info@gezondeademhaling.nl
0652519537

Beter ademen bij chronische stress

Lekker ontspannen ademen tijdens stress bestaat niet.

Bij chronische stress wordt er altijd verkeerd geademd. Dat uit zich in chronische hyperventilatie. (CHV) Op deze pagina leer je wat de Buteyko Methode voor je kan betekenen bij chronische stress. CHV is namelijk een vorm van chronische (interne) stress en daar kun je vanaf komen.

Kenmerken van CHV zijn;

  • Via de mond ademen
  • Hoog ademen, via de borst
  • Het middenrif is gespannen
  • Hoorbaar ademen
  • Veel zuchten en gapen
  • Snuiven
  • De adempauze na de uitademing ontbreekt

Via de bovenstaande punten kun jij nu chronische hyperventilatie herkennen. 

Hoe ziet een ademhaling zonder CHV eruit.

Je middenrif is lekker ontspannen
Een ontspannen middenrif kan goed bewegen en beweging is belangrijk lichaam en geest. Het goed functioneren van de belangrijkste ademhalingsspier die je in leven houdt heeft prioriteit. Pas daarna heeft het zin om te gaan sporten. 

Buikademhaling
Als het middenrif niet goed werkt ga je hoog ademen. Er ontstaat dan een gevoel dat er niet goed door geademd kan worden. Benauwdheid en druk op de borst. Via een ontspannen buikademhaling gaat je ademhaling omlaag en gaan je mondhoeken omhoog staan. 🙂

Onhoorbaar ademen
In rust hoor je niet te puffen, zuchten, via de borst te ademen, of hoorbaar te ademen. De perfecte mens ademt alsof deze niet ademt. Dat is een uitspraak van Lao Tzu, een bekend Chinees filosoof. Als je in rust onhoorbaar ademt kom je echt tot rust. Als je partner op de bank je zware ademhaling hoort kom je niet goed tot rust.  Een onhoorbare ademhaling draagt bij aan het ontspannen van het middenrif, de hulp-ademhalingsspieren in de torso en de nek. 

Een ontspannen ademhaling zonder CHV heeft nog vele andere kenmerken. Daar vertel ik graag meer over, maar ik wil je geen informatie overload geven. 😉

Chronische hyperventilatie vaststellen

Via de onderstaande video en dit blogartikel kun je CHV vaststellen.

Personal Buteyko training

Via de Buteyko Methode leer ik je in stapjes om je CHV te verhelpen.
De cursus werkt als volgt;

  1. Je vertelt me je gezondheidsprobleem. Ik luister en stel vragen.
  2. We leggen je gezondheidssituatie vast via het intake formulier. 
  3. Het meten van je ademhaling via een ademtest.
  4. Eerst leer je hoe je je neus kunt deblokkeren via een ademoefening.
  5. Overschakelen van mond ademhaling naar neusademhaling.
  6. Ontspannen i.p.v. uitademen.
  7. Het ontspannen van het diafragma waarbij een licht gevoel van luchthonger wordt opgewekt.
  8. Praktische leefstijl adviezen die bijdragen aan een gezonde ademhaling.
  9. Je leert een spreekoefening die je helpt om rustiger te ademen als je in gesprek bent.
  10. Je leert een ademoefening die je tijdens het wandelen (met je hondje) kunt toepassen.
  11. En nog veel meer.

Praktische informatie

De Buteyko cursus bestaat uit drie afspraken van 1,5 uur. Na onze eerste afspraak bevestiging ontvang je een email met aanvullende informatie waaronder:

  • Het intake formulier
  • De gids van artsen
  • Het Buteyko werkboek
  • Tijdens en na de cursus stuur ik je relevante video’s en blogartikelen.

Levenslange coaching garantie

Buteyko Methode bij chronische stress

Buteyko Methode bij chronische stress

Buteyko Methode bij chronische stress

Buteyko Methode bij chronische stress

De levenslange coachings garantie houdt in dat je me na de cursus altijd nog kunt benaderen. 
Dat wordt als waardevol ervaren omdat er na het volgen van de cursus vaak nog vragen zijn.
Het volgen van de Buteyko Methode is vaak meer dan wat aanvankelijk van een ademtraining verwacht wordt.

 

 

Wil je beter leren ademen?

Contact

Aanmelden gratis online training

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Individuele cursus

4 ademconsulten van 1,5 uur
Levenslange coachings garantie
€ 375,-
Meer info

 

 

Online Buteyko cursus

€ 197,-
Meer info