Home

Gezonder worden via de Buteyko methode

Tegenwoordig ademen de meeste mensen verkeerd. Er wordt bijvoorbeeld door de mond geademd, via de borst en er wordt teveel geademd.  De afgelopen decennia zijn we met z’n allen steeds zwaarder gaan ademen. Teveel ademen is een oorzaak van allerlei vage klachten. Via de Buteyko methode leer je weer om op een natuurlijke manier te ademen.

In het onderstaande plaatje zie je dat de meeste mensen tegenwoordig een ademhalingspatroon hebben waarin twee keer zoveel wordt geademd dan de medische norm. Zij bevinden zich in een chronische staat van hyperventilatie. De ademhaling kun je zien als de dirigent van je organen. Zonder goede dirigent ontstaan er gezondheidsproblemen. Via de Buteyko methode spreek je jouw natuurlijke vermogen aan om weer op een gezonde manier te leren ademen.

Buteyko

Buteyko

Wat is een gezonde ademhaling

De Buteyko methode is effectieve non-invasieve therapie om de ademhaling te normaliseren. Een normale ademhaling gaat door de neus, via de buik, en daarbij adem je normale hoeveelheden. (ongeveer 6 liter per minuut) Zo hoort je automatische ademhalingspatroon te zijn. Duizenden jaren geleden was dat eigenlijk al bekend. De Chinese filosoof Lao Tse beschreef de ademhaling als volgt; “een perfect mens ademt alsof er niet geademd wordt”. Een gezonde ademhaling in rust is ontspannen, ritmisch, regelmatig, nauwelijks te zien, of te horen en met een pauze tussen de uitademing en de inademing.

Ademen bij stress en chronische ziekten

Bij stress en chronische ziekten wordt er teveel geademd. Eigenlijk weten we best dat veel ademen niet goed is. Want stel dat er iemand naast je zit die zwaar ademt. Denk je dan; “wat ademt die persoon goed, die zal vast veel zuurstof binnen krijgen”, of denk je “volgens mij is de gezondheid van deze persoon niet helemaal top?”

Ademhaling tijden het sporten

Als je start om continu door je neus te ademen zal dat wennen zijn. Vooral tijdens het hardlopen, of fietsen. Ik zie regelmatig door de mond puffende hardlopers. Dat denk ik “Echt top dat je aan het hardlopen bent, maar je kunt daar zoveel meer uit halen”. Via neusademhaling heb je o.a. een efficiëntere hardloopeconomie, is het makkelijker om je hartslag laag te houden en maak je minder melkzuur aan. Je zult ook merken dat je meer focus hebt. Ik loop zelf regelmatig hard en dat doe ik met tape op m’n mond. Daarmee wil ik mensen laten nadenken over hun ademhaling. De eerste stap naar een gezonde ademhaling is ademhalen door de neus. Daarna leer je het ademhalingsvolume verder te reduceren om chronische hyperventilatie (en dus ook stress) uit het lichaam te laten verdwijnen.

hardlopen
Sporters ademen vaak teveel in rust. Dat is een beperkende factor voor sportprestatie’s. Sporters vertellen me vaak dat ze last hebben van kortademigheid, hoestbuien, of inspanningsastma. Die klachten kun je verhelpen door je automatische ademhalingspatroon te corrigeren via de Buteyko methode. Dan kun je nét dat beetje extra presteren. En je herstelt sneller, zodat je de volgende dag niet helemaal gaar bent op je werk, of studie. Voor sporters bied ik een speciaal programma aan ter bevordering van sportprestatie’s en herstel. Daarbij leer je overigens meer dan alleen je ademhalingspatroon in rust te verbeteren. Klik hier voor meer info.

Neusademhaling gaat natuurlijk lastig als je last hebt van een verstopte neus. Daarom heb ik drie natuurlijke manieren voor je om de neuswegen vrij te maken. Naast de genoemde link vind je daarvoor ook een oefening in dit filmpje.

Test je ademhaling

Ben je ondertussen benieuwd geworden hoe het gesteld is met jouw ademhaling? Hieronder staan een paar testen zodat je daar een beter idee bij kunt krijgen.

Adem ik door m’n buik, of borst?

Plaats een hand op je borst en een hand op je buik. Adem nu een keer diep in en uit. Zet je buik of je borst het uit op de inademing? Als dat je borst is zul je waarschijnlijk door je borst ademen wanneer je niet op je ademhaling let.

check-your-diaphragmatic-breathing

De zuurstoftest

De zuurstoftest kan je vertellen in hoeverre je een normale ademhaling hebt. Je kunt je hartslag opnemen, je bloeddruk meten en je temperatuur meten. Zou het niet handig zijn als je een test voorhanden hebt die aangeeft hoeveel zuurstof er in je weefsels zit?

Meer informatie over de Buteyko methode

De fysiologische werking van de Buteyko Methode is heel bijzonder. Ik heb er een ebook over geschreven. Daarin staat de theorie op een luchtige manier beschreven en er staan ook wat oefeningen in. Je kunt het aanvragen door een mailtje te sturen naar info@gezondeademhaling.nl. Vermeld “aanvraag ebook” in de onderwerpregel.

De Buteyko adem methode is o.a. effectief bij

(zware) astma
Slaapapneu
Stress
Snurken
Hyperventilatie
Hoge bloeddruk
Rhinitis / Hooikoorts

Voor bovenstaande klachten is vaak behoefte aan extra begeleiding. Bij andere klachten kan de Buteyko methode ook verlichting bieden. Daarvoor kun je gratis advies opvragen. De cursussen worden gegeven in Utrecht, Amstelveen, of Amsterdam. De volgende groepscursus start op 22 april. info@gezondeademhaling.nl. Als je slecht ter been bent kan de cursus eventueel aan huis gegeven worden. De training via Skype gaat prima, zo nu en dan wordt dat gedaan. Vraag naar de mogelijkheden.

dsc01565



Download het gratis ebook

Gratis advies

Doe de zuurstoftest (controle pauze)

Lid van Buteyko Professionals International

"Working together to improve health through breathing re-education" 820826_525630517482197_938085137_o

Buteyko adem trainer

René van den Heuvel
Contactgegevens
06-52519537
info@gezondeademhaling.nl
Locatie Utrecht en Amstelveen


820826_525630517482197_938085137_o


820826_525630517482197_938085137_o

Over mij

Drie ontspanningstips en mijn ervaringen in Moskou

Wim Hof allias The Ice Man -->Wat je aan zijn methode hebt en mijn ervaring

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube