt en de instructie was simpel; “no tension, relax!”.

Ik dacht vaak dat ik al ontspannen was, maar werd steeds weer verrast door de realisatie dat ik nog ergens spierspanning had. Ontspannen spieren zijn de basis voor de sport Systema, maar ook voor een gezonde ademhaling. Spierspanning herken ik nu veel eerder bij mezelf, maar ook bij anderen. Daar kan ik mensen die bij mij komen nu nog beter op wijzen.

Hierbij drie ontspanningsoefeningen waar je gelijk mee aan de slag kunt;

systema_training_concepts

 

De aan/uit knop

Ga op je rug liggen, of rechtop op een stoel zitten. Span vervolgens al je spieren aan op de inademing. Span goed aan en houdt dit 2-4 seconden vast. Laat vervolgens alle spieren los op de uitademing. Druk de uitademing niet uit, maar laat de ademhaling gewoon los. Zodra dit je makkelijk afgaat kun je hetzelfde doen terwijl je continu blijft doorademen. Je vertelt je centrale zenuwstelsel daarmee om door te blijven ademen onder spanning. Bij veel mensen stokt de adem dan. Dat kan van pas komen in stress situaties.

De wave oefening                                                                                                                                                                                               

In een voetbalstadion wordt “de wave” gedaan, hetzelfde idee geldt voor deze oefening voor het spannen en ontspannen van je spieren. Je gaat van top tot teen je spieren aanspannen, om ze vervolgens van teen tot top los te laten.
Begin met het aanspannen van je;

Voorhoofdspieren
Oogspieren
Neusspieren
Mondspieren
Nek
Borst
Bovenrug
Bovenarmen
Onderarmen
Handen
Onderrug
Billen
Bovenbeenspieren
Kuiten
Voetspieren

Zodra je dat gedaan hebt werk je het rijtje van onder naar boven af, maar laat je de spanning in de spiergroepen los. Deze oefeningen dragen bij aan meer bewegingsvrijheid. Bij lichaamsbeweging gebruiken we vaak onnodige energie door spieren aan te spannen die we niet gebruiken. Via deze oefening maak je er een gewoonte van  om onnodige spierspanning los te laten. Relax! 😉 Vooral bij sporten kan energie dan efficiënt ingezet worden, maar dat geld ook voor dagelijkse bewegingen zoals wandelen, fietsen, autorijden, huishoudelijke taken enzovoorts.

 

Slaaptip

Op momenten dat je niet kan slapen is het brein en lichaam overactief. Het hoofd zit vol met gedachten en het lichaam is gespannen. Voor een goede nachtrust wil je dat tot rust brengen. Start met het voelen van je hartslag wanneer je in bed ligt. Begin met het concentreren op je slapen. Verleg daarna je concentratie naar andere delen van je lichaam zoals de plek tussen je wenkbrauwen, je hart, buik, benen en enkels. Oefen om in al deze plaatsen afzonderlijk je hartslag te voelen.

Dit zijn drie ontspanningstips, maar er zijn er nog veel meer. Die kan ik je in een workshop aanbieden. Daarnaast bied ik ademtrainingen aan. Deze zijn zeer effectief bij stress en stres gerelateerde aandoeningen, maar ook bij chronische ziekten zoals slaap apneu, astma, eczeem, hooikoorts en hoge bloeddruk. Kijk daarvoor eens op www.gezondeademhaling.nl. Als je vragen, of opmerkingen hebt kun je een berichtje achterlaten.

Wil je beter leren ademen?

Contact

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

INDIVIDUELE BUTEYKO CURSUS
Fysieke offline variant
In de stad Utrecht
 € 375,-.
Meer info
Aanmelden: info@gezondeademhaling.nl

Ademen is belangrijk, maar
je moet het niet overdrijven.
GRATIS online training. Wordt bewust van de ingrijpende
gevolgen van verkeerd ademen, maar ook van de kracht
van een gezonde ademhaling.